Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Borde otrohet vara straffbart?

molly50 skrev 2018-02-02 16:40:25 följande:

Jag känner mig lite kluven i frågan.
    Visst skulle det säkert kännas bra att kunna sätta dit en otrogen partner om otrohet hade varit brottsligt.
    Men frågan är om man hade mått bättre av det än om man kan sätta dit sin partner utanför lagen,så att säga.
    Jag tvivlar på det.
    Att bli bedragen gör nog lika ont oavsett om det vore brottsligt eller ej.

Njae, om man ska tro alla andra brottsoffer så känns det nog betydligt bättre när förövaren får ett straff än om personen går fri. Hur skulle du känna om killen som våldtog dig går fri?

Det kommer ju inte förändra att det som hänt har hänt och att den drabbade får leva med konsekvenserna, men en viss kompensation är det väl att förövaren fick ett straff? Det är väl hela poängen med ett straff, förutom att vara avskräckande.
  • Anonym (man)
    molly50 skrev 2018-02-03 13:08:12 följande:
    Jag utgick väl i och för sig efter mina egna åsikter när jag skrev det där.
    Men för mig hade det nog inte känts bättre om mitt ex hade fått ett rättsligt straff för sin otrohet än det gjorde när han fick straffet att förlora mig.
    Jag hade nog mått lika dåligt oavsett.
    Men jag kan ju inte tala för alla andra.
    Självklart tycker jag inte att en kille som våldtagit mig ska gå fri.
    Men det tycker jag inte är riktigt samma sak,
    Fast om han var otrogen mot dig så brydde han nog sig inte så mycket om att han förlorade dig och då är det väl inte mycket till straff? 

Nej, våldtäkt och otrohet är inte samma sak, och dåligt mår man oavsett oavsett vad man blivit utsatt för men poängen var att man mår lite bättre av att personen som gjorde det fick ett straff än att personen går fri.
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-03 13:30:12 följande:

Vad ska straffet vara?

Vad händer om den som är otrogen är den enda som kan ta hand om barnen?

Hur ska otrohet definieras?

Vad händer om min partner blir kär i någon, men inte gör något förutom har kontakt via nätet?. Hur jämförs det med hångel på fyllan? Vilket av dessa, om någon, ska straffas?

Förmodligen som man definierar alla andra slags brott?

Vad händer om den som misshandlat någon är den ende som kan ta hand om barnen?

Att känna saker är inte brottsligt, man får inte straff för att man kände för att misshandla någon. Alltså kan man förmodligen inte straffas för att man blev kär i någon.

Resten av dina exempel kan väl graderas precis som man gör med andra slags brott. Du får ju inte ett du åker ju inte dit för misshandel för att du petar på någon med lillfingret eller hur?
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-03 13:54:27 följande:
    Fast när man läser vad folk skriver om otrohet så verkar det väldigt svårt. Men visst, bestämmer staten vad som är otrohet, då får alla hålla sig efter det. Dock så blir det ganska lätt att komma runt, om man inte har skriftligt på att man är ett exklusivt par. Eller så ska det vara straffbart att ha öppna förhållanden också?

Jag tror faktiskt inte det finna något annat brott som är lika svårt att definiera, för det måste också bevisas att man var ett exklusivt par. Otrohet räcker inte som bevis.

Kan man inte bli straffad för att planera ett mord, utan att mörda? Jag vet faktiskt inte?
    Japp, det blir precis som alla andra lagar, ibland lyckas man komma runt dem ibland inte. Finns ju folk som kommer undan med våldtäkt, misshandel, eller till och med mord med. Skillnaden är att de då i alla fall finns en möjlighet att straffa den sortens beteende mot att det inte finns någon möjlighet alls. 
  • Anonym (man)
    molly50 skrev 2018-02-03 18:52:39 följande:
    Jag märkte att han mådde dåligt.
    Än idag kan han ha svårt att se mig i ögonen och hälsa på mig om vi råkar på varandra ute på stan.
    Och då har det gått lång tid sedan det hände.

Ja,fast hur ska personen straffas för otrohet egentligen? Och vad ska personen göra för att det ska räknas som otrohet?
    Gränsen för otrohet är ju olika för olika personer.
    Det jag definierar som otrohet kanske en annan inte alls definierar som otrohet t ex.
    Vart ska man då dra gränsen?
    Han skämdes / skäms förmodligen, men att skämmas är inte nödvändigtvis detsamma som att ånga sig. De flesta ångrar oftast bara att de blev påkomna inte själva otroheten.

