Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Borde otrohet vara straffbart?

Moulinette86 skrev 2018-01-31 12:38:53 följande:

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

1) Ja otrohet borde vara straffbart med tanke på vilka konsekvenser det får för den drabbade och barnen (om det finns några). I sverige är det till och med så illa att en person kan vara otrogen, bli på smällen och lura på sin partner ett barn som inte är hans utan straff. 

2) Att försöka jaga bort idioter som din fru självmant och gladeligen ligger med är ungefär lika smart som försöka bota ebola med alvedon. Problemet är frun inte kåtbockarna. Sen kan jag iof tycka att det inte är helt fel att lära den sortens idioter en läxa i att respektera andra men då tycker jag det handlar mer om en läxa och inte om att "jaga bort"

3) Jag säger som min gamla pappa alltid sa, man ska inte slåss men om man måste göra det så gör man det ordentligt. Dvs om du nu hade tänkt lära mannen en läxa så borde du gjort det ordentligt och inte bara hotat, då hade skadeståndet känt mer befogat och du hade betalt den med ett smile.

4) Absolut, när skitbeteende inte får konsekvenser så är det lättare att göra om det.
  • Anonym (man)
    SofieJ skrev 2018-01-31 13:08:47 följande:

Kort och gott, nej. Hur ska det kunna vara olagligt att såra någons känslor? Finns dessutom massor av öppna förhållanden där "otrohet" är tillåtet.

Fast i ett förhållande där sex med andra är tillåtet så är det inte längre otrohet. 
  • Anonym (man)
    Anonym (vc) skrev 2018-01-31 13:25:16 följande:

Du hotade någon till livet och blev dömd för det.
    Du tycker att dina handlingar är någons annans fel och ansvar.
    Du har själv ansvar för dina handlingar.

Iof kan man ju tycka att ett skitbeteende som bemöts av ett annat skitbeteende borde kunna ta ut varandra.

TS handlingar är givetvis hans ansvar men vad andra gjorde eller deltog i att göra mot honom är deras ansvar MED tillhörande konsekvenser.
  • Anonym (man)
    Tofflans skrev 2018-01-31 12:42:07 följande:

Alltså, du får skyla dig själv eftersom hon var otrogen TVÅ gånger.

Man dumpar ALLTID direkt när man vet att sin partner är otrogen.

Som jag tolkar det var hon otrogen 2 ggr men TS fick inte reda på det förrän november 2014

"Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det."
  • Anonym (man)
    SofieJ skrev 2018-01-31 13:43:27 följande:
    Därav mina citationstecken... Men fundera nu på hur det skulle fungera om det fanns lagar. Behöver man då skriva avtal för att ha ett öppet förhållande? Annars kan den ena parten hävda att den andra var otrogen om andra meningsskiljaktigheter uppstår. Vad ÄR ens ett förhållande? Gäller det bara om man är gift/sambo?
    Självklart, alla lagar kan ju missbrukas, det är därför man har bevisbörda också.
    Du kan påstå att någon misshandlat dig, våldtagit dig, stulit från dig, etc, men det måste ju bevisas också.

Ett förhållande är väldigt sällan helt fritt, så gott som alla har oskrivna regler om vad man får eller inte får göra mot varandra. Vissa är till och med skrivna, man får inte slå varandra (misshandel), man får inte sno saker av varandra (stöld eller bedrägeri), man får inte tvinga varandra till sex mot sin vilja (våldtäkt)

När lagen ska gälla är iof en intressant fråga, det beror på vilken utgångspunkt man väljer. Utgår man ifrån psykisk och själsligt så borde en gälla alla förhållanden och inte bara gift/sambo. Utgår man ifrån en ekonomisk utgångspunkt så gäller väl det mest gifta/sambo
  • Anonym (man)
    John22 skrev 2018-01-31 13:54:30 följande:

Skulle du hotat någon så skulle du ha hotat din partner. Det var hon som var otrogen, inte killen ifråga. Som andra redan sagt, man får nästan skylla sig själv om man är dum nog att ta tillbaka någon som varit otrogen.

