• Anonym (Hjälp)

Vill inte ha barn med min sambo pga hans ögonfärg

Jag skäms verkligen och jag tycker verkligen att min kille är otroligt vacker alltså som en vacker prins verkligen, vrålsnygg. Grejen är den att jag inte känner att jag vill ha biologiska barn med honom pga att han har mörkare hår en mig och bruna ögon. Jag har egentligen en föreställning om att jag vill ha barn som ser precis ut som mig. Som får samma ögonfärg som mig och det är ju nästintill omöjligt att få det om han har bruna ögon. :( det är massa hjärnspöken i mitt huvud. Han är liksom skitsnygg. Jag vill däremot inte att mina barn ska se ut som honom. Jag vill att dom ska se ut som mig.

Någon som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Vill inte ha barn med min sambo pga hans ögonfärg
  • Anonym (Nä)

Nej det stämmer inte! Har han bruna och du blåa så är chansen 50/50 att de blir bruna. Förut sa man att det bruns tog över men det säger man inte längre.

Jag har bruna och min man blåa, vi har två barn och den ena har bruna och den andra blåa.

• Anonym (Bruna ögon)

Du kan inte bestämma hur ditt barn ska se ut,ingen kan det.Du vill att ditt barn ska se ut som du.Finns ingen garanti.Vissa barn liknar faktiskt inte så mycket mamma eller pappa.

• nnnnnnnn

Du tror inte att det ändrar sig med åren?
    Ifall han är din klippa och livspartner, din självfrände och den du vill leva ditt liv med?
    Om ni lever ihop, gifter er, delar glädje och sorg i vardagen med varandra och även tar på er det livslånga åtagande som ett barn är?

Om det känns så rätt och starkt så kanske inte ögonfärg spelar så stor roll?
    Ju äldre du blir desto mer förstår du kanske saker som att vissa aldrig får barn, många kämpar med missfall eller blir inte ens gravida. Andra föder barn med stora behov både fysiskt och psykiskt. Vissa föds med stora missbildningar och får genomgå omfattande operationer för att ens kunna äta, andas osv. Då kanske hårfärgen inte är det viktigaste längre?

Men visst har man tankar om hur ens barn kommer att se ut... Jag som är mycket mörkhårig och har mörkt bruna ögon har fortfarande svårt att tro att det kom ut blåögda lintottar ur mej...

• Anonym (Troll i skogen)

Luktar fredagstråd...

• Anonym (DrS)
    Anonym (Nä) skrev 2018-01-27 22:47:33 följande:

Nej det stämmer inte! Har han bruna och du blåa så är chansen 50/50 att de blir bruna. Förut sa man att det bruns tog över men det säger man inte längre.

Jag har bruna och min man blåa, vi har två barn och den ena har bruna och den andra blåa.

Säger man inte längre? Jo brunt anlag är dominant, fortfarande. MEN: (lite förenklat) man ärver ett anlag för ögonfärg från mamma och ett från pappa. Två blå anlag ger blå ögon, medan två bruna ELLER ett brunt (dominant) och ett blått (reccesivt) ger bruna ögon. Således:

1. Mamma och pappa med blå ögon: bär bara på blå anlag (annars hade de haft bruna ögon), får bara blåögda barn.

2. Mamma och pappa med bruna ögon: om båda har anlag för blått + brunt får 75% av barnen bruna ögon, 25% blå ögon. Om en eller båda bara har bruna anlag får 100% av barnen bruna ögon (eftersom de måste ärva ett blått anlag från varje förälder för att få blå ögon)

3. En förälder med blå ögon, en med bruna: om den brunögda föräldern har blått anlag får 50% av barnen blå ögon och 50% bruna ögon, men om den brunögda föräldern bara har bruna anlag får 100% av barnen bruna ögon (men blir bärare av blått och kan föra över detta till sina barn).
  • Anonym (Bruna ögon)
    Anonym (DrS) skrev 2018-01-27 23:06:39 följande:

Säger man inte längre? Jo brunt anlag är dominant, fortfarande. MEN: (lite förenklat) man ärver ett anlag för ögonfärg från mamma och ett från pappa. Två blå anlag ger blå ögon, medan två bruna ELLER ett brunt (dominant) och ett blått (reccesivt) ger bruna ögon. Således:

1. Mamma och pappa med blå ögon: bär bara på blå anlag (annars hade de haft bruna ögon), får bara blåögda barn.

2. Mamma och pappa med bruna ögon: om båda har anlag för blått + brunt får 75% av barnen bruna ögon, 25% blå ögon. Om en eller båda bara har bruna anlag får 100% av barnen bruna ögon (eftersom de måste ärva ett blått anlag från varje förälder för att få blå ögon)

3. En förälder med blå ögon, en med bruna: om den brunögda föräldern har blått anlag får 50% av barnen blå ögon och 50% bruna ögon, men om den brunögda föräldern bara har bruna anlag får 100% av barnen bruna ögon (men blir bärare av blått och kan föra över detta till sina barn).

Nummer 3 stämde på mig.Jag har blåa ögon och mina barn har bruna ögon.
  • Anonym (Sophie)

Det här kan ju inte vara på riktigt? Det här låter ju inte klokt.

Ts, vänta med att skaffa barn tills du mognat lite.

• Anonym (Hysteri)

Typiskt Familjeliv att alla blir hysteriska.. Hade det vart en svart eller indier som ville ha barn som såg ut som de själva hade väl ingen brytt sig men nu bara för det är.en med blå ögon blir folk galna.