Exakt vad straffen blir är väl en fråga i sig, men det borde väl finnas gott om andra saker där man utsätter människor för psykiskt lidande och eller bedrägeri som man kan utgå ifrån? Jag menar är det inte lite märkligt att om du snor en hundring från din partner så kan du straffas för det, men att lura din partner i 10-20 år genom otrohet eller  till och med lura på honom ett barn som inte är hans är helt ok?
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-04 00:02:35 följande:
    Nej, det är inte så konstigt att det ena är straffbart. Otrohet kräver att man skriver på ett papper att man ska vara trogen, annars blir det svårt att bevisa. Sex är något som människor har med varandra. Att folk helt plötsligt ska ge bort pengar eller sin cykel till en främling är mycket ovanligt, och därför är det mycket troligare att det är ett brott.
    1 Ja, så som det ser ut idag när otrohet inte är olagligt så stämmer det du säger, men om det blev olagligt så skulle kanske fler skriva papper. Bevisbörda finns det för alla slags brott

2 Att ha sex med någon och att ha sex med någon bakom sin partners rygg är inte riktigt samma sak. Problemet med otrohet är inte sexet i sig utan att det innebär ett svek mot ens partner och det vi diskuterar här är att göra svek olagligt inte sex. Sex kan man fortfarande ha utan att svika sin partner.

3 Vem har pratat om att ge bort saker till främlingar och hur relaterar det till det vi pratar om?  
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-07 13:08:33 följande:
    Beror på hur man bedrar. Folks sexliv ska staten hålla sig borta från så mycket det går, anser jag.
    Fast det är ju inte sexlivet staten lägger sig i om otrohet görs olaglig, det är sveket som i så fall bestraffas. Det går att ha sex utan att svika sin partner. Ditt resonemang är som att påstå att det är pengar staten lägger sig i när man straffar rån, förskingring, etc.
  • Anonym (man)
    Rikard skrev 2018-02-07 14:08:38 följande:

Oavsett allt annat är det ALDRIG ok att själv ta till våld för privat rättsskipning. Du gjorde fel och det är oroande att du inte inser det. 

Vi äger var och en oss själva och vår kropp. Vår riksdag har genom demokratiskt fattade beslut bestämt att otrohet inte är olagligt. Att du ogillar hur lagarna är utformade ger dig ingen rätt att agera som du själv tycker. Därmed finns inga som helst ursäkter för ditt beteende, som dessutom riktade sig dina hot och ditt våld mot en person som inte hade givit några löften till dig och som alltså inte var otrogen mot dig. 

Du har inte en siffra rätt i ditt resonemang.

Njae, alltså visst håller jag med om att det är fel att hota människor, men samtidigt kan jag tycka att ger man sig in i ett sånt fult spel som mannen faktiskt gjorde så får man tåla lite skit.

Dessutom var ju mannen inte alls helt oskyldig, hade otrohet varit olagligt så hade mannen gjort sig skyldig till medhjälp eftersom han deltog i TS frus otrohet. Hade han själv partner så gjorde han sig skyldig till både otrohet OCH medhjälp till någon annans otrohet,
  • Anonym (man)
    Rikard skrev 2018-02-07 14:29:33 följande:
    Vilka konstiga åsikter folk har!
    Du anser alltså att en man som gör något som är helt lagligt ska finna sig i att en privat våldsman ska straffa honom för något som denna våldsman tycker borde vara olagligt?

Nu är inte otrohet olagligt, och redan där faller ditt resonemang, men även det hade varit det så är det inte upp till privatpersoner att skipa rättvisa. Så fungerar det inte i några andra fall. Om jag blir misshandlat - vilket ju är ett brott idag - så får jag inte söka upp gärningsmannen för att själv spöa upp honom. 
    Det trådstartaren gjort sig skyldig till är olagligt och förkastligt oavsett hur lagarna kring otrohet ser ut.
    Vilka konstiga slutsatser folk drar. Jag tycker det är fel att hota folk rent principiellt. Dock tycker jag det är lika fel att delta i att såra och förnedra andra människor. Givetvis gjorde mannen inte fel i laglig mening eftersom otrohet är lagligt, moraliskt sett tycker jag han är ett jävla as som medvetet valde att delta i att bedra TS. 

Om du missat det så kan jag påminna dig att tråden handlar om otrohet BORDE vara straffbart, inte om det ÄR straffbart. Så att påpeka att otrohet inte är olagligt är ganska meningslöst.

Ja det är olagligt att misshandla andra människor, men skillnaden mellan ditt exempel med att söka upp gärningsmannen och spöa upp honom och otrohet är att i misshandlarens fall så kan du få hjälp av lagen för att sätta dit gärningsmannen och behöver därför inte göra det själv.

Det TS gjorde är förkastligt ur en laglig aspekt, ur en moralisk aspekt vet jag inte om det är så förkastligt. Gillar man att delta i att såra och förnedra andra människor så får man vara beredd på att det kan komma skit tillbaka och jag tror inte så många människor är så förtjusta i den sortens beteende.
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-07 15:33:49 följande:
    Om det är sveket som ska straffas, och inte sexet, var ska då gränsen dras?

