• Otit

Syskonvagn eller inte?

Hej!

Om allt går som det ska kommer vi att få barn nummer två när vår dotter är drygt 18 månader gammal. Min fundering är om det är lönt att skaffa syskonvagn eller inte? Tar gärna emot erfarenheter om ni har köpt syskonvagn och det inte har varit bra eller om det har varit guld värt!

• Svar på tråden Syskonvagn eller inte?
  • Otit
    isofija skrev 2018-01-24 14:08:38 följande:

Vi köpte en Joolz Geo2 just för att den kostade lika mkt som singelvagnen (day 2)men går att göra om till en tvåbarnsvagn om man vill.

Så köper man då bara till syskondelen, vi kommer eventuellt skaffa barn tätt så det är lite i förebyggande syfte för vår del :)

Smart!! Tack för svar :)
  • Otit
    mkess skrev 2018-01-24 14:09:01 följande:

Vi kommer ha 19 månader mellan och för oss blir det absolut syskonvagn! En bugaboo donkey så de kan sitta bredvid varandra och som vi sen kan använda som singelvagn när den äldre hellre går. :)

Tack för svar! Är också sugen på Bugaboo donkey. Gillar att man lätt kan göra den till singelvagn om man vill. Minus är dock att sen är så dyr...
  • Otit
    faglin skrev 2018-01-25 09:43:22 följande:

Jag hade köpt en syskonvagn men inte Bugaboo Donkey. Köpte en sån när jag väntade tvåan eftersom första barnet var strax över 2 år när tvåan kom. Älskade den till en början, smidigt att kunna ha den som enkelvagn, bra korg att då ha på sidan, skön att köra. Men det var det som var grejen, för mig var den bra men inte för barnet. När han skulle sova kunde kan bara ligga i ett läge- på rygg med benen i sittande läge, inte ligga på sidan mm och han växte snabbt ur den. Den var bara bra i några månader, sen fick vi köpa en ny. Nu är killarna 4 och 6 år och jag väntar trean. Har köpt en Britax go big som är rymlig för barnet och har fullt liggläge.

Tack för tipset! Hade en vagn till dottern med liknande sittdel som Bugaboo. Undrade också hur hon skulle få plats i den när hon blev lite äldre. Ska kolla Britax
  • Otit
    Nutnut skrev 2018-01-28 16:28:45 följande:

Men 100% ja! Tänker du att en 1,5 åring ska gå överallt? Många barn åker vagn till de är två. 1,5 år emellan är väldigt tätt och jag tror du kommer ha en tuff vardag om storasyster ska gå överallt!

Kan nej jag vet inte. Tänker om man inte rör sig så mycket med två barn, typ på stan osv. Att man i så fall kan ha en vagn + typ en sulky om man ska någonstans på helgen och både jag och sambon är med. Men tror att det blir syskonvagn.
  • Otit
    Nutnut skrev 2018-01-28 16:29:39 följande:

Vi har en donkey. Den är bra. Går att köpa billigare begagnat. Alla delar går att byta ut om någon del är dåligt skick.

Ja! Har tittar runt massor. Lutar åt Emmaljunga double viking eller Bugaboo. Ingen annna syskonvagn där sittdelen är vänd mot föräldern. Bugaboo är ju smidig då man kan göra den till singelvagn.
  • Otit
    SofieJ skrev 2018-01-30 22:16:40 följande:

Oj ursäkta, missuppfattade frågan. Jag är också nyfiken, för jag tycker inte alls att det verkar bra :( Speciellt eftersom den nedre delen är liggdel. Vill man inte ha yngsta barnet närmst en?

Mej jag är också skeptisk då båda barnen är vända bort från en. Vet hur nojig jag var med första barnet att gon bar för varm och skulle dö i vagnen. Vill se bebisen hela tiden och min dotter också.
  • Otit

Får jag fråga er som har en Bugaboo donkey? Vi var helt inne på en sån, men satte dottern i en vagn i en butik. Sitsen var otroligt liten för henne. Hon nådde upp med huvudet till suffletten och hon är ett år. Hur ska hon kunna sitta i den i typ minst 1,5 år till?

Provade Emmaljunga double viking och i den satt hon mycket bättre!

• Otit
    Nutnut skrev 2018-02-05 18:54:40 följande:

Min 2,5 åring sitter fortfarande bra i sin donkey. Viking däremot var trång och såldes således.

Fast tycker det är konstigt, när jag läser om måtten på sittdelen så får jag det till att donkeyn är 27 cm bred och viking 29?
  • Otit
    SofieJ skrev 2018-02-05 17:59:57 följande:

Oj intressant! Och din dotter är inte längre än genomsnittet eller så? Klurigt, man vet ju inte på förhand hur stor unge man får ^^. Bra kommentar iaf :)

Nä hon är normalstor! Men upplevde henne som stor i vagnen ändå. Men vara ju sett typ treåringar åka donkey. Så det går ju. Men blev tveksam bara.
  • Otit
    Nutnut skrev 2018-02-05 22:36:15 följande:

Viking går upp mer på sidorna i sittdelen vilket gör att barnet sitter mer omslutet. I donken är det mer free space på sidorna varför den kanske upplevs som rymligare. Innan sonen fyllde 2 så satt han dock bättre och mer upprätt i vikingen. Jag gillar båda på olika sätt.

Okej! Men du har provat båda? Vilken skulle du rekommendera i så fall? Vi gillade donkey för monoläget. Att det var smidigt. Men efter att dottern suttit i båda vagnarna så kände vi att vikingen kändes bäst. Vet inga andra syskonvagnar där båda barnen sitter bredvid varandra och sittdelen kan vara vänd antingen framåt eller bakåt.
Svar på tråden Syskonvagn eller inte?