• mammalovis

Hjälp ska jag ta hänsyn till min dotters bonussyskon?

För det första kan man ju undra om ni har bestämda semesterveckor som t ex tidig och sen semester eller om ni kan önska veckor på jobbet? Om någon har bestämda veckor får man kanske utgå ifrån det och deala på de som krockar med t ex varannan vecka. Ett sätt för dig borde ju vara att kunna ha två veckor vid ett tillfälle och spara den tredje (eller fjärde) till en annan tidpunkt då det är din vecka. Sedan kan det ju vara traditioner man byggt upp som familj som borde kunna få bevaras.

Det jag tänker på är att ni ska göra det bästa för ert barn. Hur bonusbarnen har det behöver ju du inte bry dig om så länge det inte drabbar din dotter, det är bonuspappans problem. Sedan framgår det inte om bonussyskonen är i din dotters ålder. Ibland kanske man gör mer småbarnssaker som hon inte vill med på.

Vi har det dubbla problemet, då vi båda har ett barn sedan tidigare och syskon i alla tre familjerna. Min dotters pappa har inte brytt sig så mycket tidigare då han inte flyttat ihop med den nya, medan min bonusdotters mamma vill ha alla fördelar. När tösen var yngre tyckte mamman att sambon skulle ha tösen alla sina 4 semesterveckor. Nu får vi en enorm diskussion varje år då hon fått en bonuspappa också och de skaffade husbil. Så i stort har vi haft veto på vecka 30 då vi åker till ett sommarhus hela sambons familj, de på helgen vecka 29 och midsommar, sedan har vi fått deala då sambon har semester 28-31 varje år. Så oftast har vi haft halva 28 och vecka 30 och 31. Medan de haft vecka 27, 29 och resten av sommaren kört varannan helg hos oss som vanligt. Sedan har mamman ofta ändrat bytestiden i sista stund så vi blivit definitivt låsta hemma på bytesdagar, då hon velat byta mitt på dan och sambon okejat utan att vi har pratat om det. 

Hur det blir i sommar när ev båda föräldrarna till bonusen har nya jobb återstår att se.

Svar på tråden Hjälp ska jag ta hänsyn till min dotters bonussyskon?