• molly50

Borde otrohet vara straffbart?

Jag känner mig lite kluven i frågan.
    Visst skulle det säkert kännas bra att kunna sätta dit en otrogen partner om otrohet hade varit brottsligt.
    Men frågan är om man hade mått bättre av det än om man kan sätta dit sin partner utanför lagen,så att säga.
    Jag tvivlar på det.
    Att bli bedragen gör nog lika ont oavsett om det vore brottsligt eller ej.

Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (man) skrev 2018-02-02 16:46:33 följande:
    Njae, om man ska tro alla andra brottsoffer så känns det nog betydligt bättre när förövaren får ett straff än om personen går fri. Hur skulle du känna om killen som våldtog dig går fri?

Det kommer ju inte förändra att det som hänt har hänt och att den drabbade får leva med konsekvenserna, men en viss kompensation är det väl att förövaren fick ett straff? Det är väl hela poängen med ett straff, förutom att vara avskräckande.
    Jag utgick väl i och för sig efter mina egna åsikter när jag skrev det där.
    Men för mig hade det nog inte känts bättre om mitt ex hade fått ett rättsligt straff för sin otrohet än det gjorde när han fick straffet att förlora mig.
    Jag hade nog mått lika dåligt oavsett.
    Men jag kan ju inte tala för alla andra.
    Självklart tycker jag inte att en kille som våldtagit mig ska gå fri.
    Men det tycker jag inte är riktigt samma sak,
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (man) skrev 2018-02-03 13:37:22 följande:
    Fast om han var otrogen mot dig så brydde han nog sig inte så mycket om att han förlorade dig och då är det väl inte mycket till straff? 

Nej, våldtäkt och otrohet är inte samma sak, och dåligt mår man oavsett oavsett vad man blivit utsatt för men poängen var att man mår lite bättre av att personen som gjorde det fick ett straff än att personen går fri.
    Jag märkte att han mådde dåligt.
    Än idag kan han ha svårt att se mig i ögonen och hälsa på mig om vi råkar på varandra ute på stan.
    Och då har det gått lång tid sedan det hände.

Ja,fast hur ska personen straffas för otrohet egentligen? Och vad ska personen göra för att det ska räknas som otrohet?
    Gränsen för otrohet är ju olika för olika personer.
    Det jag definierar som otrohet kanske en annan inte alls definierar som otrohet t ex.
    Vart ska man då dra gränsen?
    Carpe Diem
  • molly50
    oanonym skrev 2018-02-03 22:29:28 följande:
    Gränsen kommer att gå där staten bestämmer att den ska gå. Det är det som vissa inte verkar tänka på. Visst kan man ha en skala, kyssar ger ett viss straff, sex ett visst straff, online-sex ett visst straff, o.s.v. Dessutom måste det bevisas att det inte var ett öppet förhållande och att bpda parter var införstådd med detta. Detta kommer naturligtvis inte att fungera i praktiken.

Och när ska jag ringa polisen? Kan jag ringa när jag ser två kyssas, om jag vet att den ena har en partner?
    Men det är just det. Om staten ska bestämma vart gränserna går då kommer kanske inte heller alla att anmäla och då kommer ju den otrogne ändå undan.
    Nej,jag tror,precis som du,att det inte skulle fungera.
    Dessutom måste man väl på något sätt bevisa att man är ett par och har lovat varandra trohet.
    Vilket kan bli svårt om man inte är gifta.
    Då måste man skriva ner det på papper i så fall.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (man) skrev 2018-02-03 23:50:37 följande:
    Han skämdes / skäms förmodligen, men att skämmas är inte nödvändigtvis detsamma som att ånga sig. De flesta ångrar oftast bara att de blev påkomna inte själva otroheten.

Exakt vad straffen blir är väl en fråga i sig, men det borde väl finnas gott om andra saker där man utsätter människor för psykiskt lidande och eller bedrägeri som man kan utgå ifrån? Jag menar är det inte lite märkligt att om du snor en hundring från din partner så kan du straffas för det, men att lura din partner i 10-20 år genom otrohet eller  till och med lura på honom ett barn som inte är hans är helt ok?
    Det är möjligt. Men jag bryr mig inte om vad han ev känner idag.
    Jag har gått vidare med mitt liv.

