• EnAnonumius

Vad bråkar ni om?

Anonym (Suck) skrev 2018-01-31 10:25:57 följande:
    Jag tänker mera på när saker långsiktigt skaver eller upprepas så att det på sikt hotar relationen eller går ut över någon part.
    Enkelt. Ja jag vet att du frågade @sextiotalist. Men kände att jag vill svara på denna fråga med och hey det är ett öppet diskussionsforum.

Jag och min exman valde att ha konstruktivt snack och aktivt lyssnande på varandra, det var vårt sätt att gräla på varandra, oavsett om det var "långsiktiga saker som skaver och upprepas" eller om "direkta saker". 
    Min man valde att ta en promenad eller gå ned och meka med bilen för att få ur de värsta frustrationerna och/ilska först. Jag valde en annan metoder (nej inte städa) först för att få ur mig mina frustrationer och/eller ilska först, för ingen av oss gillade att reda ut problem i ren ilska/frustration då vi båda ansåg att det är kontraproduktivt.
  • EnAnonumius
    Gfst743 skrev 2018-01-31 20:23:02 följande:
    Jag skulle istället vilja vända på det och hävda att par som aldrig bråkar är något fel i kommunikationen med. Det är hälsosamt att rensa luften ibland och föra fram om det är något som går och grämer en. Det betyder inte att man ska stå och hålla på som idioter men många är rädda för minsta lilla konflikt! Fram med känslorna liksom! Lägg korten på bordet och sluta undertryck problemen. För JA, jag vill påstå att ALLA genomgår något slags problem i relationen förr eller senare! Annars är det något fel, att den ena ljuger eller kör falskspel eller att den andra är kuvad och aldrig vågar säga något!

Det är inte farligt att vara arg! Alla är arga någon gång! Vi är människor! Däremot kan det vara farligt att gå år efter år och trycka undan känslorna! Läs en jäkla bok i ämnet!
    Varför skulle man ha problem i en relation bara för att man inte bråkar med varandra?

Ursäkta, men det finns folk som väljer andra metoder att lösa sina relationsproblem på än att just bråka med varandra. Min exman och jag valde att "rensa luften"  med metoden, konstruktivt snack med att aktivt lyssna på vad den andre sa, oavsett om det handlade om "långsiktiga störande saker" eller "direkta störande saker". Inget gap inget skrik inget bråk.

Om folk inte följer dina mallar för "rätt sätt och fel sätt" så får det stå för dig, men det ger dig ingen rätt att säga att andras par sätt att lösa problem på är fel, man kan ha mycket känslor ändå även om man inte följer dina givna mallar för "hur man ska bråkar". 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Gfst743 skrev 2018-01-31 22:49:34 följande:
    Jag har inga problem med det, så länge som det var ärliga känslor, att du inte höll tillbaka. Att du inte vågade bli arg eller liknande.
    Ursäkta..

Du skrev b.la detta, jag citera dina egna ord från inlägg #105:
    "Jag skulle istället vilja vända på det och hävda att par som aldrig bråkar är något fel i kommunikationen med. Det är hälsosamt att rensa luften ibland och föra fram om det är något som går och grämer en."
    och
    "Fram med känslorna liksom!"
    (slut citat)

Det var ju du som hävdade att folk hade något fel i kommunikationen bara för att de inte bråkade.

Jag säger det igen, men jag formulera om det en smula så kanske du kan först och ställer det i en form av frå¨ga till dig.

Med vilken rätt har du att säga att folk har fel kommunikationen bara för att de inte bråkar med varandra, på det sättet du anser att man skall bråka med vandrar?

• EnAnonumius
    Gfst743 skrev 2018-01-31 22:46:15 följande:
    Jo det är väl klart att man inleder med att fråga rakt ut lugnt. Som sagt, dåligt exempel men jag menar bara att ibland har man rätt att bli arg. Det är något som hör till att vara människa liksom. Inte heller menar jag att man ska bråka i onödan för småsaker men tycker inte heller man ska kuva sig jämt.
    Ja det är EN sak att bli arg. Men det är knappast din partnes sak att stå som mental slagpåse (få en harang av ilska översköljd på sig) för din ilska.  Har man ilska så är det väl fasiken bättre att göra av sig med den först INNAN man reder ut problemet. Att gapa och skrika är knappast rätt sätt att kommunicera på, det är tvärt om riktigt kontraproduktivt sätt att kommunicera på, och det är samma sak som kommunikationsproblem.
    För att använda dina egna ord (se inlägg #105):"Läs en jäkla bok i ämnet!". 

