• Anonym (Kvinna)

Någon som tagit Oxascand? Hur funkar det?

Jag har fått utskrivet Oxascand 5mg. 1-2 tabletter vb, max 3 tabletter/dag.

Hur lång tid tar det innan man känner effekt av tabletten?

Och hur länge sitter effekten i?

• Svar på tråden Någon som tagit Oxascand? Hur funkar det?
  • amad1811

För mig tar det ungefär en timma innan jag märker något. Effekten håller I sig upp till sex timmar.
    Varför ska du ta dem?

• Anonym (B)

Jag kände en lugnande effekt ganska tidigt. Jag tog 3x5 mg per dag under insättning av ssri.

• Anonym (Kvinna)
    amad1811 skrev 2018-01-31 18:58:33 följande:

För mig tar det ungefär en timma innan jag märker något. Effekten håller I sig upp till sex timmar.

Varför ska du ta dem?

Tack för svaret!

Jag har fått det utskrivet pga en specifik händelse. En jobbig händelse som ger mig extra mycket ångest just nu.

Har Lergigan sedan tidigare som jag har tagit några nätter pga sömnproblem. Men har aldrig tagit starkare än så.

Har tagit 1 oxascand nu och efter 30min känns det redan lite bättre faktiskt. Vet inte om det är placebo eller inte. Kanske tar en till om ett litet tag för att dämpa ytterligare.
  • Anonym (...)

Jag känner av mina oxcascand efter ca 15 minuter ..

• Anonym (...)

Jag känner av mina oxcascand efter ca 15 minuter ..har iofs 10 mg

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (...) skrev 2018-01-31 20:20:01 följande:

Jag känner av mina oxcascand efter ca 15 minuter ..har iofs 10 mg

Tack för ditt svar. Då var det säkert inte placebo för mig då när jag kände mig lite lugnare efter ca 30 min..
  • Anonym (Kvinna)
    am88ad111 skrev 2018-01-31 22:44:20 följande:

Hoppas du mår bättre snart. Stor kram

Tack så för omtanken!!
  • Anonym (-.-)

Hej :)

Jag tycker det är svårt att säga direkt när effekten sätts in men är märkbart lugnare efter 1-2 h. Jag har hört att just oxascand ska verka rätt snabbt (10-15 min) då flera använder det mot panikångest men gissar att det når sin fulla potential efter 1-2 h. Alltså att max effekten nås efter 1-2 h. De har rätt kort halveringstid så tror att effekten sitter i under drygt 4-5 h för mig innan den börjar avta märkbart. Jag tar 10 mg vid behov men använder det rätt sällan (varannan vecka eller så) då jag läst att det ska vara ett rent helvete med abstinens/tolerans om man råkar bli beroende. Det ska dock krävas att man tar det regelbundet i 3-4 veckor innan man blir beroende så jag är nog lite väl onödigt försiktig.

Hoppas du mår bättre snart

• Anonym (Jag med)

Oxacand/sobril når sin högsta koncentration 2 h efter intag, det är då jag börjar känna effekten. Kan ibland börja känna lite efter 1,5 h, men vanligast dröjer det 2 h innan jag känner att de hjälper. Har 10 mg tabletter, får ta 2 samtidigt.

Svar på tråden Någon som tagit Oxascand? Hur funkar det?