TS. Det är helt normalt att du känner så. Jag och de flesta resonerar samma. Man vill ha barn som liknar en själv och bara för att du är blåögd blir det inte mer konstigt utan det hör snarare till biologin och är.naturligt för de flesta att tänka så. Det är inget konstigt.

Du kanske ska dejta en kille med blåa ögon för att vara på säkra sidan? Är han utländsk och har endast bruna ögon i släkten till exempel så är det noll % chans att eran unge får blå ögon. Det är totalt omöjligt alltså. Tydligen många här som inte kan genetik och arvsanlag.

• cosinus

Jag är mörkhårig och brunögd. Min man ljusare och blåa ögon.

3 av 4 barn var hans hårfärg, två av dessa barn har dessutom blå ögon. Ett barn ser ut precis som mig, d v s mörkare än sina syskon. 2 barn är väldigt lika mannen och ett är lite mer en blandning.

Oavsett avelshingst finns inga garantier för att barnet blir speciellt likt dig.

• Anonym (Gröna)

Min pappa har mörka ögon och mamma gråblå. Jag har gröna ögon så ögonfärgen kan bli lite hur som helst.

• Nonym

Jag har mörkbrunt hår och bruna ögon, min man har mörkblont/rödbrunt hår och blå ögon, vår dotter har mörkblont (ljusare än sin far) hår och blå/blågrå ögon..

Känns fortfarande konstigt, trots att hon snart är två år, jag KAN nämligen inte ha några blåa anlag (och knappast blonda heller)

• Anonym (Hysteri)
    Anonym (V) skrev 2018-01-27 23:18:55 följande:

Vilket jävla skitsnack. Från början till slut.

Sluta vara så hysterisk, du kanske spricker snart
  • taquine
    Anonym (Hysteri) skrev 2018-01-27 23:14:00 följande:

Typiskt Familjeliv att alla blir hysteriska.. Hade det vart en svart eller indier som ville ha barn som såg ut som de själva hade väl ingen brytt sig men nu bara för det är.en med blå ögon blir folk galna.

TS. Det är helt normalt att du känner så. Jag och de flesta resonerar samma. Man vill ha barn som liknar en själv och bara för att du är blåögd blir det inte mer konstigt utan det hör snarare till biologin och är.naturligt för de flesta att tänka så. Det är inget konstigt.

Du kanske ska dejta en kille med blåa ögon för att vara på säkra sidan? Är han utländsk och har endast bruna ögon i släkten till exempel så är det noll % chans att eran unge får blå ögon. Det är totalt omöjligt alltså. Tydligen många här som inte kan genetik och arvsanlag.

Jävla trams....Och vilken hysteri? Tror de flesta inte känner och resonerar så korkat. 
    Det är väl inte ögonfärg eller vem ungen är lik som är det viktigaste.
    Goodness me
  • Anonym (Hysteri)
    taquine skrev 2018-01-27 23:27:55 följande:

Jävla trams....Och vilken hysteri? Tror de flesta inte känner och resonerar så korkat. 

Det är väl inte ögonfärg eller vem ungen är lik som är det viktigaste.

Sysslar man med näthat och säger att andra är korkade på internet så är man nog mest korkad själv.. Men tack för att du visar så tydligt vad du är för nån! Bara så du vet vi bor i Sverige och här har vi yttrandefrihet och jag och TS och alla andra människor har rätt att tycka som vi gör även om det inte passar in i din pk-verklighet.. Så gå och lägg dig du, för övrigt var du exakt en sån jag syfta på..
  • Anonym (V)
    Anonym (Hysteri) skrev 2018-01-27 23:23:29 följande:

Anonym (Hysteri) skrev 2018-01-27 23:23:29 följande:

Är jag hysterisk för att du sitter och skriver en massa skit som inte stämmer? Verkar ju lite lätt lågbegåvat..
  • taquine
    Anonym (Hysteri) skrev 2018-01-27 23:31:30 följande:
    Sysslar man med näthat och säger att andra är korkade på internet så är man nog mest korkad själv.. Men tack för att du visar så tydligt vad du är för nån! Bara så du vet vi bor i Sverige och här har vi yttrandefrihet och jag och TS och alla andra människor har rätt att tycka som vi gör även om det inte passar in i din pk-verklighet.. Så gå och lägg dig du, för övrigt var du exakt en sån jag syfta på..
    Ja jisses vad jag näthatar, hemska mig
    Goodness me
  • Anonym (Hysteri)
    Anonym (V) skrev 2018-01-27 23:40:50 följande:

Är jag hysterisk för att du sitter och skriver en massa skit som inte stämmer? Verkar ju lite lätt lågbegåvat..

"Skit" enligt dig ja. Det som snarare kommer från din egna mun.. Ta ut din ilska nån annanstans
  • Anonym (Hysteri)
    taquine skrev 2018-01-27 23:41:22 följande:

Ja jisses vad jag näthatar, hemska mig

• Pappa35år
    Anonym (Sophie) skrev 2018-01-27 23:12:07 följande:

Det här kan ju inte vara på riktigt? Det här låter ju inte klokt.

Ts, vänta med att skaffa barn tills du mognat lite.

Beredd att hålla med denna person. Nr 1. Dina (gud förbjude) eventuella barn kommer du oavsett ögonfärg tycka är de vackraste barnen på jorden

Nr 2. Människor som är så extremt ytliga som du verkar vara (utan att känna dig) kanske inte bör skaffa barn alls. Då riskerar du ju att behöva prioritera bort dig själv för ca 18-20 år.
Svar på tråden Vill inte ha barn med min sambo pga hans ögonfärg