Med det sagt skulle det nog vara svårt att göra det straffbart att vara otrogen. Problemet blir väl bevisning samt var gränsen för otrohet ska gå. Man får ta ut personlig hämnd om man känner för det.

Njae, visst är det hon som bedrog TS, men killen valde medvetet att medverka i det hon gjorde mot TS, medverkar man i andras skit får man också vara med och dela på konsekvenserna. Så gör man ju i allt annat som är straffbart, deltar man så döms man som medskyldig.
  • Anonym (man)
    Anonym (Häpp) skrev 2018-01-31 14:33:02 följande:

Självklart kan inte optrohet vara lagligt straffbart. Du skulle alla svek vara straffbara.

Jag lovar min barn att vi skall till Liseberg men vi åker inte dit - 10 dagsböter?
    Jag lovar min väninna att i sommar då skall vi umgås jättemycket - vi träffas aldrig - villkorligt?
    Jag tar inte hand om min morsa som ligger på sjukhus - dagsböter.
    Jag lovade (indirekt) min man att vi skulle ha sex varje dag när vi gifte oss - fängelse 2 månader.

Otrohet kan vara ett brott mot avtalet för giftermålet men straffet blir då att man bryter avtalet - dvs skiljer sig.

Om du vill kan du skriva ett avtal vid giftermål som innebär att en otrogen part skall betala till den andre eller ta ett straff. Men det håller inte rättsligt.

Många slags svek är redan straffbara, bedrägeri till exempel? utnyttjande av makt? trolöshet mot huvudman?

Är det inte lite märkligt att det är straffbart att lura någon på pengar men helt ok att lura personen på tid eller barn? Lurar du din partner på 100 kr är det straffbart, lurar du din partner till att leva i en lögn med dig i 10 år eller lurar på en man en unge som inte är hans så är det ok. Känns det rättvist?
  • Anonym (man)
    Rikard skrev 2018-01-31 16:18:09 följande:

Hur mycket bättre skulle ditt liv kännas om du visste att din fru bara var trogen enbart för att hon annars hotades av fängelse eller vad du nu tänker dig för straff?

Det kanske är något i ett förhållande som fallerar, som ni bör åtgärda, istället för att ropa på lagstiftning.

Det är knappast lagstiftarnas sak att lösa relationsproblem.

Ditt agerande är dock helt förkastlig oavsett om det handlar om något som är olagligt eller ej. Att skipa egen rättvisa med hotelse och nävar är aldrig rätt.

Ungefär lika mycket bättre som att du vet att din partner inte misshandlar dig enbart för att det är olagligt?

Varför skulle en lag mot otrohet skilja sig mot andra lagar? Att något är olagligt betyder väl inte att folk låter bli att göra det enbart pga lagen? Folk gör ju saker även när det är olagligt.
  • Anonym (man)
    SofieJ skrev 2018-01-31 16:15:46 följande:
    Fast du döms ju inte för hets eller kränkning för att du har sårat någons känslor, där finns ju andra aspekter till varför det är olagligt. Skulle dessutom säga att det är rätt sällan man är otrogen med uppsåtet att såra sin partners känslor?
    När du snor någons plånbok är uppsåtet heller inte att göra personen olycklig men ändå är det olagligt? Men konsekvensen av dina handlingar bli ju ändå att någon blir olycklig. Och det är väl kanske det man anser väger tyngre än uppsåtet? Även om man inte hade för uppsåt att såra någon så borde man ju ändå någonstans förstå att det blir konsekvensen av ens handlingar.
  • Anonym (man)
    SofieJ skrev 2018-01-31 16:37:59 följande:
    Så stöld är olagligt för att folk blir ledsna då menar du? Det stämmer ju inte. Håller med om att man måste ha konsekvenstänk, men när det gäller otrohet är det nog mer en moralfråga än en lagfråga. Vi kan ju inte göra det olagligt att flirtas, kyssas eller ha sex.
    Läs om, läs rätt. Min poäng är att att uppsåtet är irrelevant, det som räknas är vad det får för konsekvenser för den drabbade.

Vad tror du de flesta lagar bygger på? Kan det vara moral?
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?