• sötnosen

    Skolval - berätta eller inte

    Hej, 
    behöver få lite synpunkter.
    Min dotter går i  3:an och fick idag fick jag besked att hon har fått plats i Engelska skolan till 4:an (vi har stått i kö i fler år). Flera klasskamrater har fått samma besked. 
    Vi föräldrar har resonerat kring vad som är bättre för henne - att byta skola eller stanna kvar, och vi har kommit fram till att det är bättre att hon stannar kvar. Hon har stora svårigheter med både läsning och matte och har en bra specialpedagog och insatta lärare där hon är nu. Storasystern som gick i Engelska skolan hade också behov av extrahjälp och vi tyckte inte att Engelska skolan ställde upp med extra stöd. Dottern vill gärna gå till Engelska skolan och tycker det verkar spännande.
    Nu är frågan:
    - ska vi säga att hon inte fick plats i Engelska skolan eller
    - ska vi förklara för henne att det är bättre att hon stannar kvar där hon är där hon får det stöd hon behöver?
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Skolval - berätta eller inte
  • elin1989

    Svårt. Jag skulle nog säga att hon inte fick plats, Men sen försöka framhäva hur bra nuvarande är.

  • äldreochklokare

    Beror helt på hur barnet är. Kan vara svårt för ett barn att förstår det här med att kanske inte alla skolor gör vad som är bäst (har egen erfarenhet av engelska skolan och är inte så där superimponerad). 

    Jag skulle nog säga hon inte fick plats, om hon känner till att det kan vara så. Det är dock som föregående skribent påpekat, viktigt att det inte blir negativt att hon är kvar på gamla skolan. 

Svar på tråden Skolval - berätta eller inte