Inlägg från: Vixen90 |Visa alla inlägg
  • Vixen90

Sämsta texten i barnvisor?

annabellelee skrev 2018-01-28 01:54:37 följande:

I nya sångbäcker står det TILL Tallgren, men jag har också något luddigt minne från barndomen om att det var FRÅN. Jag har dubbelkollat i flera böcker, och kände mig helt gaslightad, men då är det inte jag som är förvirrad alltså. Tack!

Var och när ändrades texten? På vems initiativ? Detta verkar som en stor konspiration för att dölja Alice Tegnérs misstag.

Ja, det är väl att han hoppar från tallegren och stukar sitt lilla ben och den långa ludna svansen. Så har jag sjungit den.

Många visor är ju rätt våldsamma när man tänker efter.. snigeln som man hotar att ta som ni sagt, jägaren som ska skjuta haren så att haren ber om hjälp att få komma in i stugan, bockarna bruse som slåss mot trollet under bron, räven som ville ta hoppe hoppe hare... ja, många visor om utsatta djur helt enkelt. Även ekorren i granen gör sig ju illa... Finns väl en viss om en fågel också som inte kan flyga och ramlar ur boet?
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Vixen90
    Physalis skrev 2018-01-28 13:26:58 följande:

Jag tycker puff the magic dragon är ganska hemsk. Den handlar om hur deprimerad en leksak blir när barnet/ägaren växer upp och slutar leka med den. Snacka om att ge barn dåligt samvete.

Hahaha va? Är det vad den handlar om? Trodde den på ett halvkryptiskt vis handlade om att röka på. "Puff the magic dragon" if you know what I mean... men okej - oavsett olämpligt för barn då.
  • Vixen90
    ALY538 skrev 2018-01-28 08:20:05 följande:

Som svar på #14:

Winterwoman82:

Tack så mycket!

Ja, man ska inte lära barn om djurplågeri. precis som du säger så hotar man snigeln för annars tar man den. Hemsk låt :S

Sedan "Ja må h*n leva" är också konstig.

Och sen ska h*n skjutas....lalalaaaa....

tänk om man sjunger den för någon som är 99 år och det e bara ett år kvar tills h*n skall skjutas....!!!!!

Håller med om ekkorren. Är det en gran eller tall den hoppar ifrån? hahah!

Hoppas på flera svar!

/Oscar.

Fast man sjunger ju "skjutas PÅ EN SKOTTKÄRRA FRAM" Det är inte fullt lika mordiskt.
  • Vixen90

Hahaha, hajarna är ju också ett sjukt exempel, ja.
    Så mycket djur, och så mycket tragik.
    Och den där med farbrorn som dör har jag inte hört men det låter ju inte heller så passande.

Du har nog rätt angående Puff the magic dragon. Varför vill man skriva sådana här barnvisor? Jättemärkligt.

Har alltid tyckt att Byssan lull är kuslig också. Så himla sorgsen melodi och text? Avskyr den. Somnar definitivt inte om någon sjunger den som vaggsång för mig, det kan jag tala om. Får snarare magknip.

Svar på tråden Sämsta texten i barnvisor?