Inlägg från: ALY538 |Visa alla inlägg
  • ALY538

Sämsta texten i barnvisor?

Hejsan, allihopa! :)

Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråden nånstans men moderator får väll flytta den.

jag intresserar mig också mycket för barnvisor. dom passar bra att sjunga för barn, men en sak jag har börjat tänka på nu när jag hör dom är vilken konstig innebörd texten har i sångerna. Tex. så handlar "Lilla snigeln" om en snigel som skall akta sig för att inte kunna tagen. och sen om en person som älskar snigeln så mkt att den vill ta den till sigsjälv. Innebörden är så konstig tycker jag ! Förstår ni vad jag menar?

Vilken text i någon barnsång är konstigast tycker ni?

Tacksam för svar.

Mvh Oscar.

• Svar på tråden Sämsta texten i barnvisor?
  • ALY538

Som svar på #14:

Winterwoman82:

Tack så mycket!

Ja, man ska inte lära barn om djurplågeri. precis som du säger så hotar man snigeln för annars tar man den. Hemsk låt :S

Sedan "Ja må h*n leva" är också konstig.

Och sen ska h*n skjutas....lalalaaaa....

tänk om man sjunger den för någon som är 99 år och det e bara ett år kvar tills h*n skall skjutas....!!!!!

Håller med om ekkorren. Är det en gran eller tall den hoppar ifrån? hahah!

Hoppas på flera svar!

/Oscar.

• ALY538

Har ni tänkt på förresten att nästan alla barnsånger handlar om djur?

Och om att det nästan alltid är björnar eller möss i tv program??

• ALY538
    Vixen90 skrev 2018-01-28 16:33:54 följande:

Fast man sjunger ju "skjutas PÅ EN SKOTTKÄRRA FRAM" Det är inte fullt lika mordiskt.

Jasså, skjutas på en skottkärra fram... jag trodde man sjöng och sen ska h*n skjutas... Hahah!

Jag vet fortfarande inte om ekkorren hoppade från eller till tallgren. Haha :D

En barnvisa på bosniska(?) tror jag översätts såhär och är också konstig:

"Ring ring, ägg, farbror Paja kom och åt upp alla äggen, ett ägg krossades och alla barn stod på huk medan det krossades". (eller ngt liknande!!)

Vad i h*lskotta är det för visa??

Fler svar?

Jag gillar att läsa svaren i tråden! Jag blir så glad då!

/O.
  • ALY538
    Fontana skrev 2018-01-29 09:17:31 följande:

Ha-ha. Jag hade visst lite bråttom där.

Men tänk vilken sensation om jag verkligen hade en barnbok utgiven 1043!

Som svar till Fontana:

Ha-ha-ha, det var roligt!!
  • ALY538
    Vixen90 skrev 2018-01-29 11:55:59 följande:

Har alltid tyckt att Byssan lull är kuslig också. Så himla sorgsen melodi och text? Avskyr den. Somnar definitivt inte om någon sjunger den som vaggsång för mig, det kan jag tala om. Får snarare magknip.

"Byssan-lull, kokar kitteln full, där kommer tre vandrings män på väääägeeeeen". Usch. Jag håller med dig. Så sorgsen och långdragen melodi!!!
  • ALY538
    Vixen90 skrev 2018-01-29 11:55:59 följande:

Har alltid tyckt att Byssan lull är kuslig också. Så himla sorgsen melodi och text? Avskyr den. Somnar definitivt inte om någon sjunger den som vaggsång för mig, det kan jag tala om. Får snarare magknip.

"Byssan-lull, kokar kitteln full, där kommer tre vandrings män på väääägeeeeen". Usch. Jag håller med dig. Så sorgsen och långdragen melodi!!!
  • ALY538
    fjanten skrev 2018-01-28 16:44:17 följande:

"It's raining

It's pouring

The old man is snoring

He went to bed

And he bonked his head

And he couldn't wake up in the morning"

Hur tragiskt är inte det..? En "munter" barnvisa som handlar om en gubbe som dör liksom?

Hemsk låt!
  • ALY538
    Thedrjohn skrev 2018-01-29 18:31:00 följande:

Troligen skriven under ett LSD rus:

Och Nicko Ticko Tinn och jag,

Vi for till stjärnorna en dag,

Nicko Ticko Tinn tiralla,

Nicko Ticko Tinn tiralla och jag.

Vi träffade en brylling där,

Han stod i en trumpetaffär,

Nicko Ticko Tinn tiralla och jag.

Usch!!! Hade den på ett kasett band när jag var liten. Hatade den då också. Så fantasilös låt!
  • ALY538

Flera förslag, tack?

"Bäää-bäää, vita lamm, har du någon ull?

- Ja, ja, kära barn, jag har säcken full. Helgdagsrock åt far, och söndagskjol åt mor, och två par strumpor åt lillebror".

Den är så konstig. Vadå bäää-bäää, vita lamm? Varför är det så viktigt att lära barn om en massa djur?

Svar på tråden Sämsta texten i barnvisor?