Ska det vara brottsligt att ljuga?
    Det är redan brottsligt att ljuga i andra sammanhang.
  • Anonym (man)
    Anonym (Livsnjutare) skrev 2018-02-07 16:06:22 följande:

Otrohet är i lagens mening inget brott.

Människor har friheten att knulla med vem de vill.

Synd att inte människor knullar mera.

Det skulle vi må bra av.

Fast det går att knulla utan att svika ett förtroende.
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-07 16:13:59 följande:
    Ja, fast om jag frågar om det ska vara brottsligt att ljuga så menar jag de gånger det inte är brottsligt.

Men jag kannfråga så här; ska det vara brottsligt att svika någon?
    Du vänder på resonemanget. Om man gör otrohet olagligt så är det förmodligen sveket, tidsförlusten och den psykiska skadan man åsamkar den bedragna som bestraffas, lögnerna man använder för att dölja eller möjliggöra sitt svek är bara ett verktyg för att uppnå ett mål. Ditt resonemang är som att påstå att det är pengar man vill förbjuda när man straffar folk för rån, bedrägeri, förskingring, etc. Samma argument som du använder kan användas kan användas för att göra till exempel, mobbing, kränkning, förtal, etc, lagligt. Vadå, ska man förbjuda folk att prata med varandra eller om andra? En mobbare säger ju bara saker, vad är det för fel på det? Vadå kränkning, personen har ju bara sagt något? Vadå förtal, personen har ju bara sagt något om någon annan. Men vi vet ju alla att prata inte alltid är oskyldigt och kan få ganska stora konsekvenser för både en själv och andra.

Det är redan brottsligt att svika i andra sammanhang, frågan är om det även ska gälla förhållanden. Min personliga åsikt är att jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker Flört

Med tanke på hur mycket lidande en otrohet ofta orsakar så finns det en poäng i att göra det brottsligt. Vi straffar en hel del som innebär att man medvetet sårar och förnedrar andra människor. Mobbing, förtal, kränkning, psykisk misshandel, etc Men ur ett rent praktiskt perspektiv så tror jag det kommer bli svårt att få det att hålla.
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-07 17:16:24 följande:
    Ja, det finns länder där du inte får rita en bild av en viss profet. Jag tycker lagar ska lägga sig i så lite som möjligt, men ändå finnas där när människor far illa.

Och jag anser att otrohet är fel, men jag ser inte hur en lag skulle fungera i praktiken.

Jag tycker även det är fel att folk säger till sina barn att Gud finns och sänder dig till helvetet om du inte följer en viss skrift. Men även där blir det svårt att lagföra.

Vad skulle en sådan här lag säga om en uppbruten förlovning? Det borde ju också ingå.

Jag anser att detta inte kommer att hålla, och är därför emot en sådan lag.
    Du överdriver en smula, det är inte sharialagar eller en religiös stat vi pratar om. Vi pratar om svek inom ett förhållande så orsakar mycket lidande för den drabbade ska eller inte ska göra olagligt. Det har ingenting med religion att göra.

Ja lagar är oftast till för att skydda människor från varandra, alla är ju inte alltid snälla. men på vilket sätt menar du att en person som blir bedragen INTE far illa?

Jag har också svårt att se hur det ska hålla rent praktiskt i ett land där rättsväsendet knappt hinner med. Ur ett moraliskt perspektiv ser jag däremot absolut en poäng i att göra otrohet olagligt eftersom otrohet ganska ofta orsakar väldigt mycket lidande. Jag kände en person som begick självmord efter att hans fru varit otrogen med hans bästa vän.

Jag är ingen jurist och kan inte svara på exakt hur man kunna göra det möjligt, dock har det varit olagligt tidigare så det borde redan finnas saker man kan återanvända med en viss modernisering, och dels bestraffar vi redan andra slags svek och där borde det också finnas material att använda.
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-07 18:24:53 följande:

Jag har inte sagt att en bedragen människa inte far illa, men det kan man bli av alla svek, inte bara otrohet. Och då ska staten alltså bestämma vad ett förhållande är och vad otrohet är.

Det innebär att varje nytt förhållande måste lagföras på något vis, annars kommer många fall av otrohet rinna ut i sanden för att det inte går att styrka att det var ett förhållande.

Jag vill inte att staten ska bestämma vad ett förhållande är på det viset.

Ja man kan fara illa av olika anledningar men det lustiga är att vi redan bestraffar ganska mycket av det. Så lagen dikterar redan ganska mycket av hur människor får bete sig mot varanda. Lagen lägger sig redan nu sig i hur människor får bete sig mot varandra i ett förhållande. Psykisk misshandel och kränkning är olagligt även i ett förhållande. Otrohet är undantag.

Någon gång bestämdes det att man skulle överlåta det åt var och en och tanken är väl god, problemet är att det tyvärr har eskalerat ganska kraftig med åren och är idag mer eller mindre accepterat. Man brukar säga frihet under ansvar men vad händer när folk inte tar ansvar?
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?