• Anonym (Suck)

Vad bråkar ni om?

]beccagranen skrev 2018-01-30 19:38:53 följande:[/quote-nick]Ja det har väl de flesta här på fl, just familjelivet. Vi jobbar heltid, driver ett företag ihop, har barn, villa och djur. Skulle aldrig slå mig tanken att bli arg och sura mig till ett ligg för det. Vill jag ha mig ett liv så förför jag min man så han också vill. Skulle han mot förmodan inte velat så får jag ju acceptera det. Pågår det en längre tid så skulle jag velat ha en förklaring så att vi skulle kunna lösa problemet. Men aldrig att han ställer upp för att jag surar. Skulle min man sura för att få ett ligg skulle det dröja länge innan jag skulle attraheras efter sånt beteende.[/quote]

Men vad duktig du är då. Varför frågar du om vad folk bråkar om samtidigt som du förklarar hur helt onödiga och dumma alla bråk är bara man är så klok som du. Tror du det är så jävla lätt för alla att bara "förföra sin man så att han också vill " eller acceptera när man blivit nobbad i evigheter? Jovisst, det är helt onödigt att gräla om någonting alls så länge man rycker nästan lika och gör nästan samma prioriteringar och båda alltid anstränger sej lika mycket jämnt för att reda ut och diskutera på ett konstruktivt sätt. Men de flesta tycker ibland väldigt olika eller har perioder när man är jobbigt osynkade och trötta och då blir det bråk. FAST det inte är det bästa.

Jag känner ett enda par där hon säjer att de aldrig grälat trots 15 år ihop och två barn. De är skilda nu.

• Anonym (Suck)

" Vill han ligga så får han anstränga sej så han får mej att vilja" Fattar du hur såna ord sparkar på den som ligger? Jag blir så arg och ledsen så jag blir gråtfärdig, och spyfärdig på din självgodhet. Tror du på allvar att någon skulle tycka det var ett skäl till bråk eller skilsmässa eller ens frustration om det var så enkelt? Din man anstränger sej och sen vill du, tralala inga problem. Du är helt verklighetsfrånvänd, i en bubbla, om du som vuxen inte förstår att andra har problem som ni inte har. Jag och min man bråkar aldrig någonsin om ekonomi men jag vet ändå att andra gör det och kan förstå att det kan bli så om man har olika sätt att hantera pengar. Jag är medveten om folk är olika och att det som är lätt för mej kan vara komplicerat för andra och tvärtom.

• Anonym (Suck)

Vem har sagt att någon tvingar nån till sex genom bråk? En person svarade att hen blev mera irriterad utan sex. Då höll ts en liten predikan om att man borde förföra den andre istället.

Till er som bråkar om pengar; öppna en flaska champagne, griljera en hummer och mys lite istället för att bråka.

• Anonym (Suck)
    10oktober skrev 2018-01-30 21:44:52 följande:

Kan inte minnas ett enda bråk med min man... Diskussioner som kan leda till att någon av oss blir lite sur ja, men då tar vi oss igenom den diskussionen, ber varandra om ursäkt och är sedan glada igen. Vi kommer båda från stormiga relationer sen tidigare och är båda måna om att kommunicera.

Plupp73 skrev 2018-01-31 01:44:07 följande:

Vi bråkar aldrig i princip. Någon gång i månaden missuppfattar vi varandra så att någon fräser till eller blir lite sårad, men då pratar vi om det så att det blir bra igen.

I min förra relation var det bråk och missförstånd heeeela tiden, vilket verkligen var skitjobbigt. Jag är så glad att leva i harmoni sedan 8.5 år tillbaka....

Ah det verkar vara en definitionsfråga. Att bli sur, behöva be om ursäkt, fräsa , bli sårad och sen bra igen, det kallar jag bråk.
  • Anonym (Suck)

Man ska inte förväxla bråk med höjda röster. Att vara passivaggressivt tyst och undanglidande är också ett slags bråk.

Kvinnor har genom tiderna ofta bitit ihop och städat ett skåp, personligen tror jag mera på dialog. Om jag och Annsti var ett par skulle vi troligen gräla högljutt ibland men det skulle alltid leda till något konstruktivt och testa nya rutiner för att undvika orsaken till bråk. Man bråkar för att man vill förbättra situationen eller vanorna.

Vet inte om du håller med mej om det Annsti men du lät lik mej på din beskrivning.

• Anonym (Suck)

@sextiotalist; tydligen har alla helt olika scenarion i huvudet. Skulle aldrig få för mej att skälla eller bli sur för att någon glömt sätta på diskmaskinen.

Jag tänker mera på när saker långsiktigt skaver eller upprepas så att det på sikt hotar relationen eller går ut över någon part.

