• Anzil

    Att dölja sin osäkerhet - Ett tecken på att vara väldigt osäker?

    Rubriken kanske är lite galen, men det jag syftar på är att jag väldigt svårt att berätta vad jag känner rent emotionellt.

    Jag är rädd för att förlora bekantskap med människor.

    Speciellt den stora rädslan om det skulle vara en kvinna som jag gillar. Så är jag rädd för att förklara mig hur min uppväxt har varit eller hurdan min familj är. För OM det nu skulle bli så att den kvinnan jag gillar, skulle vilja träffa min familj. Hur skall jag framföra det då?

    Min familj fungerar inte som en normal familj. Det är kritik om nästintill vad som helst, förföljelser, prata illa om andra bakom ryggen, extrem kontrollbehov och det är alltid andras ''fel'' om något är knas.

    Att en person kommer ifrån en sådan familj, kanske är en varningsklocka att man skall gå vidare och försvinna från personen. Eller hur är det? Hur skulle ni andra kvinnor reagerade om det senare visade sig att en man kom ifrån en ostabil familj. Men han uppvisar själv ett okej beteende.

    Jag har själv haft behov av att prata ur mig. Vid nitton års åldern läckte det ut. Jag hade då varit deprimerad i en lång period och jag började helt enkelt prata ur mig. Det var min sista gång som jag gjort det. Eftersom jag märkte att jag förlorade bekantskap. Sedan dess har jag aldrig riktigt kunnat prata om mina emotionella perioder, eller att jag har varit deprimerad eller att jag kommer ifrån en trasig familj.

    Min stora undring är, eftersom jag har hamnat i en stor förälskelse för någon. Så är jag redan idag orolig över hur hon skulle reagera om jag faktiskt började prata om hur min uppväxt har varit. För sådant kanske kommer i frågan om min familj, eller på ett annat sätt kommer in i samtalsämne, när man verkligen börjar lära känna varandra.

    Att ljuga är ingenting jag trivs med. Men skulle jag få den frågan, skulle jag mest troligt bli ställd och orolig.

    Kort fråga: Vad skulle en kvinna exakt tycka om en man berättade om att han kom ifrån en trasig familj?

    Jag har hört en liten snabbis ifrån en kvinna som var vid 40 års åldern. Där hon berättade att om en kvinna får reda på att en man har psykiskt ohälsa, så skulle mest troligt hända att den kvinnan springer därifrån. Det fick mig att undra en massa.

    Något som ni känner igen er?

  • Svar på tråden Att dölja sin osäkerhet - Ett tecken på att vara väldigt osäker?
  • freyadoris

    Hej! Hoppas allt är bra med dig!

    Min sambo har inte alls samma bakgrund som dig men har en dålig bakgrund ändå med andra saker. Om vi säger såhär, så var jag "the god girl" och han var den "bad Guy". Jag var första tjejen han var helt ärlig med redan från början om hur hans liv hade varit. Alla andra tjejer han hade varit med hade kommit på det med tiden liksom men till mig var han helt öppen. Men det fick mig att bara förstå honom mer. Så om du träffar en tjej och du verkligen känner att det kan vara något, alltså inte bara någon du känner att du ska lite kul med utan någon du verkligen känner detta kan bli något så va helt ärlig från början. Jag tror endast de bara känns som att det blir mer seriöst, att man vill att den andra personen ska få veta allt. Sen alla har olika familjer och om hon inte kan acceptera det så var det troligtvis fel tjej också. Sen saken är den med psykisk ohälsa är att många tjejer är mer öppna om det. Men om en kvinna springer för en kille berättar att han har/har haft psykisk ohälsa så säger det nog mer om kvinnan än om dig. Jag vet massa tjejer som inte hade brytt sig ett dugg.

    Hoppas allt ordnar sig för dig

Svar på tråden Att dölja sin osäkerhet - Ett tecken på att vara väldigt osäker?