• Sassa4

Behöver hjälp med SGI

Jag blir helt snurrig av allt som har med sgi, föräldrapenning, vad som är bäst ekonomiskt, hur man ska ta ledigt osv.

Men en sak har jag inte riktigt fattat. Jag har haft fast jobb i många år. Jag väntar nu mitt första barn och har tyvärr haft en otroligt tuff graviditet som gjorde mig sjukskriven från vecka 7. Har alltså varit sjukskriven hela graviditeten. Är i vecka 30 nu.

På försäkringskassans hemsida så står det att om man inte jobbat ihop 240 dagar så får man ut lägsta möjliga sgi i 180 dagar. 240 dagar är väl 8 månaders jobb? Räknar dom detta årsvis? Eller menar dom att bara man haft jobb i minst 8 månader så har man rätt till högre sgi?

Känns ju konstigt att jag som jobbat så många år ska få lägsta sgi för jag blivit sjukskriven förra året och inte jobbat ihop 240 dagar.

Snälla snälla kan någon här förklara så jag förstår?

• Svar på tråden Behöver hjälp med SGI
  • Sassa4
    Tofflans skrev 2018-01-31 06:23:34 följande:

Är du sjukskriven med sjukpenning så är din SGI fastställd och du behöver inte oroa dig.

Fastställd? Men hur blir det med dom där 240 dagarna?
  • Sassa4
    SofieJ skrev 2018-02-01 02:46:21 följande:

Är i liknande situation. Följer :)

Många som läst men bara en som svarat, så frågan är om någon vet :) haha
  • marran87

Det bästa du kan göra är att ringa FK och fråga.

Men, som första svaret säger.. om du är sjukskriven och får ?sjuklön? från FK idag så, har iaf jag fattat det, att din SGI är skyddad, precis som den är.

• Seven Costanza

Om du har fått sjukpenning utbetald hittills sedan du blev sjukskriven så har du ju en SGI inarbetad sedan tidigare och det är den som gäller så då kan du vara lugn. Dvs det måste inte vara de 240 dagarna NÄRMAST förlossningen som man måste jobba för att få löna deras föräldrapenning utan man ska någon gång ha jobbat minst 240 dagar i följd och sedan ha skyddat sin SGI efter det. Sjukskrivning är SGI-skyddande.

• Ebo88

För att få ut lägsta möjliga SGI ska du ha jobbat i 240 dagar.

Du har haft fast jobb i flera år, så precis som andra nämner så är den fastställd.

Du kan gå in på FK hemsida och räkna ut den i dess system också om du är osäker på vad du kommer att få ut

www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

Svar på tråden Behöver hjälp med SGI