• Anonym (Suck)
    sextiotalist skrev 2018-01-31 10:33:03 följande:

Sådant reder vi ut, inget som vi bråkar om. Tror du att vi hade fått igång sexlivet (som var något som skavde hos min sambo) om han hade bråkat, vi pratade om det.

Du pratade om det, alltså blev det inget bråk. Det hade ju börjat skava redan, hade du vägrat prata hade han nog blivit mer irriterad. Du är ju precis som ts, fattar inte att inte alla fungerar likadant. Om min man ville eller kunde prata och resonera om saker så vore det inget problem, nej.

" Prata om det" är lösningen på det mesta även för mej men man måste vara två som vill och kan prata.

Men ok jag får acceptera att du och ts helt enkelt inte förstår att alla inte är lika och att allt som är lätt för en inte är lätt för en annan. Det kanske kan vara spännande att leka med tanken någon gång att folk är olika.
  • Anonym (Suck)

k]sextiotalist skrev 2018-01-31 11:17:33 följande:[/quote-nick]Men då kommer min motfråga. Har ni löst något som skavt genom att bråka eller är bråken mer ett utlopp för din frustation (vilket jag absolut kan förstå).

Och som jag skrivit innan, vi bråkar, när vi är irriterade och sura, men aldrig om något som skaver.[/quote]

Ja det har absolut löst saker genom att "bråka" dvs skrika och slå mäven i bordet. Allvaret har gått fram och han har insett att han inte har mej ovillkorligt oavsett prioriteringar. Vi slulle vara skilda om jag avreagerade mej med att städa skåp.

• Anonym (Suck)

Tråden är intressant för att folk verkligen är mer olika än jag trodde. För mej/ oss är det ingen katastrof att slå näven i bordet och höja rösten när man verkligen kräver en förändring eller diskussion. Däremot att pysa ut pms eller allmänt dåligt humör på den andre, det gör vi aldrig någonsin. Det gör ju inte saken bättre, som ts skulle sagt. ( obs skämt ).

• Anonym (Suck)

@sextiotalist: Nähä? Vad säjer du är det bättre att alltid kunna kommunicera på lugn och konstruktivt sätt ? Å fan det hade jag ALDRIG kunnat räkna ut. Måste tala om det för min man också. Jeez du lyfte liksom ett filter från mina ögon.

• Anonym (Suck)
    beccagranen skrev 2018-01-31 13:00:33 följande:

Jag förstår att din partner inte ligger med dig frivillig, med sådant uppförande som du har. Hade också vart avtänd med en barn som beter sig som en snorunge och saknar förmågan att kommunicera som en vuxen människa.

Du är mera för att tänka ut elakheter verbalt märker jag. Ja det är också ett sätt.

Du känner inte mej och inte min man, men du är säker på vad som är hönan och ägget... eller har något behov av att få frossa i andras bråkproblem för att känna dej mer nöjd. Är det mycket sådär för dej att sex är villkorat och handelsvara?, du skrev tidigare också om att du inte skulle ligga med din man om han tjatade eller inte "fick dej att vilja". Hoppas du får uppleva en egen fristående lust någon dag.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-06 12:13:31 följande:

Nej, jag pratar utifrån egna erfarenheter. Varken jag eller mina syskon vågade ta hem kompisar när vi var små. Tro det eller ej, barn kan också använda hjärnan. Framför allt så blev de kompisarna jag hade hemma avskräckta och pratade illa om mitt stökiga hem. Så kom fan inte och tro att dina barn inte skulle lida av att ha det stökigt hemma! Är du så jävla dum så du tror att barn inte har ögon att se med? Eller är du en stökig nisse som lever i förnekelse för vad dina barn får stå ut med?

Mitt barn är typ 2 månader gammalt så näää jag har inte hunnit lära honom det. Men jag ska definitivt lära honom att plocka undan efter sig själv, det känns som att de flesta föräldrarna lär sina barn det... men du kanske har ett lite avvikande beteende. 

haha, tack kära geni för att du förtydligade det. 

Beklagar din uppväxt men som tur är så är det inte den sortens misär som de flesta tänker på när man säjer stökigt, utan just lite ostädat sådär som väldigt många har ibland. Det är mycket begärt att inte kunna diskutera normalfallet för att ett fåtal som du har riktigt dåliga erfarenheter. Man är inte ond för att man generaliserar.

Att det som du säjer är "bra att rensa luften" är förstås hemskt sagt för den som blir slagen och skrämd av sin partner. Men för den stora majoriteten är det inte det man menar med bråk utan ngt mindre och därför kan du generalisera och skriva så, oavsett om folk håller med eller ej, det är ok att ha den åsikten tycker jag, och jag tycker också EnAnonumius åsikt är ok eftersom hen generaliserar.
Svar på tråden Vad bråkar ni om?