• medioker

Fler som ska sluta med preventivmedel i år & börja försöka skaffa första barnet?

Hej!

Har länge haft barnlängtan, men i höst är det äntligen dags för mig att sluta med mina p-piller och påbörja bebisverkstaden "lite smått" :) Några fler i liknande sits? Hade varit kul att vara ett gäng under "väntetiden" och tiden man försöker osv..

• Svar på tråden Fler som ska sluta med preventivmedel i år & börja försöka skaffa första barnet?
  • Anonym (Svea)
    medioker skrev 2018-01-29 07:14:36 följande:

Åh vad jobbigt att du haft så jobbiga graviditeter! Tänk att det är så olika hur det är för alla! 

Ja precis, fyller 30 i höst och då har mannen lovat att jag kan sluta med mina piller :) Kommer gå och längta nu många månader haha.

Jag själv kan inte förstå hur någon gillar att vara gravid haha. Tungt och inga kläder passar. Dessutom behövs ju främst gravidkläder i slutet då det bara är max två månader kvar. För mig satte snålheten stopp:)

Förstår att du längtar men nu har ni ju tid att verkligen planera och fundera över ex föräldraledighet, barnvagn etc, vilket också kan vara kul.
  • Anonym (Svea)
    Jagerika skrev 2018-01-29 10:29:20 följande:

Hej! Jag fyller snart 26 år och Jag slutade med mina piller den 15 December och det är alltså 1 månad och 2 veckor sen. Hade tyvärr mens för 2,5 vecka sen och i lördags fram till nu så har jag en brutal ryggsmärta i svanken och har varit inne på olika trådar och kollat och dom flesta är gravida och att detta kan vara ett tidigt graviditetssymdrom ???? kan man verkligen märka av en graviditet så nanny? Efter bara 2,5 vecka? Behöver lite girlpower här känner jag så är tacksam för svar ????

Det beror lite på när din ägglossnig är. Det vanliga är ju ca 14 dagar innan mens (eller efter om den är regelbunden). Jag får min ägglossning ca 16-17 dagar innan mens (eller ca 10-21 dagar efter mensen) och kunde därmed känna lätt mensvärk innan jag egentligen skulle ha mens. Lite rörigt förklarat men hoppas du förstår hur jag menar :)

Gravidkalendrar har alltid visat två dagar senare på mina BF. Gravidkalender har ex beräknat att BF är 5 juni men KUB och RUL visade 3 juni istället.

Kan dock tillägga att med först barnet kände jag absolut ingenting innan mensen var sennoch jag testade haha. Så det kan vara olika det där.
  • Anonym (Svea)
    MissKelli skrev 2018-01-29 10:37:50 följande:

Hej! Jag fyller 25 år och min sambo 27. Jag slutade med p-piller sista augusti för att låta kroppen stabilisera sig. Vi kommer att starta bebisverkstaden under andra halvan av 2018. Är såå taggad!

Ägglossningen kom igång regelbundet direkt, men det är först nu på cykel nummer 6 som jag fått igång ägglossningsflytningarna. Har varit så orolig att de inte ska komma igång. Det är ju så svårt att bli gravid utan dem. Men nu känner jag att jag kan slappna av och vänta in sommaren/hösten. Tempar med NC just nu för att ha koll på cykeln och lära känna kroppen :)

Innan första barnet hade jag aldrig ägglossningsflytningar men blev bevisligen gravid ändå haha. Så det behöver man nog inte fundera över. Är dock ingen expert på ämnet ägglossning :)
  • medioker

Läste nånstans att det är bra att börja med folsyra tre månader innan man börjar försöka skaffa barn, någon som vet något om detta? För isåfall börjar jag äta det i juli :D

• Anonym (Svea)
    medioker skrev 2018-01-29 12:06:27 följande:

Läste nånstans att det är bra att börja med folsyra tre månader innan man börjar försöka skaffa barn, någon som vet något om detta? För isåfall börjar jag äta det i juli :D

