Inlägg från: kalmar |Visa alla inlägg
  • kalmar

leva med obotligt/kronisk sjuk sambo

Hej.

Jag har levt med en kvinna i 21 år. Varav de sista 4 åren var en resa mot slutet.

Hon berättade hon inte ville sluta som ett vårdkolli utan ville avsluta med värdighet men kände att vända sig till kliniker i Europa var för krångligt.  Så hon sa att detta skulle vara sista sommaren tillsammans (säger inte vilket år.) och den sommaren var ett långt farväl.

Och när hon sedan sa att nu åker vi. Så var alla med på vad som skulle hända.

Pm gärna så kan jag stötta lite..

• kalmar

När en person blir tillräcklig sjuk så ändras personligheten.
    Personen skyller gärna på allt och alla, blir lätt självisk

• kalmar
    Anonym (slutkörd) skrev 2018-06-20 22:43:28 följande:

Helvetiskt jobbig dag idag. Sambon mår så dåligt - jag skolkade från jobbet halva arbetsdagen för att försöka hjälpa till (får jobba igen i midsommar).

Sambon sover nu. Men innan var det jobbigt för oss båda. Jag försöker hjälpa till så gott jag kan, men får timme efter timme höra hur fel jag gör, hur dum jag är, hur jag borde flytta ut etc. Nu sitter jag med bröstsmärtor sedan någon timme, stressymtom. Det kommer bli en jobbig sommar.

Barnen är ute eller på sina rum.

PM:a om du har lust.

Kan försöka stötta lite.. Har levt i samma ekorrhjul som du är i 
  • kalmar
    Anonym (slutkörd) skrev 2018-06-28 09:42:27 följande:
    Det är oftast jag som råkar illa ut. Oftast skärper sig sambon så gott det går då barnen är närvarande. Jag har kommit på mig själv att utnyttja det ibland, dvs jag håller mig till barnen för då vet jag att risken för påhopp blir mindre. Men barnen blir äldre, snart dags för äldsta att flytta hemifrån. Hur det ska fungerar utan barn i hemmet skrämmer mig lite.

Igår fick jag en entimmes utskällning för att allt jag gör är fel. Att jag med mitt minimala förstånd inte ens ska klara av enklaste lilla instruktion, att jag borde ta min väska och dra och aldrig komma tillbaka etc etc. Nu i morse var allt helt bortglömt. (Inte av mig då, jag är fortfarande skärrad.)

Och så kan man fundera på vad grannarna hör och ser. Ser de sambon som en tyrann, och mig som ett stackars hunsat offer?
    Min fru hade precis samma agerande mot mig, ofta så var det när grabben inte var närvarande. Och ibland så hade hon retat sig på något som grabben hade gjort och då skulle jag ta striden.. Inte hon.

Jag vred ut och in på mig själv i många år. Fick även stötta grabben många ggr för han tyckte han blev också illa behandlad.

Grannar, om de vet att hon är sjuk så bör de nog förstå. 

Finns via mail här om du vill
Svar på tråden leva med obotligt/kronisk sjuk sambo