• EnAnonumius
    Tecum skrev 2018-01-31 21:20:38 följande:
    Fel. Det är inte farligt att vara arg, men det är farligt att ta ut ilskan mot sin partner. Man kan säga saker man inte menar men som ligger kvar och gnager. Det värsta jag vet är folk som "blir arga" och vräker ur sig elakheter och sen tror att det bara räcker att säga "förlåt det var inte meningen". Och sen gör det gång på gång. Nästan alla blir ilskna och förbannade ibland men man ska inte avreagera sig på partnern. Men tyvärr gör många det.

Man kan vara rak och tydlig med problem i relationen utan att bli arg. Och när man blir arg ska man avreagera sig på något annat.
    Håller med.
  • EnAnonumius
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-01 12:23:11 följande:
    Om man gång på gång "markerar med ton och kroppspråk att man är missnöjd" och samma sak trots det upprepar sig i veckor eller kanske flera års tid - så blir man till slut arg och då finns det inte många andra ställen att avreagera sig på då problemet ligger i partnerns beteende.
    "Problemet ligger i partnerns beteende"?

Kan du exemplifiera ett sådant beteende du syftar på?

• EnAnonumius
    AndreaBD skrev 2018-02-01 13:13:24 följande:
    Då är frågan väl snarare om man har rätt partner. Om man stör sig på en sån sak så har man två val: Separera eller acceptera den sidan av partnern och inte reta upp sig på det längre. Bråka lär ju inte hjälpa.
    Precis.

Vill bara tillägga.

Att folk som väljer att störa sig "år ut och år in" på ett visst beteende partnern har,  och vill ändra på på detta beteende hos partnern, skulle oftast behöva titta sig själva i spegeln och se om det är så "perfekta och felfria" själva. För alla människor har bra och dåliga sidor. Och ens egna dåliga sidor är inte med "acceptabla" än partnerns dåliga sidor. Kan man inse detta, så kan man spara på mycket tjafsande och onödig gräl och ilska.

• EnAnonumius
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-04 19:28:50 följande:

Ett sådant beteende jag syftar på är att man inte städar (vilket jag kan leva med, om man inte då heller ställer krav på att jag ska städa), inte lagar mat (hade också kunnat leva utan mat, alt hämtmat 7/7 dagar om vår son inte var multiallergisk), inte tar hand om barn. Tycker helt enkelt att detta ibland kan vara ett ganska störande beteende. Jag tycker att det är helt ok att bråka om att dessa saker bör ligga på båda parterna i förhållandet. 

Det enda jag kan hålla med om är att har man skaffat barn så får man ta hand om det.
    Det är dålig sida i personligheten att inte göra detta. 
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-04 19:28:50 följande:

För mig är bråk passion och kärlek. Vi gillar att bråka, gnabbas och diskutera, det gör jag med alla människor jag älskar mest. Skulle aldrig kunna leva i ett förhållande utan det, fy vad tråkigt ni måste ha det.

Denna kommentaren säger mer om dig än dem du riktar det emot.

Hur kan man vara så otroligt trångsynt och fördomsfull om andra par och utgå från att folk inte har passion och kärlek bara för att man inte bråkar med varandra i sina förhållanden?

Så om du inte kan visa din passion och kärlek på annat sätt än att bråka och gnabbas, så får det stå för dig, det gör inte att andra har tråkigt liv och saknar passion och kärlek i deras förhållanden per se för den saken skull, det ger bara en förklaring på att du vägra att acceptera att andra par visar sin passion och kärlek på andra sätt, och att du vägra att acceptera att andra människor inte behöver vara grälsjuka för att få passion och kärlek i sitt förhållande.

