Hur uttalas namnet och vad tycker du?
Hej
Väntar en dotter och spånar namn. Igår såg jag en barnvagnsskylt med namnet Adelie. Såå fint! Men jag undrar hur det uttalas egentligen? Addeliii? Addeliee?
Hej
Väntar en dotter och spånar namn. Igår såg jag en barnvagnsskylt med namnet Adelie. Såå fint! Men jag undrar hur det uttalas egentligen? Addeliii? Addeliee?
Som Anneli men med d istället för n. Fint
Jag skulle spontant antingen uttala det som Amélie (men med d såklart) eller a-dee-lii-e med betoning på andra stavelsen, men jag kan tänka mig att det finns ytterligare varianter.
Så tänkte jag med, men ville fråga. Man vill ju inte att hon ska behöva förklara sig ständigt och jämt.
A-dèll-lii hade jag uttalat det. Fint! Enda risken är att folk uttalar det Adde-li, då låter det som om man är täppt i näsan och säger Anneli ; )
Hur kan du tycka det är fint om du inte vet hur det uttalas?
Hur kan man överväga att ge sitt barn ett namn som man själv inte vet hur det ska uttalas, och sedan förvänta sig att andra kan uttala det?
Skulle nog uttala det Ädelej, alltså engelskt. Tycker det känns onödigt komplicerat om man först måste utreda hur namnet ens kommer uttalas :/
Du har fått bra svar. Namnet i sig tycker jag är mycket vackert. Kanske att barnet någon gång får förklara exempelvis stavning, men eftersom det inte är superlikt något vanligt namn så minskar åtminstone det risken för förvirring.