• Ethizyg

    Couvade - Sympatigravid?

    Hej,

    Startar en tråd där vi blivande pappor/partners kan diskutera graviditetssymtom - även känt som couvadesyndrom.

    Lite Bakgrund:

    Studier som gjorts visar att mellan 11 och 36% av alla män upplever graviditetssymtom tillsammans med kvinnan. De första symtomen uppträder runt tredje månaden, når sin topp mot slutet av tredje trimestern och försvinner efter förlossningen. Några av de fysiska symtom mannen kan få är matsmältningsbesvär, magkatarr, begär efter viss mat, illamående, ökad eller minskad aptit, diarré, viktökning, tandvärk, huvudvärk, klåda, muskelryckningar, näsblödningar eller andra smärtor. Bland de psykiska symtomen kan nämnas depression, oro, sömnlöshet, irritabilitet, spänningar och hypokondri.

    Mäns och kvinnors förändringar i hormonnivåerna är jämbördiga vid tiden kring förlossningen. Mängden prolaktin och kortiskol ökar strax före förlossningen och könshormonerna (testosteron och estradiol) minskar strax efter förlossningen. Män med fler graviditetssymtom (couvade syndrome) och män som påverkades mer av barnets reaktivitet hade högre prolaktinnivåer och större reduktion av testosteron. Hormonnivåerna är korrelaterade mellan kvinnan och mannen.

    ???????-

    Min erfarenhet är att det mest är något man skämtar bort och inte tar på allvar, även om det kan vara mycket jobbigt och ibland allvarligt för vissa.

    Berätta gärna om dina erfarenheter. Har du som pappa/partner upplevt graviditetssymtom? Hur hanterade du det? Fick du något stöd?

  • Svar på tråden Couvade - Sympatigravid?
  • Ethizyg

    Själv kan jag berätta att jag upplever en del symtom:

    Muskelkramper/Domningar

    Oavsett när jag lägger mig så vaknar jag typ samma tidiga tid

    Oro

    Trötthet

    Viss illamående

    Jag har faktiskt mått sämre än min sambo som hittills mått ganska bra under graviditeten (ta i trä), vi är i v18.

  • Meriall

    Med tanke på att kvinnor som är nära varandra synkar menscykler så borde det inte vara så konstigt att en man nära en gravid kvinna hela tiden också påverkas :)

Svar på tråden Couvade - Sympatigravid?