• Äldre 29 Jan 18:31
    5703 visningar
    9 svar
    9
    5703

    Börja jobba tidigt efter förlossningen

    Gogglat runt lite och endast funnit gamla trådar på ämnet.

    Jag är gravid och älskar barn men jag älskar också mitt jobb. Arbetar i ett mindre företag som jag är med och driver och kommer själv kunna bestämma när jag vill jobba, dock eftersom vi är ett litet företag så kommer jag behöva gå in och jobba ganska omgående (vi pratar veckor snarare än månader). Heltid är inte tanken men jag har ett jobb där jag behöver bara tillgänglig och komma in och jobba delar av dagar eller veckor.
    Jag kommer också ha möjlighet till att sambon är hemma när jag behöver jobba och även möjlighet att ta med barnet till jobbet.

    Jag misströstar inte min position utan är mer realist och försöker tänka över hur man skall få detta att fungera på bästa sätt. Inget är bestämt än.
    Givetvis är jag medveten om att ifall det blir komplikationer för mig eller barnet så läggs ju en sådan "plan" på hyllan och viktigast är såklart att vi båda mår bra.
    Men förutsatt att allt går bra och att jag har samma lust att jobba som jag har nu, hur får man det att fungera på bästa sätt?
    Är det någon annan som är lite i samma sits?

    Om det är någon som tänker likadant som jag eller är / har varit i samma sits så uppskattar jag ett utbyte av erfarenheter och tankar :)

  • Svar på tråden Börja jobba tidigt efter förlossningen
  • Äldre 29 Jan 18:40
    #1

    Med ett av barnen gjorde vi såhär:
    Vi valde att vara hemma båda ca 3 mån tillsammans
    sedan jobbade maken 80% i 4 mån, jag var hemma 100%, men hade kunnat jobba tex 2 halvdagar per vecka, om han jobbat mindre.
    Sen jobbade vi 40% vars => han: mån-tis, ons hemma tillsammans, jag tors-fre, helgen hemma tillsammans.
    Många tyckte att det var konstigt att jag jobbade när barnet var 7 mån, men det var inga problem med det, vi var hemma mycket tillsammans ändå och vi var hemma hela familjen mycket så barnet kände ju redan sin pappa i princip lika väl som mej.

    Med ett barn gjorde vi såhär:
    Först hemma båda 3 mån.
    Sen jobbade han 50% 6 mån, jag helt ledig
    Sen jobbade han 80%, 5 mån, jag helt ledig.
    Sen jobbade han mindre ca 50-60 % och jag heltid.

  • Äldre 29 Jan 19:00
    #2
    +1

    Åh är i mer eller mindre exakt samma sits!

    Har inga råd eller tips att komma med i och med att det här är mitt första barn. Föder som tur nog under lågsäsong för mitt arbete i slutet på juli och planerar att vara tillbaka i mitten på september när vi går in i en intensiv period, inte fulltid men runt 3-4 dagar i veckan. Har precis som du möjlighet att ta med mig barnet till jobbet och hoppas att det ska lösa en del av problemet. Har fått väldigt mycket kritiska kommentarer kring detta men jag älskar mitt jobb och det är jag som driver företaget så jag behövs där. Jag är dock helt förvirrad över hur man gör med föräldraledighet när man planerar att ta med sig barnet till jobbet ^^

  • Äldre 29 Jan 19:10
    #3
    +1
    Felaycha skrev 2018-01-29 19:00:37 följande:
    Åh är i mer eller mindre exakt samma sits!
    Har inga råd eller tips att komma med i och med att det här är mitt första barn. Föder som tur nog under lågsäsong för mitt arbete i slutet på juli och planerar att vara tillbaka i mitten på september när vi går in i en intensiv period, inte fulltid men runt 3-4 dagar i veckan. Har precis som du möjlighet att ta med mig barnet till jobbet och hoppas att det ska lösa en del av problemet. Har fått väldigt mycket kritiska kommentarer kring detta men jag älskar mitt jobb och det är jag som driver företaget så jag behövs där. Jag är dock helt förvirrad över hur man gör med föräldraledighet när man planerar att ta med sig barnet till jobbet ^^
    FL- Föräldraledighet gör du upp med AG (arbetsgivaren) är det du som är AG så gör du upp med dej själv helt enkelt, när vill och kan du vara ledig. Det är inga konstiga regler kring det om du själv är AG. (Regler annars är att man ska anmäla 2 mån före så AG hinner skaffa vik. och lite annat för att underlätta för AG). DU kan vara FL hur länge du vill och i vilken grad du vill så länge AG går med på det, så du får vara tuff när du förhandlar med dej själv!
    Tar du med barnet till jobbet så är du inte ledig utan arbetar...

    FP - ersättningen som du begär från försäkringskassan. Man får ta ut FP för de dagar man skulle arbetat, men är FL istället = får ingen lön för de dagarna och då kan man ta ut FP istället.
    Man måste inte ta ut FP alls, det är ett erbjudande för att man ska ha råd att vara hemma med sina barn. Varje förälder har 240 dagar att ta ut innan barnet fyller 12 år, men när barnet fyller 4 år så får man bara behålla 96 dagar, resten försvinner, så se till att du och partnern har tagit ut alla dagar utom max 96 FP-dagar innan barnet fyller 4 år.
    Alla dagar utom 90 st kan du ge bort till din partner om du inte behöver eller vill ta ut dem.
    När barnet fyllt 1 år måste man ha sysselsättning 5 dagar/vecka för att inte förlora sin SGI, så om man vill jobba deltid behöver man ha FP-dagar kvar att ta ut så inte SGI sänks.

