Inlägg från: Anonym (Häpp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Häpp)

Borde otrohet vara straffbart?

Självklart kan inte optrohet vara lagligt straffbart. Du skulle alla svek vara straffbara.

Jag lovar min barn att vi skall till Liseberg men vi åker inte dit - 10 dagsböter?
    Jag lovar min väninna att i sommar då skall vi umgås jättemycket - vi träffas aldrig - villkorligt?
    Jag tar inte hand om min morsa som ligger på sjukhus - dagsböter.
    Jag lovade (indirekt) min man att vi skulle ha sex varje dag när vi gifte oss - fängelse 2 månader.

Otrohet kan vara ett brott mot avtalet för giftermålet men straffet blir då att man bryter avtalet - dvs skiljer sig.

Om du vill kan du skriva ett avtal vid giftermål som innebär att en otrogen part skall betala till den andre eller ta ett straff. Men det håller inte rättsligt.

• Anonym (Häpp)
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-31 20:57:33 följande:
    Fast alla svek skulle inte vara straffbara, utan enbart otrohet.
    Det är många svek som redan idag är olagliga, jag kan tycka att om otrohet skall vara olagligt så finns det andra moraliska svek som också borde vara olagliga.
  • Anonym (Häpp)

Ska otrohet falla under allmänt åtal eller måste mannen polisanmäla sin otrogna hustru?

Gäller lagen bara om man är juridiskt gifta?

Finns det grov otrohet om man till exempel vart otrogen med sin mans bror i hans hem?

Är det värre om man haft avancerad sex som inte ingått i äktenskapet?

Om kvinnan blir våldtagen - räknas det som otrohet?

Om kvinnan kände sig tvinga att utföra sex för att få ett bättre jobb in sjukvården - är det otrohet?

• Anonym (Häpp)
    AndreaBD skrev 2018-02-01 10:18:24 följande:

Trams! Då närmar vi oss verkligen sharia-lag.  Då skulle vi också vara tillbaka där det blir andra "moral-lagar".  Sedan får man bara ha sex inom äktenskap och abort blir också förbjudet igen? 

Det finns andra sorters svek också, inte bara sexuell otrohet. Vad gör du om en kompis går bakom ryggen på dig, pratar skit om dig - ska det också vara straffbart. Hörde här på forum att av 6700 anmälda våldtäkter blir bara 115 (ungefär var det) gärningsmän dömda. Så uppenbarligen har polisen inte tid med allvarliga brott. Ska de då utreda om folk har varit otrogna?

Förr i tiden var det straffbart att bryta ett äktenskapslöfte. Det är ju något liknande, så att säga. Men då hade det större konsekvenser. Numera är knappt någon kvinna helt beroende av sin man. Och om hon är det så är det självvald. 

Håller med helt och hållet!
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?