Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Borde otrohet vara straffbart?

Anders 386 skrev 2018-01-31 16:43:31 följande:
    Ja, precis som alla andra när dom går in i ett parförhållande eller gifter sig.
    Ändå är det väldigt många som faktiskt är otrogna...
    Det som idag kan verka helt otänkbart kan ändå inträffa nån gång i framtiden.
    Kan det delvist bero på att det är fritt fram?
    Om man gör någon som idag är olagligt lagligt, kan man förvänta sig en ökning?
    Ja antagligen kan man det, varför skulle det motsatta gälla?

Nu har ju otrohet funnits i alla tider, även då det varit olagligt, men kanske inte i den omfattning vi ser idag?
  • Anonym (man)
    SofieJ skrev 2018-01-31 18:31:42 följande:
    Word. Att sälja/köpa sex är långt ifrån oproblematiskt... Det är inte olagligt att köpa sex för att staten vill jävlas med stackars män som inte får ligga.

Och jag kan ha fel, men tror att de kvinnor som säljer sex för att de verkligen vill ha sex med random män för pengar är rätt få.
    Du har fel, de är ganska många, förmodligen fler än de som går på gatan. Men du ser inte dem på gatorna, de jobbar hemifrån och sköter kontakterna via websidor, mail, sms, etc ofta som ett extraknäck.
  • Anonym (man)
    Anonym (K) skrev 2018-01-31 18:25:37 följande:
    Om de VILL ha sex med varandra...

Problemet med din resonemang är om kunden inte är tankeläsare vet han inte om hen har sex med någon som vill ha sex för pengar eller om hen våldtar en trafficingoffer.

Ofta ser man inte skillnaden , alla hallickar slår inte kvinnorna gul och blå på utsidan , utan många hotas genom familj och barn , eller misshandlas på väldigt utstuderade sätt som inte syns.

En tjej jag pratade med fick till exempel en järnrör uppkört i underlivet och blev slagen i livmodertappen flera gånger.

Det lämnar inga spår på utsidan...

Hon har naturligtvis sagt till kunderna att hon säljer sex frivilligt och älskar sex och pengar...

Det finns absolut kvinnor som säljer sex frivilligt , men det är bara kvinnan själv vet varför hon säljer sex.

Jag tycker mycket mer synd om alla traffickingoffer jag träffade via mitt jobb som utsattes för våldtäkter och tortyr än bittra män som inte får ligga.
    Alla branscher har en mörk sida, kunden som köper kläder är inte heller tankeläsare och vet inte vilka små barnhänder i någon swetshop i asien som sytt hens kläder.

Ofta ser man inte skillnaden, sömmarna ser likadana ut, alla klädkedjor har inte skyltar där det står gjort med barnarbete på

Fisken du köper i butiken står det inte heller fulfisk eller snällfisk på

Japp det finns många som säljer sex frivilligt, därför är det dumt att generalisera och utgå ifrån att alla är trafficking offer.

Ja det är absolut synd om alla människor som far illa, men det är inte enbart bittra som inte får ligga, en hel del av dem är glada men lite smått sjuka män som får ligga plenty hemma men vill kunna göra saker frugan inte går med på.

Sen har vi ju också ett antal både kvinnor och män som åker utomlands och knullar friskt där. Men det pratas det inte så mycket om, jag menar hur frivilligt är det för fattiga 20 åriga Mwabe i gambia att kulla feta greta som är på "semester"?
  • Anonym (man)
    Anonym (-.-) skrev 2018-02-01 04:46:18 följande:

Nej, otrohet kan med största sannolikhet inte bli olagligt. Det hade krockat med mänskliga rättigheter.

Inte nog med att det hade blivit extremt svårt att definiera en sådan lag så hade det i praktiken blivit omöjligt att göra utan att inskränka på någons mänskliga rättigheter och frihet. En sådan lag hade inneburit att man på något vis har äganderätt och exklusivitet till någons kropp och känslor (ergo mot mänskliga rättigheter) och hade lätt kunnats missbrukas till den ena partens fördel. Tänk även vilken extrem belastning det skulle vara på rättegångssystemet iom hur många som är otrogna och hur svårbevisat det är. Våldtäkts anklagelser hade ökats något avsevärt och en massa rättegånger baserat på ?he said-she said? för att undvika anklagelser om äktenskapsbrott. Det hade blivit kaosartat helt enkelt.

Otrohet är förkasteligt och fruktansvärt, men att inskränka någons rättigheter till sin kropp och känslor är långt värre. För oavsett hur man vrider och vänder på det hela så hade en sådan lag inneburit att man behövt stifta någon form av äganderätt. För er som hade velat ha en sådan lag så tycker jag ni ska fundera på hur man skulle kunna genomföra en sådan lag utan att göra parterna ägare till varandras kroppar, och hur man då ska kunna skydda exempelvis parterna i tvångsäktenskap/barnäktenskap/våldtäkt/frihetsberövande etc etc. Likväl, tänk på alla falska anklagelser som kommer kunna gynna förövaren inom relationsmisshandel där den ena parten tvingats söka skyddat boende, eller hur man kommer behöva stifta om hela sexköpslagen och tvingas göra prostituerade till förövare (och inte endast köpare). Hur ska man kunna skydda dessa som tvingats in i prostitution via arrangerade äktenskap/grooming och dylikt.

Jag hoppas att de flesta som är för en sådan lag här inte riktigt tänkt igenom vad det egentligen hade krävts för att skapa en sådan lag. Det är en mycket bättre lösning att skriva äktenskapsförords istället om man vill ge sin partner någon form av bestraffning. Typ någon skadeståndssumma eller liknande ifall den ena är bevisat otrogen.

