Inlägg från: Anonym (Kan förstå känslan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kan förstå känslan)

Borde otrohet vara straffbart?

På ett principiellt och känslomässigt plan håller jag med om att det skulle kännas bra att göra det olagligt med otrohet. Rent praktiskt tror jag dock det skulle vara stora svårigheter i det hela vad gäller att göra det till en straffrättslig process... alltifrån var man skulle dra gränserna (flört, kyss, smekningar, etc), till frågan om vad för "straff" man skulle få. Men man kanske inte kan göra det till ett brott, men man kanske kunde införa civilrättsliga möjligheter att stämma för "emotional suffering", tror de har vissa såna möjligheter i USA.

Då skulle man dock behöva ha tydliga och klara bevis På att det fanns ett trohetslöfte. Tror att äktenskapslöften i princip skulle krävas, för att det inte skulle finnas några tveksamheter i om det verkligen varit en monogam relation. Eller att man skrivit ett avtal om trohet på annat sätt. Men då måste man även införa en möjlighet att bryta avtalets betydelse, då man gör slut. Många knepigheter men det kanske kan gå. I praktiken skulle det nog bara bli rika människor som skulle driva såna här rättsprocesser dock. För jag tror inte att man skulle få ihop en stark allmän opinion för att via skattsedeln finansiera dessa rättsprocesser, när man tänker på hur ansträngt läget redan är i t.ex. vården med besparingar, underbemanning etc.

Ett annat problem är ju att hur många skulle våga gifta sig eller skriva på trohetsavtal om man visste att man riskerade kännbara straff åtminstone ekonomiskt sett, vid otrohet? Inte ett problem för mig, men säkerligen skulle det minska antalet seriösa förhållanden/äktenskap, tror jag....

Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?