16-åring med körkort, olagligt?
Min väns barn har tagit körkort i usa, de ska flytta hit om några veckor.
Kommer hen få köra här? Körkortet är ju lagligt, men hen är som sagt bara 16.
Nä hen måste vara 18..
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/utlandska-korkort/
Misstänkte att det var så, men hon var så säker på att det inte gäller om man redan har körkortet.
Det positiva är väl att hon kanske får det lättare att ta körkort när hon blir 18.
Det positiva är väl att hon kanske får det lättare att ta körkort när hon blir 18.
Baserat på vad jag läst på Flashback (nej jag orkar inte leta upp någon mer pålitlig källa, haha) så får du köra på amerikanskt körkort i Sverige i 1 år om du är skriven i USA. Om du flyttar till Sverige måste du dock skaffa svenskt (vet inte om det innebär att du måste göra alla prov här).
Självklart måste du dock vara 18 för att det ens ska vara relevant, det är det första som kommer upp på transportstyrelsens hemsida om du söker på utländska körkort!
Hen har redan körkort, så varför skulle hen behöva ta det igen?
Är det inte så i USA att man kan välja antingen automat eller manuell körkort? Har man tagit automatkörkort där så måste man göra om teori och allt här för att få svenskt körkort.
Är det inte så i USA att man kan välja antingen automat eller manuell körkort? Har man tagit automatkörkort där så måste man göra om teori och allt här för att få svenskt körkort.
Baserat på vad jag läst på Flashback (nej jag orkar inte leta upp någon mer pålitlig källa, haha) så får du köra på amerikanskt körkort i Sverige i 1 år om du är skriven i USA. Om du flyttar till Sverige måste du dock skaffa svenskt (vet inte om det innebär att du måste göra alla prov här).
Självklart måste du dock vara 18 för att det ens ska vara relevant, det är det första som kommer upp på transportstyrelsens hemsida om du söker på utländska körkort!
Flyttar du till Sverige så får du köra 1 år på alla körkort. EU kort är bara att byta till ett svenskt efter 1 år, utanför EU måste du ta ett nytt svenska körkort med uppkörning och teori och hela körer efter 1 år.
Du måste dock fortfarande vara 18 för att få köra i Sverige.