• EnAnonumius
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-04 19:43:26 följande:

Om det hade handlat om något annat än att städa (ok, jag kan t o m  gå med på att städning inte krävs, bara att man plockar undan efter sig själv hade räckt) laga mat och ta hand om barnen så hade jag kanske varit med dig där, men om det handlar om just DE sakerna så tycker jag att han ska "ändra" på sig. Det är inte ok att man lägger allt ansvar i hemmet på den andra parten och själv kan ägna sig åt sina intressen hela dagarna. Om ni tycker att det är ok så är det upp till er, för mig är det inte det och någonting som jag kan kräva att min partner förändrar hos sig. Varför de då tänker ni? Jo för att om vi skulle separera så hade han fortfarande haft hand om vårt gemensamma barn varannan vecka och då ska jag kunna räkna med att han håller sitt hem någorlunda hygiensikt, så pass så att vår son ska slippa påverkas och ex våga ta hem kompisar. Jag ska kunna räkna med att han får mat  och att han överlever där. 

Hemsk man e va.... Skäms

Ja men det måste ju passa dig som handen i handsken. Du skriver ju själv att: "För mig är bråk passion och kärlek." . Så vad klagar du på du får ju kärlek och passion genom att du får ju dina bråk, så varför skall du ändra på honom. Så så ge dig i väg nu poch bråka med din partner så du kan få lite kärlek av honom och kanske lite "försonings sex" efteråt.  Flört

• EnAnonumius
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-05 08:36:38 följande:
    Och att städa hör inte till att ta hand om sina barn? jag pratar inte om att skura golvet varje dag, dammsuga varje dag. Jag pratar om att inte ha 5 dagar gamla tallrikar framme på bordet, att det inte ligger saker överallt så att barnen klarar av att ta med kompisar hem utan att skämmas? Tycker du PÅ RIKTIGT att barnen ska behöva ha det så? Fy fan, jag skulle inte vilja vara ditt barn.
    "att det inte ligger saker överallt så att barnen klarar av att ta med kompisar hem utan att skämmas?"

Jaha så tillskriver du på VUXNA känslor och idéer på barnen. Vad är vitsen med det?
    Eller har DU lärt barnen att de ska skämmas för att det är stökigt hemma?

Och Du hellre lite STÖKIGT än skitigt, än skitigt och i ordning plockat.
    (Och nej jag säger INTE att man skall skura golvet varje dag.)
  • EnAnonumius
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-05 08:29:17 följande:
    Känns för övrigt som jag trampar på många ömma fötter, borde inte vara så om ni lever så perfekta liv tycker jag inte. 
    Nu är du där igen kommer med påstående  som säger mer om dig än dem du riktar emot. 
    Vilka ömmas tår har du trampat på? Knappast några, däremot har du ju visat prov på att du inte kan hanter att andra har andra sätt att visa passion och kärlek på än ditt sätt.

Vill du har lista på där du bevisar att du vägra att hantera andras synsätt? Det är snabbt ordnat i såfall då det går att trycka på "visa endast" under ditt nick så kan man lista upp din intolerans mot andras par levnadsätt och andras par sätt att visa passion och kärlek på.

Jag kan exemplifiera med ett exempel till och börja med, där du i KLARTEXT hävdade att folk "måste leva ett tråkigt liv" lever ett tråkigt liv bara för att de inte bråkar och saknar passion och kärlek för att de inte bråkar (från inlägg #149):

"För mig är bråk passion och kärlek. Vi gillar att bråka, gnabbas och diskutera, det gör jag med alla människor jag älskar mest. Skulle aldrig kunna leva i ett förhållande utan det, fy vad tråkigt ni måste ha det. "
    (slut citat)

Måste vara bekvämt för dig att skylla på "trampa på ömma tår" bara för att du inte får medhåll i att det är viktigt att bråka för att visa passion och kärlek i förhållande oavsett om det är partnerförhållande eller kärleksförhållande, och att andra inte delar ditt viktiga behov av att ha det. Till och med sjunka så lågt som att anklaga folk för att inte prata med varandra och att de skulle snacka bakom ryggen alternativt vara otrogna bara för att de inte bråkar med varandra. Det är du som visa prov på en vidrig människosyn bara för att man inte delar din sätt att se på saken om vad som är kärlek och passion i ett förhållanden och kan inte acceptera andras sätt att se på saken.

Svar på tråden Vad bråkar ni om?