• Trohoppkärlek86

Blödning v 8+1, VUL med hjärtslag

Är gravid i v 8+1. Idag fick jag en blödning vid lunchtid och varade ett par timmar. Den var mörkt rödbrun och ungefär så riklig som min mens brukar vara. Hade inget direkt magont (inte mer än annars). Åkte till gyn-akuten och fick göra ett VUL som visade hjärtslag och fosterstorlek motsvarande vecka 8. Allt såg alltså bra ut. Men läkaren (som var väldigt stressad) sa att i och med blödningen har jag nu en förhöjd risk för missfall och att man inte vet hur det ser ut om 2 timmar eller 2 dagar, men att ?det ändå ju kan gå bra?. Läste också lite på nätet och hittade att ca 50 % av alla graviditeter med blödning rikligare än typ lite rosa på pappret slutar i missfall.

Vad tror ni om detta? Kan jag andas ut eller är det början till ett missfall trots att de såg hjärtslag på VUL efter blödningen?

Någon som har erfarenhet av något liknande?

• Svar på tråden Blödning v 8+1, VUL med hjärtslag
  • beso

Beklagar stressen o oron! Jag fick störtblödning i v 10 när jag väntade sonen. På akuten kom en klump på 1dm ut vid undersökningen men bebisen låg kvar o mådde bra. Dom kunde inte förklara vad blödningen kom ifrån. Inte heller sa dr att risken för mf va större pga blödningen. Allt gick bra o jag blödde bara lite 1-2 dagar efter det. Håller tummarna för dig!

• Mittiprick
    Trohoppkärlek86 skrev 2018-01-30 18:18:28 följande:

Är gravid i v 8+1. Idag fick jag en blödning vid lunchtid och varade ett par timmar. Den var mörkt rödbrun och ungefär så riklig som min mens brukar vara. Hade inget direkt magont (inte mer än annars). Åkte till gyn-akuten och fick göra ett VUL som visade hjärtslag och fosterstorlek motsvarande vecka 8. Allt såg alltså bra ut. Men läkaren (som var väldigt stressad) sa att i och med blödningen har jag nu en förhöjd risk för missfall och att man inte vet hur det ser ut om 2 timmar eller 2 dagar, men att ?det ändå ju kan gå bra?. Läste också lite på nätet och hittade att ca 50 % av alla graviditeter med blödning rikligare än typ lite rosa på pappret slutar i missfall.

Vad tror ni om detta? Kan jag andas ut eller är det början till ett missfall trots att de såg hjärtslag på VUL efter blödningen?

Någon som har erfarenhet av något liknande?

Var hittade du den siffran?! Aldrig hört och det låter alldeles för högt!
    Tells it the way it is.
  • Anonym (Tjej)

Samma hände mig och allt gick bra. Jag tror inte det är 50% efter att du har sett hjärtslagen efter blödningen utan mindre risk för missfall. 50% låter som liten blödning innan man gjort vul. Kunde de inte se var blödningen kom ifrån?

Men råder dig att kolla igen med vul om en vecka så slipper du oroa dig i onödan. Lycka till <3

• Trohoppkärlek86

Stort tack allihop för era svar. Det har varit en chockartad dag, så skönt att höra att flera råkat ut för detta och att det gått bra. Den stressade läkarens ord om ökad risk har nog bidragit till min oro.. Han kunde inte se vad det berodde på heller, vilket såklart varit skönt att veta. Sa bara ?det är mycket som händer där inne, det växer och så. Det kan blöda av många orsaker.? Och sen det där med ökad risk då.

Men jag har tid för inskrivningssamtal på Mödravården imorgon och ska passa på att ställa fler frågor då i en lite lugnare miljö.

Jag tänker att en blödning i samband med missfall väl borde vara innehåll i livmodern som stöts/blöder ut. Och eftersom hjärtat slog och allt såg bra ut där inne så är det ingen fara. Men så googlar jag mig fram till massa udda sidor med skräck-information. *pust

• beso
    Trohoppkärlek86 skrev 2018-01-30 19:55:44 följande:

Stort tack allihop för era svar. Det har varit en chockartad dag, så skönt att höra att flera råkat ut för detta och att det gått bra. Den stressade läkarens ord om ökad risk har nog bidragit till min oro.. Han kunde inte se vad det berodde på heller, vilket såklart varit skönt att veta. Sa bara ?det är mycket som händer där inne, det växer och så. Det kan blöda av många orsaker.? Och sen det där med ökad risk då.

