• Anonym (välja)

    Rättigheter och skyldigheter

    Jag vet att det inte finns någon åldersgräns för när barnen får välja umgänge och kontakt med föräldrar. Jag vet att man lyssnar på barnet ju äldre de blir men att de inte har fulla rättigheter att välja förrän de är 18.


    Har ändå lite frågor angående detta.


    har barn som är 10 och 12 år gamla vars pappa inte bor i Sverige. De träffar honom 1-2 ggr/år, ofta mot deras vilja och oftast bara 1-2 dagar och då några timmar per gång. För att pappan väljer att gör annat när han är i Sverige.


    Nåväl, jag har enskild vårdnad. Barnen vill inte åka dit men kan ev tänka sig att träffa honom någon dag (med mitt sällskap) om han kommer till Sverige och hälsar på. De pratas vid via telefon/skype nån gång i månaden. Barnen vill oftast inte prata. Pappan hör själv av sig ca 3 ggr/mån till dom.


    Nu till saken. Om det skulle hända mig något så jag inte kan ta hand om dom, vad händer då?? MÅste de bo hos sin pappa då? Det är deras stora mardröm!! Om det nu är så, hur kan jag lösa den situationen så de slipper detta?? Någon som vet?


    Dessutom undrar jag om de är stora nog att själva välja bort umgänge och kontakt eller måste jag tvinga dom till detta rent lagligt?

  • Svar på tråden Rättigheter och skyldigheter
  • Anonym (mjhg)

    Nej, du måste inte tvinga dem. Det du måste göra är att erbjuda och aldrig försvåra umgänget. 

    Hur du ska göra ang ifall du går bort vet jag inte, vad jag har förstått så kan man skriva önskemål kring vem man vill ska ta hand om barnen. Eftersom han inte har vårdnaden går den inte automatiskt till honom utan det ska utredas först. 

    Är nämligen bekant med en pappa som hade sitt barn varannan helg men inte hade vårdnaden. Först av praktiska skäl och sedan ändrade de det inte. Mamman gick tragiskt bort och både hennes sambo och barnets mormor ville ha vårdnaden och pappan fick gå till domstol för att få den. 

  • Anonym (mjhg)

    Jag glömde skriva: I fallet ovan så hade mamman skrivit önskemål om att barnet skulle fortsätta bo med hennes sambo men så blev det alltså inte till slut iaf. 

  • Anonym (välja)
    Anonym (mjhg) skrev 2018-01-26 21:43:38 följande:

    Nej, du måste inte tvinga dem. Det du måste göra är att erbjuda och aldrig försvåra umgänget. 

    Hur du ska göra ang ifall du går bort vet jag inte, vad jag har förstått så kan man skriva önskemål kring vem man vill ska ta hand om barnen. Eftersom han inte har vårdnaden går den inte automatiskt till honom utan det ska utredas först. 

    Är nämligen bekant med en pappa som hade sitt barn varannan helg men inte hade vårdnaden. Först av praktiska skäl och sedan ändrade de det inte. Mamman gick tragiskt bort och både hennes sambo och barnets mormor ville ha vårdnaden och pappan fick gå till domstol för att få den. 


    Fast vad innebär erbjuda?? Ska jag göra det fast de inte vill? Hur ofta måste erbjudandet komma från min sida? Måste jag erbjuda att ringa pappan när de blir arga och irriterade för att jag frågar eftersom ?vi har ju sagt att vi inte vill...?
  • Anonym (mjhg)
    Anonym (välja) skrev 2018-01-26 23:59:41 följande:
    Fast vad innebär erbjuda?? Ska jag göra det fast de inte vill? Hur ofta måste erbjudandet komma från min sida? Måste jag erbjuda att ringa pappan när de blir arga och irriterade för att jag frågar eftersom ?vi har ju sagt att vi inte vill...?
    Nej, nej, jag menar att du behöver vara öppen med att du inte blir ledsen tex om de åker dit men det antar jag att du redan är. Pappan behöver du inte ringa, men om han ringer dig och frågar om umgänge så behöver du tala om det för barnen. Om de blir irriterade så får du förklara att lagen säger att du måste erbjuda umgänge men att du absolut inte kommer att tvinga dem. 
  • Kjell2

    Du behöver aldrigtvinga fram ett umgänge. Däremot kanske du bör uppmuntra. Pappan kan däremot gå till domstol för att få ett fastställt umgäng.

    Dör du blir det en soc utredning om vårdnaden och var barnen ska bo. Det behöver inte bli hos pappan men kan. Du kan nedteckna önskemål.

  • Anonym (Hanna)

    Det är så vitt jag vet inte så mycket man kan göra gällande vad som händer om man som vårdnadshavare skulle dö. Man kan skriva önskemål men det har ingen juridisk bäring alls. Det görs en utredning för att utreda vad som är för barnets bästa, men generellt anses ju föräldrarna vara för barnets bästa.

    Jag skulle i ?önskmålsbrever? vara tydlig med vad som jag ansåg vore bäst för barnen pch varför. Tex att den person som du förordar som vårdnadshavare/boende känner barnen bättre, att det skulle bidra till otrygghet för barnen att byta land osv.

    Men tyvärr kan man inte mer än önska så vitt jag vet.

  • Anonym (välja)
    Anonym (mjhg) skrev 2018-01-27 06:23:25 följande:

    Nej, nej, jag menar att du behöver vara öppen med att du inte blir ledsen tex om de åker dit men det antar jag att du redan är. Pappan behöver du inte ringa, men om han ringer dig och frågar om umgänge så behöver du tala om det för barnen. Om de blir irriterade så får du förklara att lagen säger att du måste erbjuda umgänge men att du absolut inte kommer att tvinga dem. 


    Absolut! Jag är alltid med när de träffas, erbjuder tillfällen då vi kan ses, t o m att vi kan åka dit ihop och vi betalar för 85% av resan.

    Påminner, erbjuder och föreslår att de ska ringa.
  • Anonym (mjhg)
    Anonym (välja) skrev 2018-01-28 16:07:57 följande:
    Absolut! Jag är alltid med när de träffas, erbjuder tillfällen då vi kan ses, t o m att vi kan åka dit ihop och vi betalar för 85% av resan.

    Påminner, erbjuder och föreslår att de ska ringa.
    Då behöver du inte göra mer. Prata med barnen och tala om att vissa saker måste du göra enligt lag även om de tycker att du tjatar. 

    Du behöver däremot inte påminna dem om att ringa när de nu har sagt ifrån, utan tala bara om de ggr pappan hört av sig och vill prata. Om han blir sur så säg att du inte tänker tvinga barnen. Han vet väl om att de inte vill? Och det måste ju finnas en orsak till det tänker jag och den bör han veta om. 
Svar på tråden Rättigheter och skyldigheter