• Micckk­i
    Äldre 25 Jan 22:52
    3272 visningar
    5 svar
    5
    3272

    Epidural eller inte?

    Hej alla,

    jag funderar på epiduralen från och till.

    Jag vill ha den men samtidigt är jag megarädd för sprutor och nålar! Sprang ifrån dem när jag var liten.

    Och just epiduralen känns ju sjukt läskig!!!

    Tänker på om något går fel också. Usch.

    Försöker lugna mig men det går sådär.

    Har inte vågat googla om vad som kan gå fel...en av mina vänninor som fick den hade en superbra förlossning och sprack ingenting heller.

    Vad säger ni med erfarenheter?

  • Svar på tråden Epidural eller inte?
  • Caramb­olan
    Äldre 25 Jan 23:03
    #1

    Sluta våndas över det i förväg är mitt tips. När du väl är på förlossningen kan du bestämma om din sprutfobi eller dina värkar verkar jobbigast.

  • Äldre 25 Jan 23:17
    #2

    Alltså, det är ju absolut inget måste att ta epidural. Så det är ju inget du behöver oroa dig över. Som ovan skrev så kommer du nog känna vid förlossningen om du tycker att det ändå skulle vara värt det. Men ingen kommer på något sätt pressa dig till det. Börja med lustgas du, inga nålar!

  • Äldre 25 Jan 23:31
    #3

    Mitt tips med lång erfarenhet av förlossningar.. Tänk inte på det nu. Du har ingen som helst aning om hur du kommer uppleva din förlossning. Ta det som det kommer!

  • Äldre 26 Jan 07:11
    #4

    Säger som de övriga, bestäm inget på förväg! Se till bara att du vet vilka sorters smärtlindring som finns och under vilka faser man kan ta dem. Sen har du din barnmorska till hjälp också. Hon kommer guida dig igenom förlossningen och hjälpa dig med att välja. Jag har tagit epidural vid båda mina förlossningar och det har hjälpt mig väldigt mycket. Det är obehagligt att ta den (tycker jag) men det gjorde inte direkt ont. Mest jobbigt att ligga prick still när man är i aktivt värkarbete.

  • Äldre 26 Jan 08:07
    #5

    Jag tycker inte heller om nålar men när jag väl var på förlossningen blev valet enkelt. Jag tycker att det är toppen då man faktiskt får en paus. Min tredje förlossning gick så snabbt att epidural inte var en möjlighet. Så det jag menar är att det beslutet tar du på förlossningen inte nu. Lycka till!

Svar på tråden Epidural eller inte?