Anonym (Jag med) skrev 2018-01-29 20:55:10 följande:
Ja, det är svårt att föreställa sig hur det är att vara i en sån här situation. Jag har fattat så många beslut det senaste året som jag önskar att ingen behöver ta och ibland är min enda känsla att jag helst av allt bara skulle vilja rymma från allt.
Min mans prognos är väldigt oklar. MS är ju egentligen inte en sjukdom som "dödar", men i hans fall har man ju varit mycket osäker på hur det skulle gå. Man har gjort en stamcellstransplantation som man hoppas då stoppar sjukdomen, men de skador han redan har kan de inte ta tillbaka. Nu måste man ge hjärnan tid att läka så får man se hur långt det räcker.
Han är idag långt mycket friskare än någon hade vågat tro och hoppas att han skulle bli.
För mig kan det vara väldigt jobbigt dock att höra av alla som bara träffar honom en kort stund att "det är ju så fantastiskt, han är ju så frisk" medan jag mest tycker att jag vänder ut och in på mig själv för att få livet att vara ok. Jag känner att jag inte riktigt har rätt att klaga för han fungerar idag i hemmet, typ hämta och lämna barn, laga mat, städa... men han är ju inte alls samma som han var...
Jag orkar verkligen inte alltid. Jag har bra hjälp av både mina och hans föräldrar, ffa med barnen. Sen har jag varit väldigt öppen på jobbet om hur det är och så har jag ett par vänner som nu står mig väldigt nära och som jag verkligen berättar allt för. De är mina livlinor.
Hur är det med prognosen för din man? Det låter ju väldigt allvarligt det han drabbats av.
Du skulle ju verkligen behöva få ha något som ger dig energi och inte bara tar den. Finns det någon mellanväg mellan att ha egna hästar och ingen alls? Så att du hittar andrum?
Stor kram till dig! Du måste ta hand om dig.
De kan jag verkligen skriv under på!. Att folk som sett min man ute/ex på vårdcentralen, eller som min pappa sett honom ute (bor gård i gård på landet så de ses ibland när mannen går ut till sitt garage och min pappa hämtar posten). Å de säger han såg piggare ut nu. De är så jag vill spy på det. Vet inte varför de säger så de hoppas på att man ska berätta att han är piggare eller är de en koll för se hur jag uppfattar honom och kan berätta? För upplever att många är väldigt rädda för att fråga..mina 2 äldre bröder har inte hört av sig en enda gång å frågat hur de går/om man behöver hjälp. Upplever nästan att de tagit mer avstånd nu när de vet att min man är sjuk än innan.. men antar att det beror på en osäkerhet och att de inte vill "störa". De vet liksom inte vad de ska göra/säga.
Min mans prognos är dålig. De har inte satt någon tid han har kvar, men de har mer eller mindre sagt att ta vara på tiden, njut. De kan inte säga hur lång rid han har kvar, de beror på cancern. Då den är spridd är de var metastaserna kommer, inte om.utan när och hur fort de sprider sig. Men tyvärr märker jag ju vad försämrad han blir vecka för vecka.. har skrivit dagbok från Augusti -17 och då var han mycket igång och byggde på sitt garage, la plattor (gång upp till huset) hade inte så ont åt inte så mycket medicin. Till nu när han är mest sittande/liggande framför TV:n har väldigt ont, är yr, och rör sig bara mellan sängen/soffan/toaletten. Någon gång ut men väldigt sällan.
Han är en man som innan han blev sjuk aldrig var still, jobbade jämt i sitt garage, jobbade han inte så byggde han eller fixade med något annat ute/i huset. Så de är verkligen en otäck förvandling...
Hade innan han blev sjuk mycket muskler och var vältränad. Nu är han så liten och smal.. att stå brevid och bara se på är hemskt. Man kan inte göra någonting och de är nog de värsta som finns, just hjälplösheten..
Jo man kan vara medryttare på någons häst, typ ha en gång i veckan stående. Men då måste jag fixa barnvakt.. eller så får de gå på dagis och de känns så fel.. just nu orkar jag inte med de så känns ändå bra just nu.
De jag mår bra av just nu är att gå promenader. Försöker få med barnen så de cyklar och jag går, eller så får de vara ute på gården och leka när jag går en kortare runda i byn tar ca 15 min. De är helt trygga och nöjda med att vara ute tillsammans och leka när mamma går en sväng. Är de lugnt å de vill leka mer när jag är tillbaka efter 15 min så kan de bli en runda till..
Ibland är de hos pappa om jag går en längre sväng.
Att vara ute i naturen har alltid haft en lugn inverkan på mig, allra helst få gå i skogen! De är ju underbart!
Tack försöker ta hand om mig! Hoppas du får väl hand om dig med. Kram