leva med obotligt/kronisk sjuk sambo
Livet är inte rättvist, vissa råkar mycket värre ut än andra.
Jag lever själv med en sambo som blev kroniskt sjuk några år efter vi träffades. Hen är extremt envis och gör alltid sitt bästa, men även då så finns smärtorna dör, hen orkar inte mycket och är alltid trött och därmed känslig och lättretad. Barnen har därför fått lära sig att alltid trippa på tå och ändå vara beredd på plötsliga utbrott, ofta följda av gråtfyllda förlåt.
Jag fick under småbarnsåren ta allt ansvar, både för barnen och för min sambo. Eftersom jag skulle lämna och hämta på dagis, sköta hela hemmet, barnen och sambon, samt ändå ta hela försörjningsbördan. (Sjukpenning på studiemedel är obefintlig.) Däckade oftast långt efter midnatt utan att ha tagit en enda rast under dagen, och upp kl 6 nästa dag. Sju dagar i veckan, år efter år efter år. Jag har svårt att förstå hur jag klarade tiden.
Min sambo mådde sedan lite bättre under flera år, men de senaste åren har bara blivit värre och det verkar dessutom som att försämringen går allt snabbare. Lyckligtvis är barnen äldre och sköter sig rätt bra på egen hand. Frågan är hur länge de har två föräldrar.