• anina

Sambon förstår inte astman

Hej.

Min sambo har 2 barn, 13 och 18 år.

Mina föräldrar har en stuga i fjällen som vi tänkte åka till.

Både Jag, min pappa och min systerson har allergisk astma.

Min styvdotter har en pojkvän med hundar. Så jag och mina föräldrar har sagt att de inte får vara hos varandra veckan innan vi åker.

Detta tycker sambon är ett hemskt och omöjligt krav att ställa och skiter hellre i att åka då. Han tror inte på mig när jag säger att jag blir sjuk även om hon tar på sig rena kläder och duschar, men han tror inte på det. Han vill veta exakt vad det är som gör att man kan bli sjuk.

Finns det någon som kan förklara medicinskt Hur det funkar?

Är det ett dessutom ett rimligt beteende av sambon att reagera Så?

• Svar på tråden Sambon förstår inte astman
  • Anonym (funkar)
    anina skrev 2018-01-29 14:27:52 följande:
    Kanske teoretiskt. Jag kan bara prata från min egen erfarenhet. Klart ett rum med 30 pers (liten biograf här) inte är optimalt och att jag kan känna av det, men det är ändå skillnad när det handlar om 2 timmar.
    Hur menar du att det är skillnad om det är två timmar? Jobbar du upp dig till en anafylaxi ju längre du träffar styvdottern eller? 
  • Anonym (sitterihuvudet)
    anina skrev 2018-01-29 14:49:56 följande:

Jag lägger denna tråden. 
    Skapade den ifall någon hade en bra medicinsk förklaring att använda sig av. Inte att bli ifrågasatt min sjukdom jag har haft sen jag var 2. 
    Jag har ingen lust att sitta här och förklara mig.
    Jag tror läkaren och jag är överens om att mina värden inte är psykiska. Inte heller mina anafylaktiska chocker när ansiktet är vitt och läpparna blå.
    Over and out.

Så din utgångspunkt var att du hade rätt och du ville få någon medicinsk förklaring att trycka upp i hans ansikte? Och när det visar sig inte finnas någon medicinsk förklaring, att det är mentalt och att han har rätt blir du sur och lämnar istället för att ta det till dig? Mm.. låter som hur dessa människor brukar reagera när deras villfarelser ifrågasätts.
  • Anonym (.)

Din känslighet låter ovanligt stor så jag kan förstå att din sambo tycker det låter konstigt. Att reagera på hundkontakt hos någon efter dusch och klädbyte är inte helt vanligt.
    Det enklaste är väl att du ber honom följa med till ditt läkarbesök och ber läkaren förklara mekanismerna då du inte själv kan göra det.  Jag utgår då från att vad du skriver stämmer och att det inte handlar om betingning.

• Anonym (Från en astmatiker till en annan)
    anina skrev 2018-01-29 14:49:56 följande:

Jag lägger denna tråden. 

Skapade den ifall någon hade en bra medicinsk förklaring att använda sig av. Inte att bli ifrågasatt min sjukdom jag har haft sen jag var 2. 

Jag har ingen lust att sitta här och förklara mig.

Jag tror läkaren och jag är överens om att mina värden inte är psykiska. Inte heller mina anafylaktiska chocker när ansiktet är vitt och läpparna blå.

Over and out.

En medicinsk biologisk förklaring. Astma är en inflammation i luftrören som utlöser sig för vissa när vi har utsatts för en överdos av partiklar som vår kropp inte klarar av (pga vårt immunförsvar, pga gener, etc) lAllt från mögel till kvalster päls pollen gräs löv parfymer kan utlösa en inflammation i luftvägarna och det är detta som kallas astma. Astma är såklart som allt annat med kroppen påverkat av hur vi mår också. Stress/ panikattack och förkylningar eller andra inflammationer i kroppen kan strypa luftvägarna, så om du har astma är det inte ovanligt att din rädsla för astmatiskt anfall är just vad som utlöser ett därför är det extra viktigt att bevara lugnet. Det finns ingen regel hur när var man reagerar på vad det är olika från person till person. Det finns även ansträngningsastma då du vid för mycket fysisk ansträngning kan få svårt att andas.

Tips !

Säg till din make att testa springa tolv varv runt bilen det fortaste han kan, sedan ge han ett sugrör att andas i. Det är så det känns när man reagerar på t.ex pälsdjur.

Jag hoppas du har brikanyl för att kunna frigöra luftvägarna direkt,även om du undviker t.ex hundar kan du ändå få ett anfall.

Hoppas detta var svaret du sökte och lycka till!

