• Anonym (Hålig)

Problem med gamla hål i öronen.

Jag har hål i öronen som nu är 17 år gamla. Jag har aldrig haft några som helst problem med hålen och använt örhänge ganska frekvent fram till för några år sen. 
    Nu använder jag hängen väldigt sällan, högst ett par gånger per månad. Varenda gång blir jag väldigt öm i hålen. Ibland så pass att jag måste ta ut hängena, ibland känner jag det först när jag kommer hem. Varenda gång får jag sen som små knölar i hålen och dagen efter kommer det ut något torrt som jag gissar är var. 

Men vad gör man med 17 år gamla hål som funkar prickfritt? Problemet är oavsett material på örhängena. Måste jag helt ge upp dem? Eller går de att "rädda"?

• Svar på tråden Problem med gamla hål i öronen.
  • Tindralen

Eftersom du får ont i samband med att du har örhängen kan det vara två saker;

1. Om du använder nickel kan det vara nickelallergi

2. Om du har örhängen som väger mer än några gram kan skälvan piercingen påverkas av tyngden i samband med att ett smycket sitter i. Även om hålen inte växer ihop helt så dras automatiskt huden ihop sig runt hålet.

• Tihi

Använder du tingeltangel eller 18 karats guld? Har du rengjort dina örhängen? Är dom stora och klumpiga eller små och nätta? På apoteket finns allergivänliga titanörhängen som är superlätta. Jag skulle testa med dom ett tag om jag var du och se om det blir någon skillnad, både pga att dom är allergivänliga och så lätta då tyngre örhängen kan irritera även utan att man är allergisk.

• Anonym (Hålig)

Så ni säger alltså att jag kan ha blivit lite nickelallergisk så här några år över 30? Mycket kan man få lära sig!

Tihi: Eh, rengjort örhängena? Ska genast ske! Smärtan i snibbarna har jag dock oavsett material, både billigt glitter och 18K guld. Ska däremot testa allergivänligt på apoteket. 

Även om jag bär örhängen så sällan, vore det kul att kunna fortsätta

• Glinda från Oz

Det blev så för mig med under en period men gick över av sig självt. Mina hål är 25 år gamla.

• Anonym (Hålig)
    Glinda från Oz skrev 2018-01-24 16:11:55 följande:

Det blev så för mig med under en period men gick över av sig självt. Mina hål är 25 år gamla.

Det finns alltså hopp

Hade du också små knölar i hålen? Vet du i så fall vad tusan det är?
  • Anonym (Lola)

Dina örhängen är inte för tjocka då? Själva staven som går igenom hålet, alltså?

Med "knölar", menar du själva ärrvävnaden då, eller nåt annat?

• Anonym (Hålig)
    Anonym (Lola) skrev 2018-01-24 19:04:34 följande:

Dina örhängen är inte för tjocka då? Själva staven som går igenom hålet, alltså?

Med "knölar", menar du själva ärrvävnaden då, eller nåt annat?

Det är svårt att förklara. Om jag klämmer på örsnibben har jag en liten, liten knöl där. En millimeter i diameter kanske.

Det är samma örhängen som jag fram till nyligen kunde använda utan problem. Den enda skillnaden mellan nu och då är att jag fått barn, men det känns knappast som att det kan påverka.
  • nytt eller gammalt

Menar du att man känner själva hålen? Jag kan känna mina som ?rör? nästan. Har hål som är 40 år och såna som är ca 30 år gamla nu...fick ta hål tidigt ...

För min del så reagerar hålen när jag använder örhängen sällan, men om jag får in en vana att nästan alltid ha örhängen så vänjer de sig efter ett tag.

• Glinda från Oz
    Anonym (Hålig) skrev 2018-01-24 16:13:03 följande:

Det finns alltså hopp

Hade du också små knölar i hålen? Vet du i så fall vad tusan det är?

Ja, det hade jag men jag har ingen aning om vad det är.
  • Anonym (Hålig)

Skam den som ger sig. Jag tänkte på Nytt eller gammalts inlägg och testade örhängen idag idag. Den här gången lätta "pluppar" i guld. I ena örat hade något satt igen  hålet och jag fick, med milt våld, igenom hänget. Om jag klämmer på öronen är snibbarna ömma, speciellt där jag fick trycka igenom hänget. 

Men - de små "kulorna" jag känt i hålet var borta. Tippar på någon form av massa som jag tryckte ut med örhängena...

Svar på tråden Problem med gamla hål i öronen.