• Anonym (Hålig)

Problem med gamla hål i öronen.

Jag har hål i öronen som nu är 17 år gamla. Jag har aldrig haft några som helst problem med hålen och använt örhänge ganska frekvent fram till för några år sen. 
    Nu använder jag hängen väldigt sällan, högst ett par gånger per månad. Varenda gång blir jag väldigt öm i hålen. Ibland så pass att jag måste ta ut hängena, ibland känner jag det först när jag kommer hem. Varenda gång får jag sen som små knölar i hålen och dagen efter kommer det ut något torrt som jag gissar är var. 

Men vad gör man med 17 år gamla hål som funkar prickfritt? Problemet är oavsett material på örhängena. Måste jag helt ge upp dem? Eller går de att "rädda"?

• Svar på tråden Problem med gamla hål i öronen.
  • Anonym (Diamant)

Ibland kommer det ut gammal hud ur hålen..en vit massa..som ur en finne..

• Anonym (Hålig)
    Anonym (Diamant) skrev 2018-01-25 15:24:45 följande:

Ibland kommer det ut gammal hud ur hålen..en vit massa..som ur en finne..

Så mysigt det lät

Jag kikade inte så noga på det som kom ut, men det låter förvisso inte helt orimligt att det kan vara något sådant.
  • Anonym (Diamant)
    Anonym (Hålig) skrev 2018-01-25 15:28:21 följande:

Så mysigt det lät

Jag kikade inte så noga på det som kom ut, men det låter förvisso inte helt orimligt att det kan vara något sådant.

Inte lätt att rengöra själva hålet i sig..så gammal hud lägger sig där.. :)
  • Kiyah

Jag hade jätteproblem med mina hål som jag tillslut låtit växa igen. En väldigt liten del av problemen i slutet va som du beskrev.
    Det låter som att hålen helt enkelt börjat växa igen och när du då tvingar i ett örhänge (även om det kan gå utan problem) så är det detta i sig som gör smärtan och varbildningarna. Ha i örhängen konstant, dygnet runt (små, lätta och RENA) så borde det bli bättre. 

Jag har piercingar som jag aldrig haft detta problem med, men just hålen i öronen

• Anonym (Hålig)
    Kiyah skrev 2018-01-25 15:33:16 följande:

Jag hade jätteproblem med mina hål som jag tillslut låtit växa igen. En väldigt liten del av problemen i slutet va som du beskrev.
    Det låter som att hålen helt enkelt börjat växa igen och när du då tvingar i ett örhänge (även om det kan gå utan problem) så är det detta i sig som gör smärtan och varbildningarna. Ha i örhängen konstant, dygnet runt (små, lätta och RENA) så borde det bli bättre. 

Jag har piercingar som jag aldrig haft detta problem med, men just hålen i öronen

Men hur kan de växa igen på 48 timmar när det ibland går, helt utan problem, att trycka in ett örhänge efter en månad? Eller är kroppen så finurlig?
  • Örhängd

Jag har haft precis samma problem som du. Jag tog hål i öronen när jag var 15 år. Under perioden med småbarn hade jag dem i mer sällan, eftersom barnen gärna satt och drog lite lätt i dem. Efter ungefär sex-sju år med som högst sporadisk användning av örhängen var mina hål som dina: Både det vita som kommer ut, de små mm-stora knölarna och det milda våldet som krävdes.

Jag bestämde mig för att härda ut och satte i samma guldörhängen (med tunn del genom hålet) varje dag. Inget krimskrams, av oro för nickelallergi. Det blev lättare och lättare allt eftersom. Nu, ett par år senare, är allt bra igen. Knölarna är borta och det gör inte ont längre.

• Kiyah
    Anonym (Hålig) skrev 2018-01-25 16:03:43 följande:
    Men hur kan de växa igen på 48 timmar när det ibland går, helt utan problem, att trycka in ett örhänge efter en månad? Eller är kroppen så finurlig?
    Det är just det den är. va samma för mig. kunde även vara så att det gick hur enkelt som helst med ena örat och sen fick man kämpa med det andra, och då har jag aldrig gått med bara ett örhänge så man tycker ju att dom borde bete sig lika
  • Anonym (Diamant)

Ett tips..de stiftörhängen med en 3 mm kula känns minst att ha på sig på natten..hittade kul-örhängen 3-pack hos cdon för lågt pris men blev besviken då baksideknäppningen var gummiknoppar vilka lätt lossnar efter hand..

• Anonym (Januari)

Hålen i öronen börjar växa igen väldigt fort. Går jag utan örhängen i en vecka så får jag problem med att sätta tillbaka dom med ömhet och små sårigt invändigt. Är där en litet sår/spricka invändigt innan du tar ut hänger så kan det absolut växa igen på 48 timmar.

Tar man ut hänget, sätter pekfingret bakom hålet och pressade fram, så att man liksom försöker vånda hålet ut och in så kan man se om där sitter något skit.

