• Anonym (Tveksam)

LinkedIn vill att jag fotar mitt körkort, ID-kort eller pass

Har inte varit aktiv på LinkedIn på länge. Skulle idag gå in, men då funkar inte min mail-adress. Att kontakta LinkedIn är i princip omöjligt om du inte är inloggad. För att styrka vem man är ska man istället följa en länk och fota sitt körkort, ID-kort eller pass och skicka till dom. Detta känns rätt osäkert?! Att skicka så känsliga personuppgifter över nätet till nån? Kundtjänst?

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden LinkedIn vill att jag fotar mitt körkort, ID-kort eller pass
  • Anonym (2)

Är säkert legitimt, men jag hade inte gjort det. Är det så att du inte längre kommer in på mailkontot du använde för att logga in? Isåfall kan det vara svårt att komma runt tror jag. Skapa ny profil?

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (2) skrev 2018-02-01 00:27:03 följande:

Är säkert legitimt, men jag hade inte gjort det. Är det så att du inte längre kommer in på mailkontot du använde för att logga in? Isåfall kan det vara svårt att komma runt tror jag. Skapa ny profil?

Jag kommer in på min mail men när jag skriver in den på LinkedIn så får jag svaret att de inte har den mailadressen registrerad hos sig.

Jo jag funderar på att skapa en ny. Jobbigt att kontakta alla igen bara, även om jag inte har så många kontakter.
  • Anonym (2)

Är du säker på att det är rätt mailadress? Har du kanske en annan som du kan ha använt?

• Anonym (MS)

Jag har gjort det en gång, fast med Facebook. Oavsett hur säkert/osäkert det var så ville jag få tillbaka kontroll över mitt Facebook konto då det finns meddelanden och annat jag inte vill att andra ska ha tillgång till. Hade dumt nog på den tiden samma lösenord till min mail, så även den var kapad. 

Skulle tro att både LinkedIn och Facebook har såpass bra säkerhet och rutiner kring det att du inte behöver oroa dig. Men visst, finns ju alltid en risk för sårbara områden där det kan göras intrång. 

Men ett alternativ är ju annars att du bara gör ett nytt konto om du tycker det känns obehagligt att ladda upp det online. 

• Tow2Mater
    Anonym (Tveksam) skrev 2018-02-01 00:30:25 följande:
    Jag kommer in på min mail men när jag skriver in den på LinkedIn så får jag svaret att de inte har den mailadressen registrerad hos sig.

Jo jag funderar på att skapa en ny. Jobbigt att kontakta alla igen bara, även om jag inte har så många kontakter.
    skapa en ny tillfalligt och ga in och leta upp din gamla profil for att se om den ens finns kvar.... konstigt om inte e-mailaddressen finns om du nu anvant den forr.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (2) skrev 2018-02-01 00:32:20 följande:

Är du säker på att det är rätt mailadress? Har du kanske en annan som du kan ha använt?

Jo jag har fått meddelanden från LinkedIn till den mailen. Fast de upphörde för ca ett år sedan, så kanske hackat eller blivit avregistrerat pga inaktivitet? Har nog inte varit inne på min LinkedIn på drygt 1, 5 år eller något mer.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (MS) skrev 2018-02-01 00:32:40 följande:

Jag har gjort det en gång, fast med Facebook. Oavsett hur säkert/osäkert det var så ville jag få tillbaka kontroll över mitt Facebook konto då det finns meddelanden och annat jag inte vill att andra ska ha tillgång till. Hade dumt nog på den tiden samma lösenord till min mail, så även den var kapad. 

Skulle tro att både LinkedIn och Facebook har såpass bra säkerhet och rutiner kring det att du inte behöver oroa dig. Men visst, finns ju alltid en risk för sårbara områden där det kan göras intrång. 

Men ett alternativ är ju annars att du bara gör ett nytt konto om du tycker det känns obehagligt att ladda upp det online. 

Tack för svar! Ja det lutar nog åt att skapa ett nytt konto. Eller tror du att man kan fota tex körkortet och täcka över körkortsnumret tex?
  • Anonym (Tveksam)
    Tow2Mater skrev 2018-02-01 00:33:02 följande:

skapa en ny tillfalligt och ga in och leta upp din gamla profil for att se om den ens finns kvar.... konstigt om inte e-mailaddressen finns om du nu anvant den forr.

Får göra det. Men har googlat mig och såg litegrann av min profil, det jag såg såg korrekt ut.
  • Anonym (MS)
    Anonym (Tveksam) skrev 2018-02-01 00:41:19 följande:

Tack för svar! Ja det lutar nog åt att skapa ett nytt konto. Eller tror du att man kan fota tex körkortet och täcka över körkortsnumret tex?
    Du kan ju prova, absolut. Nekar de så nekar de. 
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (2) skrev 2018-02-01 00:32:20 följande:

Tack för dina svar och för att du försöker hjälpa!
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (MS) skrev 2018-02-01 00:45:17 följande:

Du kan ju prova, absolut. Nekar de så nekar de. 

Tål att tänkas på ;)
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Körkortet är inte så känsligt. Jag skulle skicka en kopia till dem.

Svar på tråden LinkedIn vill att jag fotar mitt körkort, ID-kort eller pass