• Anonym (Hanna)

16-åring med körkort, olagligt?

Min väns barn har tagit körkort i usa, de ska flytta hit om några veckor.

Kommer hen få köra här? Körkortet är ju lagligt, men hen är som sagt bara 16.

• Svar på tråden 16-åring med körkort, olagligt?
  • taquine
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-30 13:18:15 följande:

Min väns barn har tagit körkort i usa, de ska flytta hit om några veckor.

Kommer hen få köra här? Körkortet är ju lagligt, men hen är som sagt bara 16.

Nej, naturligtvis inte.Får väl hålla sig till moppe ett tag till .I Sverige gäller ju svenska lagar.
     Och är tacksam om jag slipper 16-åringar ute på vägarna.
    Goodness me
  • Anonym (Hanna)

Misstänkte att det var så, men hon var så säker på att det inte gäller om man redan har körkortet.

• smulpaj01

Det positiva är väl att hon kanske får det lättare att ta körkort när hon blir 18.

• smulpaj01
    taquine skrev 2018-01-30 13:47:46 följande:
    Nej, naturligtvis inte.Får väl hålla sig till moppe ett tag till .I Sverige gäller ju svenska lagar.
     Och är tacksam om jag slipper 16-åringar ute på vägarna.
    Goodness me
    Det är ju egentligen ganska självklart att våra svenska lagar gäller här. Nästan lite korkad fråga men så är det ju en tonåring så det förklarar saken
  • Anonym (Hanna)
    smulpaj01 skrev 2018-01-30 13:58:19 följande:

Det positiva är väl att hon kanske får det lättare att ta körkort när hon blir 18.

Hen har redan körkort, så varför skulle hen behöva ta det igen?
  • Crazzy

Baserat på vad jag läst på Flashback (nej jag orkar inte leta upp någon mer pålitlig källa, haha) så får du köra på amerikanskt körkort i Sverige i 1 år om du är skriven i USA. Om du flyttar till Sverige måste du dock skaffa svenskt (vet inte om det innebär att du måste göra alla prov här).

Självklart måste du dock vara 18 för att det ens ska vara relevant, det är det första som kommer upp på transportstyrelsens hemsida om du söker på utländska körkort!

• SysterY
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-30 14:05:48 följande:

Därför att personen måste ta ett svenskt körkort för att få köra här i Sverige. Spelar ingen roll att denne har amerikansk körkort. Utan att vara 18 och ha svenskt körkort får hen inte köra lagligt här.
  • sextiotalist
    För att han tog det i USA och jag har för mig, för att få ett svenskt körkort så måste man söka om det inom ett år, annars får man ta en ny uppkörning.
    En bekant till mig är i den situationen, han kom som flykting från Syrien, välutbildad, över 18 och hade körkort. Att förnya körkortet och få det svenskt var inte något som var högt prioriterat, så tiden rann ut, så nu får han köra upp för att få ett svenskt.

• elyse

Det är ju efter amerikanska regler. Nej, man får göra om proven här. Men det kommer ju att vara rätt enkelt. Så är det för invandrare som t.ex. kommer från Irak också. Reglerna är ju inte likadana överallt.

(Jag hade två klasskompisar som tog körkort när de var utbytesstudenter i USA. De gällde inte i Sverige).
  • Anonym (gg)

Är det inte så i USA att man kan välja antingen automat eller manuell körkort? Har man tagit automatkörkort där så måste man göra om teori och allt här för att få svenskt körkort. 

• Earthwindwater
    Anonym (gg) skrev 2018-01-30 14:42:15 följande:

Är det inte så i USA att man kan välja antingen automat eller manuell körkort? Har man tagit automatkörkort där så måste man göra om teori och allt här för att få svenskt körkort. 

Du kan ta automatkörkort i Sverige också om du vill.
  • sextiotalist
    Anonym (gg) skrev 2018-01-30 14:42:15 följande:

Det gäller i Sverige också, tar man för automat, så får man bara köra automat, tar man för manuell, så får man köra både och
  • Anonym (Ja)

Har man ett körkort ifrån ett eu-land så kan man efter 1 år I Sverige byta det till ett svenska körkort. Men länder utanför EU så måste du ta ett nytt körkort i Sverige efter 1 år.
  • Anonym (Ja)
    Crazzy skrev 2018-01-30 14:09:43 följande:

Baserat på vad jag läst på Flashback (nej jag orkar inte leta upp någon mer pålitlig källa, haha) så får du köra på amerikanskt körkort i Sverige i 1 år om du är skriven i USA. Om du flyttar till Sverige måste du dock skaffa svenskt (vet inte om det innebär att du måste göra alla prov här).

Självklart måste du dock vara 18 för att det ens ska vara relevant, det är det första som kommer upp på transportstyrelsens hemsida om du söker på utländska körkort!

Flyttar du till Sverige så får du köra 1 år på alla körkort. EU kort är bara att byta till ett svenskt efter 1 år, utanför EU måste du ta ett nytt svenska körkort med uppkörning och teori och hela körer efter 1 år.
  • SysterY
    Anonym (Ja) skrev 2018-01-30 21:03:03 följande:

Flyttar du till Sverige så får du köra 1 år på alla körkort. EU kort är bara att byta till ett svenskt efter 1 år, utanför EU måste du ta ett nytt svenska körkort med uppkörning och teori och hela körer efter 1 år.

Du måste dock fortfarande vara 18 för att få köra i Sverige.
  • Anonym (Ja)
    SysterY skrev 2018-01-30 22:09:27 följande:

Du måste dock fortfarande vara 18 för att få köra i Sverige.

Ja självklart.
Svar på tråden 16-åring med körkort, olagligt?