• Miraivan

    Första gångs-matte, sjuk katt?

    Hej! Det här är min första tråd så reserverar mig för fel..

    Men förra veckan blev jag den nya ägaren till en tvåårig hona. Idag när jag låg å drog på hennes mage upptäckte jag detta. Har förstått så långt att det är en av hennes bröstkörtlar men vad är prickarna?

    Läst i en annan tråd att det kan bli så mnär de är dräktiga. Så vitt vi visste när vi adoptera henne var och är hon en innekatt. Men fick sedan reda på att hon hade tillgång till att gå ut hos förra ägaren, bara att hon aldrig gick ut (hur man kan vara så säker på det vet jag inte..). Men är det någon som upplevt sådana prickar utan att katten varit dräktig?

  • Svar på tråden Första gångs-matte, sjuk katt?
  • HannaA11

    Jag skulle tro att det bara är små pigmentsfläckar, både min hund och katt hade sådana. Om du känner dig oroad så kan du hålla koll och se om det blir fler eller större fläckar som kanske behöver kollas upp.

  • Harvester

    Ser ut som "pormaskar", inget att bry sig om ifall det inte kliar, blir större etc. Om de är dräktiga blir tuttarna jätteröda.

  • Birmafröken

    Det är pormask-prickar, alltså inget farligt. Är hon inte redan kastrerad så gör det! Id-märk samtidigt och glöm inte att ägarregistrera id-märkningen i Sveraks och/eller i SKKs kattägarreister!

Svar på tråden Första gångs-matte, sjuk katt?