• Anonym (namn)

Hur uttalas namnet och vad tycker du?

Hej

Väntar en dotter och spånar namn. Igår såg jag en barnvagnsskylt med namnet Adelie. Såå fint! Men jag undrar hur det uttalas egentligen? Addeliii? Addeliee?

• Svar på tråden Hur uttalas namnet och vad tycker du?
  • Anonym (namn)
    smulpaj01 skrev 2018-01-30 12:18:14 följande:
    Som Anneli men med d istället för n. Fint smile1.gif
    Så tänkte jag med, men ville fråga. Man vill ju inte att hon ska behöva förklara sig ständigt och jämt. 
  • Anonym (osäker)

Jag skulle spontant antingen uttala det som Amélie (men med d såklart) eller a-dee-lii-e med betoning på andra stavelsen, men jag kan tänka mig att det finns ytterligare varianter.

• Anonym (Waawaa)
    Anonym (namn) skrev 2018-01-30 12:18:54 följande:

Så tänkte jag med, men ville fråga. Man vill ju inte att hon ska behöva förklara sig ständigt och jämt. 

Det kommer hon sannolikt nog behöva göra. Varför inte två d om det ska uttalas som Annelie.

Tänk Adele. Hur uttalar du det?
  • No Logo

A-dèll-lii hade jag uttalat det. Fint! Enda risken är att folk uttalar det Adde-li, då låter det som om man är täppt i näsan och säger Anneli ; )

• Anonym (namn)
    Anonym (osäker) skrev 2018-01-30 12:21:06 följande:
    Jag skulle spontant antingen uttala det som Amélie (men med d såklart) eller a-dee-lii-e med betoning på andra stavelsen, men jag kan tänka mig att det finns ytterligare varianter.
    Så tänker jag med så det kanske inte är så krångligt. 
    Anonym (Waawaa) skrev 2018-01-30 12:21:10 följande:
    Det kommer hon sannolikt nog behöva göra. Varför inte två d om det ska uttalas som Annelie.

Tänk Adele. Hur uttalar du det?
    Hittills verkar det ju inte så svårt och kan man uttala Annelie eller Natalie rätt så. Adele uttalar jag Addell. Addelie ser konstigt ut bara.. 
  • Anonym (namn)
    No Logo skrev 2018-01-30 12:22:17 följande:
    A-dèll-lii hade jag uttalat det. Fint! Enda risken är att folk uttalar det Adde-li, då låter det som om man är täppt i näsan och säger Anneli ; )
    Adde-li får räknas som nära nog ;)
  • punktslash

Hur kan du tycka det är fint om du inte vet hur det uttalas?

Hur kan man överväga att ge sitt barn ett namn som man själv inte vet hur det ska uttalas, och sedan förvänta sig att andra kan uttala det?

• Crazzy

Skulle nog uttala det Ädelej, alltså engelskt. Tycker det känns onödigt komplicerat om man först måste utreda hur namnet ens kommer uttalas :/

• Anonym (namn)
    punktslash skrev 2018-01-30 12:25:25 följande:
    Hur kan du tycka det är fint om du inte vet hur det uttalas?

Hur kan man överväga att ge sitt barn ett namn som man själv inte vet hur det ska uttalas, och sedan förvänta sig att andra kan uttala det?
    Jag gissade hur det uttalades och tänkte rätt, men ville bara se så att det inte var helt förvirrande för andra. 
  • Anonym (namn)
    Crazzy skrev 2018-01-30 12:25:45 följande:
    Skulle nog uttala det Ädelej, alltså engelskt. Tycker det känns onödigt komplicerat om man först måste utreda hur namnet ens kommer uttalas :/
    I Sverige? Hur får du det till det? Menar inget illa utan undrar bara. Se mitt andra svar. Jag gissade rätt i hur det skulle uttalas.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (namn) skrev 2018-01-30 12:26:16 följande:
    Jag gissade hur det uttalades och tänkte rätt, men ville bara se så att det inte var helt förvirrande för andra. 
    Men jag tycker att det är förvirrande och jag tycker att tråden bekräftar det. Det är ju inte ett svenskt namn, så då måste ni bestämma om det ska ha svenskt, engelskt eller franskt uttal. Du kan googla på Adelie pronounciation och lyssna på olika varianter, men du kommer antagligen inte att hitta en svensk variant.

www.pronouncenames.com/pronounce/adelie

Jag menar, varför krångla till det bara för att man vill hitta ett vackert och unikt namn? Välj hellre ett namn som alla svenskar kan uttala utan tvekan, och som fungerar internationellt. Välj t ex mellan Greta, Ingrid och Anita, som har suttit på svensk-internationella filmgudinnor. Det är både vackra och rejäla namn, som inte är precis utslitna idag.
  • Anonym (namn)
    Anonym (hmm) skrev 2018-01-30 12:43:14 följande:
    Men jag tycker att det är förvirrande och jag tycker att tråden bekräftar det. Det är ju inte ett svenskt namn, så då måste ni bestämma om det ska ha svenskt, engelskt eller franskt uttal. Du kan googla på Adelie pronounciation och lyssna på olika varianter, men du kommer antagligen inte att hitta en svensk variant.

www.pronouncenames.com/pronounce/adelie

" target="_blank">

" target="_blank">

Jag menar, varför krångla till det bara för att man vill hitta ett vackert och unikt namn? Välj hellre ett namn som alla svenskar kan uttala utan tvekan, och som fungerar internationellt. Välj t ex mellan Greta, Ingrid och Anita, som har suttit på svensk-internationella filmgudinnor. Det är både vackra och rejäla namn, som inte är precis utslitna idag.
    Jag tycker att majoriteten svarar som jag tänkt. Och egentligen,kan man uttala Natalie rätt så varför inte Adelie? Jag vill inte bara ha ett unikt namn, jag vill ha namn som vi gillar och som passar barnet. För din information så har jag tre barn till - Marie, Anna-Clara och Filippa, så det är inte så att jag bara vill vara unik.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (namn) skrev 2018-01-30 12:27:16 följande:
    I Sverige? Hur får du det till det? Menar inget illa utan undrar bara. Se mitt andra svar. Jag gissade rätt i hur det skulle uttalas.

Vad menar du med att du gissade rätt? Uttalar du det som Anneli eller Amélie eller något annat?
  • fluu

Du har fått bra svar. Namnet i sig tycker jag är mycket vackert. Kanske att barnet någon gång får förklara exempelvis stavning, men eftersom det inte är superlikt något vanligt namn så minskar åtminstone det risken för förvirring.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (namn)
    Anonym (osäker) skrev 2018-01-30 12:47:08 följande:

Vad menar du med att du gissade rätt? Uttalar du det som Anneli eller Amélie eller något annat?
    Jag uttalar det som Addeliii. Dvs som Annelii och Ammeliii.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (namn) skrev 2018-01-30 12:49:09 följande:
    Jag uttalar det som Addeliii. Dvs som Annelii och Ammeliii.
    Anneli uttalar i alla fall alla jag känner, med ett kort "i":

aNN-e-lih.

Amelie är ett helt annat uttal ju.

adde-lih låter som Anneli. Uttalar du det adde-liiiii med betoningen på i som i Amelie är det ju helt annorlunda.
Svar på tråden Hur uttalas namnet och vad tycker du?