• Anonym (w)

    Vad är rasism?

    Har uppmärksammat ett fenomen som jag skulle vilja veta hur utbrett det är, så var så god att rösta. Vem kan man vara rasist mot? Är det alla, bara svarta eller alla utom vita?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är rasism?
  • Anonym (U2)
    Anonym (Therese ? (:) skrev 2018-01-27 08:29:46 följande:

    Rasist så som att hata andra folkslag, är jag verkligen inte.

    Rasist så som att jag prioriterar de folk jag står närmast och känner en stor avsmak till det sk mångkulturella samhälle vi ska leva i harmoni med, samt är emot uppblandning mellan folk för att det i långa loppet suddar ut alla våra särdrag, ja absolut är jag det då.


    Exakt! Massmigrationen, globaliseringen och det mångkulturella samhället kommer slutligen leda till att det genom beblandning bara blir en enda ras kvar, en blandras. Mångkultur blir monokultur, mångfald blir enfald. Det vore en katastrof utan dess like. Det finns så många vackra folkslag som berikar jorden och borde skyddas och bevaras istället. 
  • Anonym (Glenn)
    Anonym (U2) skrev 2018-01-27 22:13:46 följande:
    Exakt! Massmigrationen, globaliseringen och det mångkulturella samhället kommer slutligen leda till att det genom beblandning bara blir en enda ras kvar, en blandras. Mångkultur blir monokultur, mångfald blir enfald. Det vore en katastrof utan dess like. Det finns så många vackra folkslag som berikar jorden och borde skyddas och bevaras istället. 
    Mångkultur har inte fungerat någonstans på jorden och kommer heller inte att fungera i Sverige.
    Det vi ser på nyheterna numera är just mångkultur.
    Om nu någon trodde mångkultur var något annat än stora samhällsproblem.
  • Anonym (Iris)

    Självklart är jag rasistisk. Jag identifierar mig i första hand med de som liknar mig, vit svensk tjej med håret stort och synligt. Kan fortfarande identifiera mig med mörka kvinnor eller kvinnor i slöja eller män av någon sort men det faller sig inte naturligt och sker mer selektivt. Min instinkt gör att jag gärna är runt de som ser ut och beter sig som mig.

    Alla andra är "främmande" litegrann, Är detta positivt? Negativt? Varken eller, det blir vad man gör det till men det är såhär människan är funtad. Men det är inte denna rasism TS undrade om.

    Utan om att medvetet mobba / skada andra om de är olik mig. Och nej det gör jag inte. Jag behandlar människor öppet med respekt men är en gnutta restriktiv, sedan är det endast deras egna beteende som avgör om de har min respekt, eller om jag dömer de och undviker de

    Undviker jag stora grupper människor som talar främmande språk när jag passerar ensam? Ja det gör jag. Jag undviker grupptryck överlag men talar de ett okänt språk blir det desto mer otäckt att vara nära.

    Jag är inte orolig för människor som är försiktiga med främlingar oavsett om det är svenska främlingar eller utländska, men är det någon här som läser som har som hobby att gå och slå ner människor på gatan vare sig du är vit eller svart vare sig du går på vita eller svarta, så har vi en rasist av den negativa sorten.

  • Anonym (Therese ? (:)
    Anonym (U2) skrev 2018-01-27 22:13:46 följande:

    Exakt! Massmigrationen, globaliseringen och det mångkulturella samhället kommer slutligen leda till att det genom beblandning bara blir en enda ras kvar, en blandras. Mångkultur blir monokultur, mångfald blir enfald. Det vore en katastrof utan dess like. Det finns så många vackra folkslag som berikar jorden och borde skyddas och bevaras istället. 


    Du har så rätt , av någon anledning ser inte folk detta eller så gör det dem ingenting. Det är inte oss globaliseringen gynnar precis.
  • Anonym (w)

    Det verkar vara lite drygt en av 10 som tycker att man inte kan vara rasist emot vita, hade varit intressant att höra varför dessa tycker att vita är så annorlunda andra människor?

  • Thereisthat
    Anonym (w) skrev 2018-01-30 12:03:40 följande:

    Det verkar vara lite drygt en av 10 som tycker att man inte kan vara rasist emot vita, hade varit intressant att höra varför dessa tycker att vita är så annorlunda andra människor?


    Nu är jag absolut inte en sån som tycker att vita inte kan bli utsatta för rasism, men jag känner till deras argumentation. Det bygger på att du dels aldrig kan anses vara utsatt om du tillhör en överlägsen grupp, d.v.s. att om du är i överläge så kan du aldrig under några omständigheter vara utsatt.

    Anledningen till varför vita anses vara i överläge verkar det inte finnas någon konsensus om. Men vanliga argument är att vita är i majoritet i Sverige eller att vita historiskt förtryckt andra folkslag. Detta gör den vita rasen överlägsen vilket betyder, enligt dessa, att allt som ger uttryck för hat mot vita är att "sparka uppåt". Deras samlingsbegrepp för detta är "intersektionalitet", där man menar att det är maktstrukturer som är avgörande i att vita aldrig kan bli utsatta för rasism.

    Behöver jag påpeka att detta argument inte håller?
  • Anonym (Vetenskap)

    En riktigt dålig omröstning. Rasism i ordets bemärkelse 2018 är inte uppdelat på rasideologiska grunder som det va i USA. Ordet rasism kan också innefatta missgynnade på grund av etnicitet och/eller hudfärg.