Men jag har tid för inskrivningssamtal på Mödravården imorgon och ska passa på att ställa fler frågor då i en lite lugnare miljö.

Jag tänker att en blödning i samband med missfall väl borde vara innehåll i livmodern som stöts/blöder ut. Och eftersom hjärtat slog och allt såg bra ut där inne så är det ingen fara. Men så googlar jag mig fram till massa udda sidor med skräck-information. *pust

Ja det tycker jag oxå låter logiskt. Att hade det varit från livmodern o så mkt blod så är det ju konstigt att det såg bra ut då. Många blöder ju från livmodertappen. Själv har jag blödigt efter sex när jag varit gravid utan att det hänt nåt.

Sen tänker jag att min störtblödning o klump kan ha varit en ev tvilling oxå..dom kollade inte vad klumpen bestod av.. Tror det är vanligare än man tror vid blödningar..
  • Trohoppkärlek86

Nu har jag varit hos barnmorskan för inskrivning. Hon kunde inte heller säga vad blödningen kunde bero på eller hur detta kan påverka resten av graviditeten. Hon kunde bara säga att en del blöder i tidig graviditet.

Så det är väl bara att vänta och se. Det var trots allt en kort blödning på bara ett par timmar och nu är det bara lite missfärgning kvar. Så stressande bara. OM det nu ska gå dåligt vill man ju gärna att det gör det så snart som möjligt. Får se om jag bokar ett till VUL eller om jag väntar till UL om en månad.

• beso

Va kul o blivit inskriven! :) Det blir jag på fre om 2dgr. :) Håller tummarna nu du slipper mer blödning o oro. Krm :)

• Trohoppkärlek86
    beso skrev 2018-01-31 16:43:11 följande:

Va kul o blivit inskriven! :) Det blir jag på fre om 2dgr. :) Håller tummarna nu du slipper mer blödning o oro. Krm :)

Tack! :) Lycka till med din graviditet.
  • Trohoppkärlek86

Nu har jag ont i magen - ned mot höger ljumske - som spänningar/dragningar och även ont i ryggen på höger sida från midjan ned mot rumpan (känns lite som muskel-/ träningsvärk). Inte jätteont, mer obehagligt. Jag har haft det en gång tidigare och då har det försvunnit efter någon dag, men nu har det hållit i sig typ en vecka. Och blivit lite intensivare. Bör jag vara orolig? Blödningen upphörde ju redan för 3 dagar sen, i tisdags (ungefär samtidigt som jag kom hem från sjukhuset). Men kan det ändå ha ett samband?

• Anonym (Normalt)
    Trohoppkärlek86 skrev 2018-02-02 13:22:19 följande:

Nu har jag ont i magen - ned mot höger ljumske - som spänningar/dragningar och även ont i ryggen på höger sida från midjan ned mot rumpan (känns lite som muskel-/ träningsvärk). Inte jätteont, mer obehagligt. Jag har haft det en gång tidigare och då har det försvunnit efter någon dag, men nu har det hållit i sig typ en vecka. Och blivit lite intensivare. Bör jag vara orolig? Blödningen upphörde ju redan för 3 dagar sen, i tisdags (ungefär samtidigt som jag kom hem från sjukhuset). Men kan det ändå ha ett samband?

Ligamentsmärta antagligen! Så kan man känna mer eller mindre hela graviditeten.
  • Sindija

Det är inte alltid det 100%. Jag hade kraftigt blödning med min son i vecka 6 eller 7 då kunde man inte ens se om hjärtat slog än. Det avtog och på UL vecka 12 var allt ok. Nu har jag en frisk ock livligt 5 årig kille. Jag vet att det är läskigt men man verkligen vet aldrig. Det kan bli bra.

• Trohoppkärlek86

Tänkte bara följa upp och berätta att jag idag varit på ultraljud. Är i vecka 12+ och allt såg fin fint ut. Så lycklig man blir när man får se den lilla mini människan. :) Så blödningen jag hade verkar inte ha ställt till några problem för mig.

Svar på tråden Blödning v 8+1, VUL med hjärtslag