Ja, det stämmer. Folsyra hjälper vid fostrets utveckling av centrala nervsystemet. Köper man ex vitamintablett för gravida räcker det. Om man börjar minst tre månader innan. Eller tidigare går också bra. Jag äter det nu tex :)

(Båda barnen sover så passar på at slösurfa nu, därav alla mina inlägg :))
  • MissKelli
    Anonym (Svea) skrev 2018-01-29 11:57:58 följande:
    Innan första barnet hade jag aldrig ägglossningsflytningar men blev bevisligen gravid ändå haha. Så det behöver man nog inte fundera över. Är dock ingen expert på ämnet ägglossning :)
    Ja, fast p-piller stänger av den produktionen och kan skada den permanent. Det fertila sekretet gör att spermierna kan överleva upp till 5 dagar istället för 3-5 min som det är resten av cykeln. Sen gör det fertila sekretet att spermierna tar sig dit de ska på endast minuter istället för på flera timmar som det tar med mindre fertilt sekret. 

Eftersom att ägget endast överlever 12-24 h så är det väldigt nödvändigt att man har fertilt sekret så att spermierna överlever nog länge. Annars måste man veeerkligen pricka in samlag i rätt tid. Om du vill ha bättre koll kan du lyssna på podden hälsosant med Jenny Koos, så får du en sammanfattning av hur allt fungerar (finns på spotify). Vill du göra en djupdykning rekommenderar jag boken "taking charge of your fertility".
  • medioker
    Anonym (Svea) skrev 2018-01-29 12:12:29 följande:
    Ja, det stämmer. Folsyra hjälper vid fostrets utveckling av centrala nervsystemet. Köper man ex vitamintablett för gravida räcker det. Om man börjar minst tre månader innan. Eller tidigare går också bra. Jag äter det nu tex :)

(Båda barnen sover så passar på at slösurfa nu, därav alla mina inlägg :))
    Tack för infon, då ska jag börja med detta i juli! Känns sååå långt borta men samtidigt så nära när man längtat så länge!
  • Anonym (Tessa)
    medioker skrev 2018-01-28 21:34:44 följande:

Hej!

Har länge haft barnlängtan, men i höst är det äntligen dags för mig att sluta med mina p-piller och påbörja bebisverkstaden "lite smått" :) Några fler i liknande sits? Hade varit kul att vara ett gäng under "väntetiden" och tiden man försöker osv..

Jag tänkte joina er här i gruppen också! Glad Jag och min fästman ska gifta oss 2a juni och kommer då (om jag fått min fasta tjänst som planerat) påbörja bebisbaket redan på bröllopsresan (Vilket enligt min FLO-app är precis runt min ÄL..!Oskyldig) !

Så nu är vi (mest jag Oskyldig) igång och jämför pris och kvalitet på vagnar, tygblöjor, amningskuddar... ja det mesta man kan jämföra! Tungan ute Jag är 26 år (blir 27 i juni) och han 23. Vi längtar båda galet mycket!!
  • medioker
    Anonym (Tessa) skrev 2018-01-29 17:51:04 följande:
    Jag tänkte joina er här i gruppen också! Glad Jag och min fästman ska gifta oss 2a juni och kommer då (om jag fått min fasta tjänst som planerat) påbörja bebisbaket redan på bröllopsresan (Vilket enligt min FLO-app är precis runt min ÄL..!Oskyldig) !

Så nu är vi (mest jag Oskyldig) igång och jämför pris och kvalitet på vagnar, tygblöjor, amningskuddar... ja det mesta man kan jämföra! Tungan ute Jag är 26 år (blir 27 i juni) och han 23. Vi längtar båda galet mycket!!
    Välkommen till oss :) Och grattis till det stundande bröllopet! :)
  • Anonym (Längtar!)

Jag och min man har inte varit ett par speciellt länge, men pratar om att börja försöka skaffa barn till sommaren då vi har åldern emot oss. Men jag som har längtat efter barn i många år kan inte låta bli att längta lite extra nu när vi faktiskt börjat prata om framtida småtting(ar)! Glad

Svar på tråden Fler som ska sluta med preventivmedel i år & börja försöka skaffa första barnet?