    Rasism är alltså inte uppdelat på bara vita/svarta. Rasism kan ske mellan svenskar och irakier, albaner och serber, vita och svarta, kurder och turkar, palestinier och israeler osv osv.

    Så din omröstning, TS, är oerhört dålig.

  • Anonym (w)
    Thereisthat skrev 2018-02-04 12:48:37 följande:
    Nu är jag absolut inte en sån som tycker att vita inte kan bli utsatta för rasism, men jag känner till deras argumentation. Det bygger på att du dels aldrig kan anses vara utsatt om du tillhör en överlägsen grupp, d.v.s. att om du är i överläge så kan du aldrig under några omständigheter vara utsatt.

    Anledningen till varför vita anses vara i överläge verkar det inte finnas någon konsensus om. Men vanliga argument är att vita är i majoritet i Sverige eller att vita historiskt förtryckt andra folkslag. Detta gör den vita rasen överlägsen vilket betyder, enligt dessa, att allt som ger uttryck för hat mot vita är att "sparka uppåt". Deras samlingsbegrepp för detta är "intersektionalitet", där man menar att det är maktstrukturer som är avgörande i att vita aldrig kan bli utsatta för rasism.

    Behöver jag påpeka att detta argument inte håller?
    Det låter som ett skumt resonemang. Rasism har ju en ganska tydlig definition, och där spelar inte makt någon roll. Att en viss riktning är vanligare eller liknande gör ju inte en annan riktning till något annat. Tack för att du förklarade, jag vet dock inte om jag förstår hur de kan tänka så, fast jag hade nog egentligen inte förväntat mig något som jag skulle förstå mig på.
    Anonym (Vetenskap) skrev 2018-02-04 13:47:54 följande:
    En riktigt dålig omröstning. Rasism i ordets bemärkelse 2018 är inte uppdelat på rasideologiska grunder som det va i USA. Ordet rasism kan också innefatta missgynnade på grund av etnicitet och/eller hudfärg.

    Rasism är alltså inte uppdelat på bara vita/svarta. Rasism kan ske mellan svenskar och irakier, albaner och serber, vita och svarta, kurder och turkar, palestinier och israeler osv osv.

    Så din omröstning, TS, är oerhört dålig.
    Det här var en simplifierad omröstning med tillräckligt många alternativ för att uppsnappa de som definierar rasism annorlunda. De som ser "vita" som en grupp man inte kan vara rasist emot. Att jag drog med svarta var för att jag har hört den versionen någon gång också.
    Jag har inte skrivit någonstans att vita och svarta är alla "raser".

    Att du inte förstår tråden är varken mitt eller omröstningens problem.
  • Thereisthat
    Anonym (w) skrev 2018-02-04 17:40:07 följande:

    Det låter som ett skumt resonemang. Rasism har ju en ganska tydlig definition, och där spelar inte makt någon roll. Att en viss riktning är vanligare eller liknande gör ju inte en annan riktning till något annat. Tack för att du förklarade, jag vet dock inte om jag förstår hur de kan tänka så, fast jag hade nog egentligen inte förväntat mig något som jag skulle förstå mig på.


    Du får komma ihåg att majoriteten av de som resonerar såhär är vänster. Och vänstern har ett inbyggt hat mot västvärlden p.g.a. vårt ekonomiska system (kapitalismen, fast en del verkat missuppfattat merkantilism som kapitalism). Detta har gjort att vänstern på ett väldigt partiskt sätt valt att lyfta fram nackdelarna med västvärlden för att på så sätt bevisa vilket ont system vi lever under, vilket idag ligger till grund för deras hat mot västvärlden. Att de ser vita som den folkgrupp som tryckt förtryckt andra folkslag mer än några andra är därför ett resultat av deras hat mot västvärldens ekonomiska system.

    Därför ser de vita som förövaren och menar att vita aldrig kan bli utsatta för rasism.
  • Anonym (w)

    Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på ditt sista inlägg. Jag är vänster och känner inte igen något av det där du tar upp men jag kan nog tänka mig att denna lilla skara som vi har diskuterat i tråden hör hemma i extremvänstern.

    Jag undviker extremister, jag föredrar att leva lugnt i min egna lilla värld, men om det finns något som irriterar mig mer än extremister så är det människor som älskar att rulla runt i extremiståsikter och sedan bestämt hävdar att åsikterna finns hos alla som är ditt eller datt.

  • Thereisthat
    Anonym (w) skrev 2018-02-04 19:57:12 följande:

    Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på ditt sista inlägg. Jag är vänster och känner inte igen något av det där du tar upp men jag kan nog tänka mig att denna lilla skara som vi har diskuterat i tråden hör hemma i extremvänstern.

    Jag undviker extremister, jag föredrar att leva lugnt i min egna lilla värld, men om det finns något som irriterar mig mer än extremister så är det människor som älskar att rulla runt i extremiståsikter och sedan bestämt hävdar att åsikterna finns hos alla som är ditt eller datt.


    Extremvänster menar jag såklart. Det är sällan människor som är sossar har dessa åsikter.
  • Anonym (w)
    Thereisthat skrev 2018-02-04 20:06:03 följande:
    Extremvänster menar jag såklart. Det är sällan människor som är sossar har dessa åsikter.
    Ah, då förstår jag ditt inlägg lite bättre.
Svar på tråden Vad är rasism?