• Anonym (Muffinsmage)

Räkna KALORIER

Är det några fler som räknar kalorier?

Från att för ett år sedan haft lite synliga strukturer på kroppen har jag slutat träna och börjat äta massa skräp.

Jag äter mellan 600-800 kcal/dag. Försöker i alla fall. Om det är fler som kommer hit kan jag gärna lägga ut min matdagbok/läsa era...

Vill tillbaks till min gamla kropp. Men jag har noll lotivation till att träna, så jag kör bara kalori-tänk nu i några veckor så hoppas jag att gymnet kommer igång av rena farten :) har ett gymkort som ligger och väntar på mig ett halvår till.

Jag går ibland. Det kan bli allt mellan 4-15 km... beroende på tid och ork.

Jag vet inte om det kommer funka med bilderna jag försökt lägga in, men ni får gärna lägga ut egna bilder i tråden.

• Svar på tråden Räkna KALORIER
  • phillipha

Fast du kommer inte gå ner i vikt på så lite kalorier. Kroppen ställer in sig på svält och lagrar allt! 1200kcal/dag är ett minimum.

• Anonym (Mamma)

Här har du en till!

Använder mig utav Lifesum appen för att ha koll, funkar jätte bra för mig så kan tipsa om den om du inte redan använder den. Har några mammakilon kvar som jag vill tappa. Eller egentligen spelar inte vikten så stor roll, är redan nere på 58 kg, men har massa fluff kvar jag vill ha bort om man säger så ;). Försöker träna 5-6 gånger i veckan och kör ganska intensivt just nu då vi ska till Thailand i mars med ett par vänner och jag vill verkligen kunna känna mig bekväm i bikini. Äter ca 1350 kalorier om dagen, eller ska iaf göra enligt appen, men brukar inte riktigt komma upp i det.

• Anonym (Mamma)
    phillipha skrev 2018-02-01 11:10:44 följande:

Fast du kommer inte gå ner i vikt på så lite kalorier. Kroppen ställer in sig på svält och lagrar allt! 1200kcal/dag är ett minimum.

Det är inte sant, gör en snabb googling så ska du se att det bara är en myt :)
  • Kjell2

Hur förklara du då supermagra fångar som fått begränsat med mat under lång tid?

• Anonym (Långsamt)

Vill du minska i vikt utan att förlora det som faktiskt är bra att ha (muskler) låter 6-800 kcal om dagen väldigt lite. Blir du inte hungrig? Jag hade blivit tokhungrig och inte kunnat stå emot frestelser, men det är jag det. Hade aldrig orkat sköta mitt jobb på så lite energi.

Ju färre kalorier desto viktigare att de är näringstäta och inte tomma. Appen Lifesum som någon skrev ovan gillar jag, den håller också koll på relationen fett, kolhydrater och proteiner.

Kan det finnas annan träning/aktivitet du kan tänka dig? Gruppträning? Cross-fit? Löpning? Golf? Cykel?

• Anonym (Erika)

Jag tycker också att 600-800 låter alldeles för lite. Hur ska du ha tillräckligt med energi för att ha en vettig träning på gymmet på så lite kalorier? Öka lite grann, se till att det du äter är superbra och börja rör på dig lite mer.

Äter du bara 600 kcal/dag är risken hög att du inte håller det alls, eller att du bara går upp igen om du börjar äta normalt igen.

• Anonym (Muffinsmage)

Hej alla

Jag har precis börjat att räkna, och min tanke är att få en kickstart genom att hålla lågt kaloriintag i början, jag har tididgare ätit nutrilett i en månad och då gått ner 9 kilo, men har en son här hemma och vill inte att han ska få vettiga måltider så därför äter jag "vanlig mat" ihop med honom istället.
    Då äter man 500 kcal om dagen.

Tanken är att gå upp i kalorier sedan när kroppen behöver det, just nu är jag väldigt oaktiv, men börjar jag träna kommer kroppen känna sig hungrig och då får man rätta sig efter det, men öka med rätt sorts kaloirer (tyvärr inte kanelbullar/semlor/nutella som jag skulle föredraDrömmer)

Jag har haft appar tidigare, men just nu skriver jag bara ner allt i en kalender, bara för att jag tycker det är skoj att kunna gå tillbaks om 6 år och se hur mitt liv såg ut idag.

Lördag: 887 kcal
    Söndag: 770 kcal
    Måndag: 819 kcal
    Tisdag: 690 kcal
    Onsdag: 651 kcal

Jag är en antingen eller person, så antingen äter jag eller, så äter jag inte... därför är det inte speciellt svårt att ställa om sig till att äta mindre, och den funktionen gör att jag inte blir hungrig. (Eller åt andra hållet, vräker i mig godis och bakverk utan stopp.)
  • Aniiee

Anonym (Mamma) skrev 2018-02-01 11:14:17 följande:
    Det är inte sant, gör en snabb googling så ska du se att det bara är en myt :)
    Kjell2 skrev 2018-02-01 11:18:29 följande:
    Hur förklara du då supermagra fångar som fått begränsat med mat under lång tid?

Sanning med modifikation, skulle jag hellre säga. Det är sant att kroppen ställer in sig på svältläge, och det är sant att kroppen börjar lagra allt den får. 

MEN

Själklart fortsätter man gå ner i vikt om man fortsätter äta så lite

TILLS

man börjar äta normala mängder igen. Då går de flesta upp, upp, upp och lite till, för att Phillipha har rätt. Kroppens hormoner är härmed uppfuckade, kroppen inställd på att det har varit svälttider och nu när den får mat igen (även om det bara är enligt TDEE) så fortsätter kroppen lagra, och det blir det klassiska "gick upp allt igen plus några kg till".

Detta är "en rest" från när vi levde under svårare förhållanden och mat var något vi kämpade för. Evolutionen har "dikterat" detta, helt enkelt. 

Det stämmer också att om man äter minst 1200 kcal om dagen så förhindrar man denna uppfuckning (som även påverkar fertiliteten).

Så visst är det sant, men det är samtidigt ett stort missförstånd.

(detta så klart förutsatt att man är frisk från början och inte har div ämesomsättningsproblem)
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Muffinsmage)

Jag har varit större tidigare också. Är 156 cm lång och låg på 115 kg...

På bilden har jag gått ner 20 kilo...

Ska ALDRIG dit igen!!!

• Anonym (Muffinsmage)

Var otydlig:

På bilden med klänningen väger jag bara 95 typ...

På den andra bilden vet jag inte vad jag väger, jag vägrar väga mig, har hetsat över min vikt i hela mitt liv, så jag vägrar ställa mig på en våg...

Men jag ser/känner ju att jag vill ner några kilon igen...

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Muffinsmage) skrev 2018-02-01 13:43:17 följande:

Jag har varit större tidigare också. Är 156 cm lång och låg på 115 kg...

På bilden har jag gått ner 20 kilo...

Ska ALDRIG dit igen!!!

Grymt!!
Svar på tråden Räkna KALORIER