• Lisha73

Sjuk dotter i skolan

Jag har ett barn som är 7 år gammalt.

I onsdags hämtade jag henne från skolan. När jag ser henne så är hon hängig och hon reagerar knappt när hon såg mig vilket hon brukar göra när hon ser mig. Hon såg sjuk ut. Jag frågade hur hon mådde. Då började hon gråta och jag fattad ingeting. Hon sa att hon inte mådde bra. Hon hade ont i huvudet var yr och kände dig varm.

När jag kom hem så hade hon 39,2 i feber. Det är väldigt hög feber för henne. Jag frågade henne varför hon inte hade sagt till nån lärare att hon inte mådde bra. Det visade sig att hon sagt det men läraren struntat i det. Det hade sagt till henne att hon skulle försöka klara hela dagen.

Då blev jag förbannad. På riktigt. Lärarna borde ha ringt mig. Vem FAN låter en unge vara i skolan när dom har 39,2 i feber. Hon hade somnat på lektionerna för att hon inte orkat hänga med.

Hur hade ni reagerat? Hade ni inte blivit förbannade? För det blev jag. Dom kunde åtminstone ha ringt mig.

På morgen när jag lämnade henne var hon hur glad som helst så det har ju kommit under dagen.

Hennes feber har gått ner. Hon har ingen feber längre men hon känner sig trött. Om hon är tillräckligt frisk så ska hon gå till skolan på måndag.

Ska man ställa dom mot väggen och fråga varför dom inte ringt? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Sjuk dotter i skolan
  • Långbenopluto

Först: ANDAS.

Din dotter kanske inte orkade säga till så pass att en stressad lärare hörde.

Prata givetvis med läraren och berätta vilket skick dottern var i så hon kan vara mer uppmärksam.

• cosinus

De flesta skolor brukar inte vilja ha sjuka barn kvar så jag gissar att:

Hon sagt till men att läraren insett att ringa förälder, transporttid o s v bara marginallt förkortad barnets väntan. Barnet kan uppleva att det är låååååång tid men det kanske handlade om 45 min

Eller att barnet sagt till, då verkat rätt ok och fått beskedet att prova lite till. Sen blivit markant sämre men då inte sagt till igen.

Eller så är barnet ett sådant som ofta gnäller över att det är risigt. Har själv en sån som, lärarna på goda grunder, inte alltid tror på direkt när han försöker hävda sig sjuk.

• Iisha73

Lång väntetid på att hämta min dotter tar det INTE.

Om det är jag som hämtar henne tar det max 20 min. Om det är min man så tar det 10 min.

• Iisha73
    cosinus skrev 2018-01-27 16:14:40 följande:

De flesta skolor brukar inte vilja ha sjuka barn kvar så jag gissar att:

Hon sagt till men att läraren insett att ringa förälder, transporttid o s v bara marginallt förkortad barnets väntan. Barnet kan uppleva att det är låååååång tid men det kanske handlade om 45 min

Eller att barnet sagt till, då verkat rätt ok och fått beskedet att prova lite till. Sen blivit markant sämre men då inte sagt till igen.

Eller så är barnet ett sådant som ofta gnäller över att det är risigt. Har själv en sån som, lärarna på goda grunder, inte alltid tror på direkt när han försöker hävda sig sjuk.

Min dotter är inte den som gnäller över att hon är lite risig. Hon brukar vara pigg och glad men när man har 39,2 så förstår jag varför man gnäller eftersom det är en väldigt hög temperatur.
  • Ess

Säg åt dem när du lämnar henne på Måndag, att nästa gång hon behöver ringa så SKA hon få ringa.
    Annars skickar du med henne en mobil som hon har i väskan.

• Physalis

Jag hade definitivt frågat läraren vad som hänt samt varför ingen av er föräldrar blivit ringda.

Tycker inte det låter ok att de avfärdar ett barn sådär och är så ouppmärksammade att de själva inte ser att hon mår riktigt dåligt. Då ska det finnas någon riktigt bra förklaring till varför, annars hade jag gått vidare med det.

Korrekturläser som en kratta
  • hammarhajen
    Ta det lugnt nu.

När ni KOM HEM hade hon 39, 2 i feber. På morgonen lämnade du ett till synes friskt barn (annars hade du väl inte lämnat?) Febern har alltså stigit under dagen och det finns inget som säger att flickan hade så hög feber när hon sa till. 

Barn som är så små som 7 år kan ofta bli trötta under en skoldag. Intryck, dålig nattsömn, en slarvig frukost och så vidare kan sätta spår. Om ett barn inte uppenbart har feber säger vi i princip alltid åt dem att prova att vila lite, ta det lugnt, dricka vatten, se hur det känns efter lite lunchmat. Typ 9 ggr av 10 går det över och är ingen sjukdom. 

• Solstormar

Jag förstår att du blev upprörd. Däremot, andas, och ta det sakligt med personalen när du tar upp det!

Liknande hände oss, så sade jag till personalen på morgonen att de skulle ringa mig direkt om det verkade som om vår son (7 år) inte skulle orka skoldagen. Ngt jag också säger till honom - om du inte orkar, säg till så ringer de till mig. Han var vid lämningen lite så där hängig, ingen feber men svårt att avgöra från bara vanligt trött och motsträvig på morgonen.

När jag hämtade honom var han jättetrött och hade feber. Han var jätteledsen och de sade att han hade fått vila på soffan och att de inte ville störa (!?) på jobbet. Detta förstörde för oss en lång tid då sonen inte alls litade på att personalen skulle kontakta mig om ngt hände i skolan. Det blev helt enkelt en väldigt otrygg känsla för sonen. Mycket onödigt.

Däremot, när jag tog upp det med skolan, var det ju inte läge att rya runt och skälla som gällde, utan mer försöka få till stånd ett samtal. Men, viktigt att poängtera att det är viktigt för er och barnet att ni blir kontaktade!

Svar på tråden Sjuk dotter i skolan