• Rikard

Borde otrohet vara straffbart?

Hur mycket bättre skulle ditt liv kännas om du visste att din fru bara var trogen enbart för att hon annars hotades av fängelse eller vad du nu tänker dig för straff?

Det kanske är något i ett förhållande som fallerar, som ni bör åtgärda, istället för att ropa på lagstiftning.

Det är knappast lagstiftarnas sak att lösa relationsproblem.

Ditt agerande är dock helt förkastlig oavsett om det handlar om något som är olagligt eller ej. Att skipa egen rättvisa med hotelse och nävar är aldrig rätt.

• Rikard

Visst går det att lagstifta mot otrohet.

Fram till 1937 var otrohet förbjudet i svensk lag. Under 1600-talet kunde straffet i värsta fall vara döden.
    Länge var de enda lagliga samlag de som skedde mellan heterosexuella par inom äktenskapet, men i praktiken accepterades till viss del föräktenskapligt sex. 

Även efter att man tog bort förbudet mot otrohet var det något som hade betydelse vid t.ex. skilsmässor, långt in på 70-talet fick inte folk skilja sig hur som helst, och när man skulle fastställa eventuellt underhåll.

Så visst går det att ha sådana lagar. Frågan är dock om man önskar ha sådana lagar.

• Rikard

Visst går det att lagstifta mot otrohet.

Fram till 1937 var otrohet förbjudet i svensk lag. Under 1600-talet kunde straffet i värsta fall vara döden.
    Länge var de enda lagliga samlag de som skedde mellan heterosexuella par inom äktenskapet, men i praktiken accepterades till viss del föräktenskapligt sex. 

Även efter att man tog bort förbudet mot otrohet var det något som hade betydelse vid t.ex. skilsmässor, långt in på 70-talet fick inte folk skilja sig hur som helst, och när man skulle fastställa eventuellt underhåll.

Så visst går det att ha sådana lagar. Frågan är dock om man önskar ha sådana lagar.

• Rikard
    oanonym skrev 2018-02-05 16:41:25 följande:
    Eller så försvann lagarna för de inte "gick"att ha kvar?

Och idag måste ju saker bevisas på ett annat sätt, samt att det är lagligt med öppna förhållanden.
    Det fanns behov av bevis eller vittnen även tidigare. Att spionera på otrogna makar var en av detektivsbranschens främsta sysselsättningar innan lagarna ändrades, så det har åtminstone funnits en ganska omfattande kunskap om hur man avslöjar och dokumenterar otrohet. 

Lagarna mot otrohet fanns för övrigt i hundratals år här i Sverige och på sina håll i världen finns de ännu idag, så visst går lagarna att ha kvar ur en ren praktisk synvinkel.

Men frågan är som sagt om man vill ha dem kvar.
  • Rikard
    Moulinette86 skrev 2018-02-02 10:20:40 följande:
    Nej ,varför det?
    När jag dömdes för olaga hot togs det NOLL hänsyn till att jag blivit bedragen, att jag hade gått in i väggen på jobbet eller det faktum att jag nekats vård om och om igen ( detta även efter att jag föranmält mig själv till polisen 2 gånger, varpå dom dom gjorde ett hembesök hos mig).

Så då skulle de antagligen inte ta någon hänsyn till kvalitetsaspekter i förhållandet heller.. 
    Inbillar du dig att vi ska känna sympati för din våldsamhet? Glöm det!
    Ju mer du avslöjar om dig själv, desto mer förstår jag din fru som var otrogen.
    Vem vill vara tillsammans med en våldsverkare som tar sig friheten att straffa människor han ogillar med våld?
    Tråkigt att ditt straff inte verkar ha fått dig att förstå att du har gjort fel.
  • Rikard
    Moulinette86 skrev 2018-02-07 12:30:51 följande:
    Men det är då också fullt rimligt att bedra en annan människa utan konsekvens ifrån samhällets sida för det lidande man har orsakat?

Oavsett allt annat är det ALDRIG ok att själv ta till våld för privat rättsskipning. Du gjorde fel och det är oroande att du inte inser det. 

Vi äger var och en oss själva och vår kropp. Vår riksdag har genom demokratiskt fattade beslut bestämt att otrohet inte är olagligt. Att du ogillar hur lagarna är utformade ger dig ingen rätt att agera som du själv tycker. Därmed finns inga som helst ursäkter för ditt beteende, som dessutom riktade sig dina hot och ditt våld mot en person som inte hade givit några löften till dig och som alltså inte var otrogen mot dig. 

Du har inte en siffra rätt i ditt resonemang.

• Rikard
    Anonym (man) skrev 2018-02-07 14:16:47 följande:
    Njae, alltså visst håller jag med om att det är fel att hota människor, men samtidigt kan jag tycka att ger man sig in i ett sånt fult spel som mannen faktiskt gjorde så får man tåla lite skit.

Dessutom var ju mannen inte alls helt oskyldig, hade otrohet varit olagligt så hade mannen gjort sig skyldig till medhjälp eftersom han deltog i TS frus otrohet. Hade han själv partner så gjorde han sig skyldig till både otrohet OCH medhjälp till någon annans otrohet,
    Vilka konstiga åsikter folk har!
    Du anser alltså att en man som gör något som är helt lagligt ska finna sig i att en privat våldsman ska straffa honom för något som denna våldsman tycker borde vara olagligt?

Nu är inte otrohet olagligt, och redan där faller ditt resonemang, men även det hade varit det så är det inte upp till privatpersoner att skipa rättvisa. Så fungerar det inte i några andra fall. Om jag blir misshandlat - vilket ju är ett brott idag - så får jag inte söka upp gärningsmannen för att själv spöa upp honom. 
    Det trådstartaren gjort sig skyldig till är olagligt och förkastligt oavsett hur lagarna kring otrohet ser ut.
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?