I övrigt skulle jag nog rekommendera att göra som man gör när ett hål är nytaget. Sätt in ett lättare smycke och låt det sitta där till det slutar ömma och känns som att det läkt, rengör morgon och kväll med sårrengöring tex

• Tihi

Jag kapar TS tråd lite. Oskyldig  Vissa örhängen har ju skruvar. Tror ni att skruvar sliter mer på hålet och skapar irritation jämfört med ett vanligt örhänge? Om det som går igenom hålet ser ut som en skruv alltså jämfört med en spik som dom flesta örhängen ser ut som. Förstår ni hur jag menar?

• Anonym (Diamant)

Skruvörhängen har ett smalt stift i mitten..ser ut som skruven går genom örat men det gör den inte..

• Anonym (Diamant)
    Anonym (Diamant) skrev 2018-01-27 22:26:46 följande:

Skruvörhängen har ett smalt stift i mitten..ser ut som skruven går genom örat men det gör den inte..

Finns även i klomodell..
  • Tihi
    Anonym (Diamant) skrev 2018-01-27 22:26:46 följande:
    Jag tror inte att vi pratar om samma sak för mina örhängen är definitivt skruvar hela vägen igenom örat. Hela stiftet är en skruv alltså. Pratar du om någon speciell design på örhängen? Jag pratar om diamantörhängen där stiftet är en skruv istället för ett stift/en spik.
  • Anonym (Diamant)
    Tihi skrev 2018-01-27 22:37:34 följande:

Jag tror inte att vi pratar om samma sak för mina örhängen är definitivt skruvar hela vägen igenom örat. Hela stiftet är en skruv alltså. Pratar du om någon speciell design på örhängen? Jag pratar om diamantörhängen där stiftet är en skruv istället för ett stift/en spik.

Okej..då vet jag..trodde det gällde örhängen som ser ut som en vanlig skruv ::) ..lite pilligt att skruva på på baksidan av stiftet då..?
  • Tihi
    Anonym (Diamant) skrev 2018-01-27 22:52:59 följande:
    Okej..då vet jag..trodde det gällde örhängen som ser ut som en vanlig skruv ::) ..lite pilligt att skruva på på baksidan av stiftet då..?
    Det tar en liten evighet att ta på och av dom för att man måste skruva så länge. Har undrat om skruven sliter mer på hålet än vad ett stift gör? Det borde ju fastna mer smuts i en skruv och att det borde irritera hålet mer än ett slätt stift eller är jag ute och cyklar?
  • Anonym (Diamant)
    Tihi skrev 2018-01-28 16:05:02 följande:

Det tar en liten evighet att ta på och av dom för att man måste skruva så länge. Har undrat om skruven sliter mer på hålet än vad ett stift gör? Det borde ju fastna mer smuts i en skruv och att det borde irritera hålet mer än ett slätt stift eller är jag ute och cyklar?

Jag hade inte vågat bära sådana..tänk om gängorna fastnar i varandra på baksidan..får ta en tång för att "bita" av dem då.. :)
  • Tihi
    Anonym (Diamant) skrev 2018-01-28 16:37:20 följande:
    Jag hade inte vågat bära sådana..tänk om gängorna fastnar i varandra på baksidan..får ta en tång för att "bita" av dem då.. :)
    Jag har ett par olika skruvörhängen men det har inte hänt än.
  • Anonym (Anonym)

Du är inte allergisk då? Jag hade hål i öronen när jag var lite yngre, men en dag hade jag ett par örhängen som jag var allergisk mot, så jag fick knölar i öronen. Till sist fick jag låta hålen växa igen. Prova några sådana här örhängen av typ plast eller någonting som man inte är allergisk mot eller låta hålen växa igen:)

• MissMagnolia

Jag hade samma problem med mina hål tidigare.

det var populärt att töja öronen när jag var tonåring, jag hakade på trenden och köpte nån töjgrej som jag började töja hålen med. Insåg dock efter ett tag att det inte var min grej och slutade. Hålen hade då blivit litelite större och sen dess har jag inte haft problem med att ha vanliga örhängen :)

Syns inget annorlunda heller för töjde så lite och det drog ihop sig

Hade någon jätteliten spiral

• Anonym (Januari)
    Tihi skrev 2018-01-28 16:05:02 följande:

Det tror jag inte att det gör såvida hålet är helt läkt och det inte finns sår inne i det. Däremot borde såna skruvar rengöra ut gammal skit bättre då gängorna borde dra det med sig ut. Att det kommer in skit gör väl egentligen ingenting, man brukar ju inte rengöra inne i hålen men nån gång med några års mellanrum hittar man ju någon smutsklump att pilla ut. Jag har ett väldigt skitigt arbete. Och jag har aldrig märkt av smutsen som blir där.
Svar på tråden Problem med gamla hål i öronen.