Det är naturligtvis inte ok. Men jag tror ändå inte att det skulle fungera att lagföra otrohet.
    Carpe Diem
  • molly50
    Moulinette86 skrev 2018-02-02 10:20:40 följande:
    Nej ,varför det?
    När jag dömdes för olaga hot togs det NOLL hänsyn till att jag blivit bedragen, att jag hade gått in i väggen på jobbet eller det faktum att jag nekats vård om och om igen ( detta även efter att jag föranmält mig själv till polisen 2 gånger, varpå dom dom gjorde ett hembesök hos mig).

Så då skulle de antagligen inte ta någon hänsyn till kvalitetsaspekter i förhållandet heller.. 
    Fast varför skulle det tas någon hänsyn till det?
    Jag blev själv bedragen i mitt förra förhållande så jag kan förstå hur det känns.
    Men aldrig att jag dödshotade varken mitt ex eller den han bedrog mig med. (Även fast det var en av mina bästa vänner)
    Det hade ju bara gjort saken värre för mig själv.
    Och jag tyckte inte att de var värda att riskera ett åtal/straff för.
    Carpe Diem
  • molly50
    Moulinette86 skrev 2018-02-07 12:33:02 följande:
    Ok, men hur ska man då som samhälle hålla den ansvarig som utsätter någon för en otrohet då? 

Om man ropar på hjälp och inte får den när man som mest behöver det kand et göra att man handlar irrelevant, det brukar kallas för förmildrande omständigheter i juridiska sammanhang.
    Bra fråga.
    Men för många otrogna så är det väl ett tillräckligt straff att bli avslöjade och förlora både partner och älskare/älskarinna kanske.
    Jag vet inte riktigt var man ska sätta gränsen för vad som ska räknas som otrohet,om det skulle bli olagligt.
    Alla har ju olika gränser.
    Och för en del är sveket och lögnerna värre än otroheten i sig.
    Ska man då sätta gränsen vid lögner och svek?
    För mig känns det orimligt.

Ja,jag sökte hjälp hos en samtalsterapeut och hade dessutom vänner och familj som stöd.
    Så hjälp ska man få om man ber om det.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (man) skrev 2018-02-07 14:50:01 följande:
    Vilka konstiga slutsatser folk drar. Jag tycker det är fel att hota folk rent principiellt. Dock tycker jag det är lika fel att delta i att såra och förnedra andra människor. Givetvis gjorde mannen inte fel i laglig mening eftersom otrohet är lagligt, moraliskt sett tycker jag han är ett jävla as som medvetet valde att delta i att bedra TS. 

Om du missat det så kan jag påminna dig att tråden handlar om otrohet BORDE vara straffbart, inte om det ÄR straffbart. Så att påpeka att otrohet inte är olagligt är ganska meningslöst.

Ja det är olagligt att misshandla andra människor, men skillnaden mellan ditt exempel med att söka upp gärningsmannen och spöa upp honom och otrohet är att i misshandlarens fall så kan du få hjälp av lagen för att sätta dit gärningsmannen och behöver därför inte göra det själv.

Det TS gjorde är förkastligt ur en laglig aspekt, ur en moralisk aspekt vet jag inte om det är så förkastligt. Gillar man att delta i att såra och förnedra andra människor så får man vara beredd på att det kan komma skit tillbaka och jag tror inte så många människor är så förtjusta i den sortens beteende.
    Nu kanske jag har missat nåt.
    Men har det någonstans framgått om killen visste om TS?
    Om han inte gjorde det så var ju han i så fall lika lurad som TS.
    Och för det förtjänar man inte "lite skit".
    Jag försvarar inte otrohet,men jag tycker ändå det är fel att bruka våld mot någon som medverkat till en persons otrohet.
    Att man blir arg på personen förstår jag. Speciellt om h* n är medveten om att den medverkar till en otrohet.
    Eller om h*n kanske också har en partner och också är otrogen.
    Men om någon ska straffas så är det väl i så fall den som är otrogen.
    Och då inte med våld. Våld och hot är aldrig ok.
    Även om jag kan förstå att man blir sårad,arg och ledsen.
    Carpe Diem
  • molly50
    Moulinette86 skrev 2018-02-07 17:49:26 följande:
    Och vem betalade för samtalsterapi?
    Det gjorde ingen eftersom det inte kostade något de första gångerna.
    Sen betalade jag det själv.
    Vad det nu har för betydelse.
    Carpe Diem
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?