    Så slipper du vara förvirrad!
  • Äldre 29 Jan 19:33
    #4
    +1

    För att få in rutiner och landa rekommenderar jag 4-6 veckor ledigt, båda föräldrarna så långt det går.

  • Äldre 29 Jan 19:41
    #5

    Jag vill bara säga att ni kan likaväl få ett barn som är nöjt själv på golvet och sover massor som ett som sover väldigt lite och vill bli konstant buret på så förlita er inte så mycket på att ni kan ta med er barnet till jobbet om ni själva ska jobba och fokusera, det kan gå men är långt ifrån självklart. Jag skulle föreslå att partnern är hemma med barnet så kan jobbet bli gjort betydligt lättare och snabbare. Gällande föräldrapenning, tänk på att det är viktigt att man är registrerad som föräldraledig hos jobbet den tiden man tar ut FP.

  • Äldre 29 Jan 20:17
    #6

    Med första barnet var jag hemma i 2 veckor innan jag började plugga på heltid igen. Sambon var hemma från start. Jag helammade tack vare bröstpump då jag kände att det var viktigt för mig. Vi fick ganska mycket negativa reaktioner vilket gjorde det hela tuffare än jag hade trott, men förutom det så gick det väldigt bra faktiskt!

  • Äldre 29 Jan 20:51
    #7
    MsM84 skrev 2018-01-29 19:41:31 följande:

    Jag vill bara säga att ni kan likaväl få ett barn som är nöjt själv på golvet och sover massor som ett som sover väldigt lite och vill bli konstant buret på så förlita er inte så mycket på att ni kan ta med er barnet till jobbet om ni själva ska jobba och fokusera, det kan gå men är långt ifrån självklart. Jag skulle föreslå att partnern är hemma med barnet så kan jobbet bli gjort betydligt lättare och snabbare. Gällande föräldrapenning, tänk på att det är viktigt att man är registrerad som föräldraledig hos jobbet den tiden man tar ut FP.


    Exakt min tanke till TS. Under graviditeten var jag så himla kaxig och tänkte att hur svårt kan det va liksom, detta roddar ju jag runt :) är chef på ett mindre företag så skulle absolut in och jobba mellan varven. Såg framför mig hur jag skulle glida in på jobbet lite härligt med ungen på höften för att sen lägga ungen på en filt på kontoret där ungen nöjt skulle ligga och jollra glatt (absolut inte för högt såklart) i en timme eller två... nåja det blev inte riktigt så :) fick istället en unge som krävde 27h uppmärksamhet under dygnets 24h, jag var på riktigt så stolt de dagarna jag lyckats tömma diskmaskinen innan sambon kom hem på dagen. För att inte tala om de kvällarna jag och min sambo kunde slänga i oss middagen samtidigt, vanligtvis åt en och den andra bar bar och bar, skiftätning. Så var det för oss... men min väninna fick en betydligt lättare variant som utan problem kunde ligga nöjd på en filt i timmar. Toppen TS att din sambo kan ha bebisen när du är på jobbet, då har ni både plan A och B. Funkar det att ta med bebisen till jobbet är det perfekt, går det inte löser ni det också.
  • Äldre 30 Jan 16:20
    #8

    Underbart att inte mötas av negativitet och kritik :) och att finna att det finns likasinnade som är i samma situation.
    Tack för all er input!

  • Äldre 30 Jan 16:27
    #9
    Felaycha skrev 2018-01-29 19:00:37 följande:

    Åh är i mer eller mindre exakt samma sits!

    Har inga råd eller tips att komma med i och med att det här är mitt första barn. Föder som tur nog under lågsäsong för mitt arbete i slutet på juli och planerar att vara tillbaka i mitten på september när vi går in i en intensiv period, inte fulltid men runt 3-4 dagar i veckan. Har precis som du möjlighet att ta med mig barnet till jobbet och hoppas att det ska lösa en del av problemet. Har fått väldigt mycket kritiska kommentarer kring detta men jag älskar mitt jobb och det är jag som driver företaget så jag behövs där. Jag är dock helt förvirrad över hur man gör med föräldraledighet när man planerar att ta med sig barnet till jobbet ^^


    Skönt att hitta någon som är i samma sits och förstå att man inte är ensam i sin situation :) Alla har vi olika jobb men vissa av oss kan inte vara "mammalediga" på traditionellt vis och har sedan också som sagt lyxen att även kunna ta med oss  barnet till jobbet.

    Jag tänker precis som dig och sedan får man ju såklart givetvis ta allt som det kommer de kan bli både komplikationer för en själv eller barnet och allt beror på hur barnet är såklart också som någon nämnde i tråden.
    Men det känns skönt att ändå "planera" och skulle den planen inte vara genomförbar sen så får man helt enkelt göra upp en ny.

    På något sätt så är jag säker på att vi båda kommer lyckas driva företag och vara med våra barn :)
Svar på tråden Börja jobba tidigt efter förlossningen