• Anonym (Julia)

Magknip av pommes?

Jag har märkt att jag får magknip varje gång jag äter pommes på typ mcdonalds, max. De gånger jag har valt att bara äta hamburgaren har inget hänt liksom, men när det är pommes också så protesterar tarmarna.

Varför blir det så?

• Svar på tråden Magknip av pommes?
  • Anonym (lkjhyg)

Kan du äta pommes hemma? Det kan vara att de är friterade. Jag blir dålig i magen av för mycket friterad mat, det är fettet antar jag. Kan bli det även om jag äter pommes hemma om det har blivit fet mat ett par, tre dagar i sträck. 

• Anonym (Julia)
    Anonym (lkjhyg) skrev 2018-01-29 20:08:45 följande:
    Kan du äta pommes hemma? Det kan vara att de är friterade. Jag blir dålig i magen av för mycket friterad mat, det är fettet antar jag. Kan bli det även om jag äter pommes hemma om det har blivit fet mat ett par, tre dagar i sträck. 
    Jag har aldrig gjort pommes hemma, så jag vet inte.

Om den sortens/mängden fett kan orsaka magknip så lär jag nog hålla mig borta från det i framtiden, det höll i länge idag och var väldigt obekvämt.
  • MammAmma

Låter som att det troligtvis är pga fettet.

Min mage tycker inte om fett och jag får hemsk magknip och rännsketa bara en kvart efter att ha intagit t ex pommes, vissa pizzor (beror på hur fet ost pizzerian använder), gräddiga såser osv.

• Anonym (Fett)

Min son blir jättedålig av McD-pommes. De jag gör hemma i ugnen (köpe-pommes som jag kör i ugn, friterar ej) fungerar och även "riktiga restaurang-pommes" på vanliga restauranger. Men McD, Max, BK osv kan han bara äta ett par st av innan han blir superdålig, får ont och ibland även diarré. Jag skulle tro att det är fettet.

• Anonym (Julia)
    MammAmma skrev 2018-01-29 20:54:12 följande:
    Låter som att det troligtvis är pga fettet.
    Min mage tycker inte om fett och jag får hemsk magknip och rännsketa bara en kvart efter att ha intagit t ex pommes, vissa pizzor (beror på hur fet ost pizzerian använder), gräddiga såser osv.
    Anonym (Fett) skrev 2018-01-29 20:57:58 följande:
    Min son blir jättedålig av McD-pommes. De jag gör hemma i ugnen (köpe-pommes som jag kör i ugn, friterar ej) fungerar och även "riktiga restaurang-pommes" på vanliga restauranger. Men McD, Max, BK osv kan han bara äta ett par st av innan han blir superdålig, får ont och ibland även diarré. Jag skulle tro att det är fettet.

Okej, tack för svaren! Jag tror jag undviker det i fortsättningen. Det är lustigt hur det här aldrig hände förut, när jag var barn och tonåring, men jag antar att kroppen ändrar sig ibland.
  • Anonym (Aj aj)

Kolla upp så det inte är gallsten. Det kan man få av för mycket fett.

• Anonym (Kvinna37)

Du borde gå till läkare och kolla gallan, du kan mycket väl ha fått gallstenar. Äter man fet mat får man s.k. galllstensanfall som gör ont, ofta på höger sida strax under revbenen MEN det kan ge smärta lite varstans i magsystemet så bara för att det är andra ställen betyder det inte att du inte har gallsten.

• Anonym (Julia)
    Anonym (Aj aj) skrev 2018-01-29 21:46:25 följande:
    Kolla upp så det inte är gallsten. Det kan man få av för mycket fett.
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-01-29 21:52:51 följande:
    Du borde gå till läkare och kolla gallan, du kan mycket väl ha fått gallstenar. Äter man fet mat får man s.k. galllstensanfall som gör ont, ofta på höger sida strax under revbenen MEN det kan ge smärta lite varstans i magsystemet så bara för att det är andra ställen betyder det inte att du inte har gallsten.

Hur kollar de sånt? Jag var inne för inte så länge sedan för andra problem (men fick magknip av pommes då också) och då klämde läkaren på min mage same tog blodprov som visade levervärden mm, inget avvek.

Ska inte gallsten göra skitont?
  • Anonym (Fett)
    Anonym (Julia) skrev 2018-01-29 22:01:59 följande:

Hur kollar de sånt? Jag var inne för inte så länge sedan för andra problem (men fick magknip av pommes då också) och då klämde läkaren på min mage same tog blodprov som visade levervärden mm, inget avvek.

Jo gallsten gör fruktansvärt ont, det är inte likt "magknip" ett dugg. Vet inte riktigt vad Kvinna37 menar skulle likna gallsten i dina besvär. Mer än ett besvär för kroppen att ta hand om stora mängder fett då men det är inte helt ovanligt.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Julia) skrev 2018-01-29 22:01:59 följande:

Det räcker inte med att klämma, det krävs UL för att se stenarna. Blodprov visar inte heller stenar, särskilt som det inte är en av de standardsaker man tittar efter såvitt jag vet. Du kan även kolla 1177 för mer info.

Gallsten gör "ont", inte nödvändigtvis skitont. Det kan kännas lite som magknip, en vagt skärande smärta eller extremt ont, då är man nog rätt illa ute om man har så ont.
Svar på tråden Magknip av pommes?