För övrigt. Ni som inte förstår hur känsliga vissa allergier är. Jag hade hälsat på en kille, lade en tröja på stolen som hade massa päls på sig men tänkte såklart inte på detta. Och sa inget. Fick veta vid ett annat tillfälle att han är pälsallergiker och medan jag sov hade han vaknat av att hans ögon kliar sönder, och det rinner tårar, rinner snor ur näsan, och han kunde inte andas. Han fick i ren panik leta upp sin medicin och vidga luftrören, det var bara tur att han visste exakt var den låg. Fick kasta ut tröjan.

Man måste vara astmatiker för att förstå känslan, det är hundra gånger värre än en mental panikattack, de är helt ofarliga, du svimmar och du vaknar och är normal igen du har inget fel i luftvägarna, men om du svimmar vid astmatiskt anfall är risken stor att du inte vaknar, din syretillförsel är strypt och kommer inte tillbaka om du inte får hjälp medicinskt.

Anonym (funkar) skrev 2018-01-29 14:50:36 följande:

Ja jag kan förklara medicinskt att det är mycket osannolikt att ni skulle bli sjuka om styvdottern duschar och tar på sig rena kläder efter att ha träffat hundar. Det är förmodligen bara inbillning att ni blir sjuka. Eller så är ni undermedicinerade och behöver göra andningsträning. Måste vara oerhört jobbigt att leva om ni tror er vara så himla känsliga. Kan ni åka buss? Vara i offentliga lokaler? Gå förbi en hund utomhus?

Jag skulle också skita i att åka med er till stuga om ni är så larviga och överkänsliga. Har själv ganska svår astma och svår allergi mot ett par saker, men jag behöver inte kräva av folk att de inte får träffa djur en vecka innan vi ses för sån känslighet finns inte. 

Kan du berätta vad exakt det är som gör att ni blir sjuka av en person som duschat och bytt till rena kläder?

Så länge ingen päls kommer in i stugan via kläder, att de rena kläderna är danmade och man rullat av hundhåret med roller så kan ingen hundallergi infinna sig. Det krävs partiklarna i pälsen och att pälsen finns på t.ex kläder för att sprida sig.

Jag vet en i skolan jag gick. Som började skrika och gråta när hon såg en katt på 20 meters avstånd utomhus. Detta var bara psykiskt. Du kan inte känna av päls utomhus på långt avstånd det måste kunna sprida sig i luften och att luften är begränsad, det är den inte utomhus.

Så TS du kanske ändå ska fundera, om det är rädslan för astman som utlöser det.
  • Pope Joan II
    Anonym (Från en astmatiker till en annan) skrev 2018-01-29 18:51:27 följande:

För övrigt. Ni som inte förstår hur känsliga vissa allergier är. Jag hade hälsat på en kille, lade en tröja på stolen som hade massa päls på sig men tänkte såklart inte på detta. Och sa inget. Fick veta vid ett annat tillfälle att han är pälsallergiker och medan jag sov hade han vaknat av att hans ögon kliar sönder, och det rinner tårar, rinner snor ur näsan, och han kunde inte andas. Han fick i ren panik leta upp sin medicin och vidga luftrören, det var bara tur att han visste exakt var den låg. Fick kasta ut tröjan.

Man måste vara astmatiker för att förstå känslan, det är hundra gånger värre än en mental panikattack, de är helt ofarliga, du svimmar och du vaknar och är normal igen du har inget fel i luftvägarna, men om du svimmar vid astmatiskt anfall är risken stor att du inte vaknar, din syretillförsel är strypt och kommer inte tillbaka om du inte får hjälp medicinskt.

Ditt exempel uppvisar inga likheter med vad den här tråden rör sig om.
  • lrg

Du påstår att du får astma-symptom av att träffa en person (som är nyduschad och med rena kläder) som senaste veckan träffat en person som har hund?

Nej.

• anina
    Anonym (sitterihuvudet) skrev 2018-01-29 14:58:45 följande:
    Så din utgångspunkt var att du hade rätt och du ville få någon medicinsk förklaring att trycka upp i hans ansikte? Och när det visar sig inte finnas någon medicinsk förklaring, att det är mentalt och att han har rätt blir du sur och lämnar istället för att ta det till dig? Mm.. låter som hur dessa människor brukar reagera när deras villfarelser ifrågasätts.
    Nej inte alls. men just nu har jag bara hört "jag har aldrig träffat någon som är så allergisk så det stämmer inte" eller "jag har svår astma och jag reagerar inte så, så det stämmer inte". 
    Inga medicinska bevis till att det inte kan stämma. Alla reagerar olika och bara för att vissa inte reagerar på det ena så betyder det inte att alla fungerar så. Jag vet själv hur jag har mått i 29 år, så jag är inte ute efter att veta hur andra inte mår. Är du däremot en astmaläkare med många år av patientkontakt så skulle jag så klart ta åt mig, men inte utifrån hur du eller dina vänner mår.
Svar på tråden Sambon förstår inte astman