Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Sämsta texten i barnvisor?

När jag var liten tyckte jag att de var jätteelaka i Alice Tegners "Vaggvisa" när de ville binda fast en orm runt ett träd och mörda troll.

På tal om ekorren som satt i en gran men hoppade från en tall (för det gör han i min visboken (skattkammar-serien) från 1980-talet) så lider den och många andra visor av "ingen kommer ihåg att det finns mer än 1 vers"-syndromet, samt att många av dessa visor är gamla och ofta är "cautionary tales" i grunden. Ekorren fick bråttom, hoppade fel och gjorde sig illa. Läxa: Se dig för innan du "hoppar". 

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Fontana skrev 2018-01-28 13:44:22 följande:

Nej, nu måste vi reda ut det här med Ekorren:

I originaltexten heter det att han hoppar PÅ tallegren. Se till exempel den klassiska sångboken Nu ska vi sjunga, med orange omslag, först utgiven 1043.

PÅ i det här fallet betyder TILL, men det är ju ganska svårt att förstå. Det är väl därför man har ändrat texten.

Annars är det ganska konstigt att Nu ska vi sjunga fortfarande ges ut i "ocensurerade" upplagor - det finns mycket hemskheter där!

Jag undrar också varifrån "från" kommer, men det står uppenbarligen i diverse visböcker. I min Visor av Alice Tegner står det dock "på"......
  • Aniiee
    kela t skrev 2018-01-28 23:04:11 följande:

Räven raskar över isen..varför gjorde den det..?

Förmodligen för att det var en bra genväg..... =P
Svar på tråden Sämsta texten i barnvisor?