Något annat som jag funderade på men dock inte vet säkert är det här med att klassa det som psykisk misshandel. Är ens psykisk misshandel straffbart (dvs utan att det faller in under en annan kategori utöver psykisk misshandel? Jag tror att det krävs något form av utnyttjande/beroendeställning för att vara straffbart, men jag är som sagt inte säker. Jag tror också det blir svårt att klassa det som psykisk misshandel då vi rent teoretiskt har frihet att både välja och lämna partner. Att ens partner är otrogen inskränker inte på ens egna frihet att lämna och är heller inget hotfullt beteende som begränsar ens frihet. Att jag blir sårad för att min partner bryter ett löfte räcker inte riktigt för att klassa det som misshandel. Isåfall skulle vi kunna klassa obesvarad kärlek som psykisk misshandel.

Löjligt argument, enligt din teori så skulle man inte kunna fängsla någon människa öht eftersom det strider på de mänskliga rättigheterna, men ändå sätter man folk i fängelse dagligen både i Sverige och resten av planeten? Vad kan det bero på?

Hur lagen ska utformas och genomföras är inga problem alls eftersom det i Sverige var olagligt med otrohet fram till 1937, bara att damma av, modernisera och införa.
  • Anonym (man)
    cb66 skrev 2018-02-01 07:54:25 följande:

Vad händer om man förlåter den otrogne och det är olagligt. Skall den ändå få ta sitt straff? Måste den drabbade polisanmäla? 

Om nån är otrogen och det är straffbart och hon blir polisanmäld och sen får ett kortare fängelsestraff. Då förlorar hon jobbet och kanske också flera vänner. Om sen mannen förlåter henne och de går vidare då har ju straffet drabbat hela familjen?

Det borde väl kunna fungera som precis vilket annat brott som helst?
  • Anonym (man)
    Karin H 01 skrev 2018-02-01 16:17:00 följande:

Och hur fan ska man bevis om man varit otrogen?

På samma sätt som otrogna människor normalt blir påkomna?
    Sen görs väl en utredning i vanligt ordning precis som alla andra brott?
  • Anonym (man)
    Anonym (Nope) skrev 2018-02-01 18:20:35 följande:

Nej. Allt som är dåligt ska inte vara olagligt och jag vill inte se polisen slösa sin tid på att utreda otroheter.

Straff finns det visst, straffet att förlora någon man älskar och må piss över vad man gjort. Och det är det lämpliga straffet för att såra någons känslor.

Fast otrohet är inte en bagatell, det för ofta ganska stora konsekvenser för den drabbade. Inte ovanligt att folk hamnar i kris och får sjukskriva sig när det är som värst. Hade något skadat någon annan fysiskt så att personen får söka vård så hade det garanterat resulterat i en dom, men att skada människor gravt psykiskt verkar vara fritt fram.

Nej det finns inget straff. Om man är otrogen är man nog inte speciellt rädd om  sin partner eller älskar personen speciellt djupt, iaf inte tillräckligt mycket för att låta bli. Piss mår man nog mest för att man blev påkommen inte för att man sårat någons känslor och det kan man knappast kalla för ett straff.
  • Anonym (man)
    Anonym (anonym) skrev 2018-02-01 20:22:09 följande:

När staffutmätning ska ske i domstol och den otrogna ingående berättar varför den varit otrogen och vilka brister den svikna har så måste ju det utdömda straffet utgå från om skäl för otrohet fanns enligt utomståendes bedömning som standarden på sexliv, vardagsliv, gemenskap..värdelöst sex 

Det existerar inga skäl för otrohet. Att det kan förekomma problem i ett förhållande är inte ett giltigt skäl för att vara otrogen när det finns möjlighet att skilja sig istället eller lösa problemen på värdigt sätt.

Ditt resonemang är som att påstå att man ska utgå från om det fanns rimliga skäl för ett mord, misshandel, våldtäkt, etc. Det spelar liksom ingen roll om man blev arg, ledsen, kåt, whatever, det ger fortfarande ingen rätt att mörda, misshandla eller våldta någon.
  • Anonym (man)
    nernu skrev 2018-02-02 12:43:08 följande:

Du har slagit en kvinna och hotat en annan snubbe till livet och du tycker att det är orättvist att inte hon får något straff? Joråsåatte...

Var får du att han slagit en kvinna ifrån?
  • Anonym (man)
    Pretorian IV skrev 2018-02-02 13:56:14 följande:

Jag tycker inte otrohet ska vara straffbart, det blir liksom för mycket intrång i privatlivet ifrån staten, vi behöver inte mer sånt i det här landet.

Dock har ts en poäng, den psykiska misshandeln kan ju vara så oerhört mycket större och ge långvariga problem, jämfört med tex vad tex en örfil gör (som dessutom bara är straffbart åt ena hållet).

Örfilen är straffbar, men att tex låta en man uppfostra barn som egentligen är nån annans är det inte, även om det är en avsevärt värre handling.

Å andra sidan kan man ju inte ha lagar som tillåter fysisk misshandel under vissa omständigheter, det funkar inte heller.

Men i just barn skulle det ju kunna vara straffbart för kvinnan att inte ange rätt fader till sitt barn.

Det kan ju faktiskt bli en del komplaceras juridiska ärenden vid arv osv om sanningen kommer fram, och det drabbar ju ev barnet också som inte får kontakt med sin biologiska fader, och pappan som ovetande har ett barn.

Vad gäller att lura på någon ett barn som inte är hans så ÄR det faktisk olagligt i till exempel England.
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?