Borde otrohet vara straffbart?
Kort och gott, nej. Hur ska det kunna vara olagligt att såra någons känslor? Finns dessutom massor av öppna förhållanden där "otrohet" är tillåtet.
Kort och gott, nej. Hur ska det kunna vara olagligt att såra någons känslor? Finns dessutom massor av öppna förhållanden där "otrohet" är tillåtet.
Fast i ett förhållande där sex med andra är tillåtet så är det inte längre otrohet.
Ok ,men om man väljer att se det så, hur kan man då dömas för hets eller kränkningar isåfall? Det är ju också att såra någons känslor.
Du får gärna dela med dig av exempel på det, skulle må bra av att höra hur "Karma´s a bitch"
När du snor någons plånbok är uppsåtet heller inte att göra personen olycklig men ändå är det olagligt? Men konsekvensen av dina handlingar bli ju ändå att någon blir olycklig. Och det är väl kanske det man anser väger tyngre än uppsåtet? Även om man inte hade för uppsåt att såra någon så borde man ju ändå någonstans förstå att det blir konsekvensen av ens handlingar.
Läs om, läs rätt. Min poäng är att att uppsåtet är irrelevant, det som räknas är vad det får för konsekvenser för den drabbade.
Vad tror du de flesta lagar bygger på? Kan det vara moral?
Ja, kanske det...
Kan staten förbjuda sexköp kan dom väl förbjuda otrohet också?
Snaran dras åt kring den personliga friheten, det är redan på god väg...
Om de VILL ha sex med varandra...
Problemet med din resonemang är om kunden inte är tankeläsare vet han inte om hen har sex med någon som vill ha sex för pengar eller om hen våldtar en trafficingoffer.
Ofta ser man inte skillnaden , alla hallickar slår inte kvinnorna gul och blå på utsidan , utan många hotas genom familj och barn , eller misshandlas på väldigt utstuderade sätt som inte syns.
En tjej jag pratade med fick till exempel en järnrör uppkört i underlivet och blev slagen i livmodertappen flera gånger.
Det lämnar inga spår på utsidan...
Hon har naturligtvis sagt till kunderna att hon säljer sex frivilligt och älskar sex och pengar...
Det finns absolut kvinnor som säljer sex frivilligt , men det är bara kvinnan själv vet varför hon säljer sex.
Jag tycker mycket mer synd om alla traffickingoffer jag träffade via mitt jobb som utsattes för våldtäkter och tortyr än bittra män som inte får ligga.
Vad händer om man förlåter den otrogne och det är olagligt. Skall den ändå få ta sitt straff? Måste den drabbade polisanmäla?
Om nån är otrogen och det är straffbart och hon blir polisanmäld och sen får ett kortare fängelsestraff. Då förlorar hon jobbet och kanske också flera vänner. Om sen mannen förlåter henne och de går vidare då har ju straffet drabbat hela familjen?
Ja, om du frågar en feminist om det så borde mannen som är otrogen få 10 år bakom galler.