• Gfst743

Vad bråkar ni om?

Jag skulle istället vilja vända på det och hävda att par som aldrig bråkar är något fel i kommunikationen med. Det är hälsosamt att rensa luften ibland och föra fram om det är något som går och grämer en. Det betyder inte att man ska stå och hålla på som idioter men många är rädda för minsta lilla konflikt! Fram med känslorna liksom! Lägg korten på bordet och sluta undertryck problemen. För JA, jag vill påstå att ALLA genomgår något slags problem i relationen förr eller senare! Annars är det något fel, att den ena ljuger eller kör falskspel eller att den andra är kuvad och aldrig vågar säga något!

Det är inte farligt att vara arg! Alla är arga någon gång! Vi är människor! Däremot kan det vara farligt att gå år efter år och trycka undan känslorna! Läs en jäkla bok i ämnet!

• Gfst743
    Tecum skrev 2018-01-31 21:20:38 följande:

Fel. Det är inte farligt att vara arg, men det är farligt att ta ut ilskan mot sin partner. Man kan säga saker man inte menar men som ligger kvar och gnager. Det värsta jag vet är folk som "blir arga" och vräker ur sig elakheter och sen tror att det bara räcker att säga "förlåt det var inte meningen". Och sen gör det gång på gång. Nästan alla blir ilskna och förbannade ibland men man ska inte avreagera sig på partnern. Men tyvärr gör många det.

Man kan vara rak och tydlig med problem i relationen utan att bli arg. Och när man blir arg ska man avreagera sig på något annat.

Håller inte med och jag tycker du blandar äpplen och päron här! Jag tycker nämligen att man ska rikta ilskan dit den hör hemma. Om jag blir förbaskad på min man för att han har gjort något, vad som helst så som att t.ex. inte laga middag fast att han har sagt att han skulle göra det eller vad som helst, så är det väl självklart att jag i en rak och ärlig kommunikation med honom blir arg! Inte tusan går jag ut i löpspåret och avreagerar mig samtidigt som jag själv och ungarna är vrålhungriga! Lite dåligt exempel men förstår du hur jag tänker? Och ja, jag blir arg i ett sådant läge vilket jag tycker är rätt och riktigt. Blir du aldrig arg alltså menar du? Eller det verkar som att du medger att alla blir ilskna någon gång, men då flyttar du ilskan någon annan stans? Varför? Till vilken nytta? Det gör ju saker och ting bara mer komplicerade!
  • Gfst743
    AndreaBD skrev 2018-01-31 22:19:56 följande:

Inte tusen kallar jag partnern för en massa fula ord heller, inför barnen. Om min partner verkligen gör fel så blir jag fly-förbannad. Men inte vräker jag ur mig något osakligt ändå. Det räcker väl att man blir arg?

Har jag sagt att man bör kalla varandra fula saker?
  • Gfst743
    Tecum skrev 2018-01-31 22:09:48 följande:

Om din man inte lagat middag så räcker det att du frågar honom i rak och tydlig ton varför i herrans namn han inte fixat maten? Det blir väl inte mat snabbare för att du blir arg och börjar skälla? Du markerar med ton och kroppsspråk att du är missnöjd, det räcker.

Jag blir arg ibland men jag försöker flytta ilskan någon annanstans för att inte göra min fru ledsen och kanske säga saker jag inte menar. Det kallas hänsyn och är inte speciellt komplicerat. Dessutom, bråk genererar mer bråk och jag vil slippa skäll om jag gör något misstag så det är även egenintresse.

Jo det är väl klart att man inleder med att fråga rakt ut lugnt. Som sagt, dåligt exempel men jag menar bara att ibland har man rätt att bli arg. Det är något som hör till att vara människa liksom. Inte heller menar jag att man ska bråka i onödan för småsaker men tycker inte heller man ska kuva sig jämt.
  • Gfst743
    EnAnonumius skrev 2018-01-31 22:45:20 följande:

Varför skulle man ha problem i en relation bara för att man inte bråkar med varandra?

Ursäkta, men det finns folk som väljer andra metoder att lösa sina relationsproblem på än att just bråka med varandra. Min exman och jag valde att "rensa luften"  med metoden, konstruktivt snack med att aktivt lyssna på vad den andre sa, oavsett om det handlade om "långsiktiga störande saker" eller "direkta störande saker". Inget gap inget skrik inget bråk.

Om folk inte följer dina mallar för "rätt sätt och fel sätt" så får det stå för dig, men det ger dig ingen rätt att säga att andras par sätt att lösa problem på är fel, man kan ha mycket känslor ändå även om man inte följer dina givna mallar för "hur man ska bråkar". 

Jag har inga problem med det, så länge som det var ärliga känslor, att du inte höll tillbaka. Att du inte vågade bli arg eller liknande.
Svar på tråden Vad bråkar ni om?