Min ex fru flyttade till USA och vill ha med dottern
Låt inte barnet åka och hälsa på i USA heller, risken är overhängande att hon inte kommer tillbaka alls. Då har du åratal framfor dig av kontakter med advokater, UD etc.
Låt inte barnet åka och hälsa på i USA heller, risken är overhängande att hon inte kommer tillbaka alls. Då har du åratal framfor dig av kontakter med advokater, UD etc.
Tack för alla svar ..
Jag vill förtydliga något, man kanske blir allt för fokuserad i sådan situationer "att vinna/ha sitt barn". Att vinna över den andre föräldern..
Min fråga på slutet av min post skulle kanske lyda så:
"Vad är bäst för dottern?"
Jag kan inte se att USA(oavsett land) och ett sådant flytt är inte bra för ett barn som påverkar hela hennes framtid.
Om mamman är Amerikansk medborgare så är även barnet Amerikansk medborgare (förutsatt att mamman bott tillräckligt länge i USA). Om de inte redan fixat pass åt dottern kan de helt enkelt rapporter att dottern fötts utomlands och sedan fixa pass. Det kräver ingen sponsring och ganska låga kostnader (fixa pass)
travel.state.gov/content/travel/en/international-travel/while-abroad/birth-abroad.html
Läser svaren och förösker tänka objektiv, visst har jag rätten att behålla henne.. Är detta hela sanningen? hur mår min flicka om hon så gärna vill vara med mamma då och jag ser hennes smärta varje dag då?
Samtidigt så är jag lika orolig att lämna henne att flytta till ett okänt miljö skrämmer mig.
Hennes mamma vet åtminstone att dottern mår bra och är trygg här, i skolan, hon går på sin innebndy med sina vänner,
Det gör ont i mig och inte kunna komma överens med mig själv... Någon av inläggen skrev att båda fallen blir bra.. då tänker jag om jag ororar mig i onödan?
Hur ska jag tänka ? Känsslomässigt? lagliga tänket?