• Anonym (Svea)

Försäkringskassans nya regler

Jag försöker nu godkänna min aktivitetsrapport till försäkringskassan då jag är timanställd men har stött på ett stort problem.
    De nya reglerna som skulle börja gälla förra månaden har nu tagits i bruk och jag förstår ingenting. 
    Jag måste fylla i hur många timmar jag har arbetat per dag (vilket jag förstår) men sen måste jag även fylla i hur mycket jag har tjänat per dag, inklusive ob, vilket gör det svårt att räkna då jag arbetar inom vården och arbetar väldigt många helger.

Just nu känns det lättare att säga upp sig från jobbet och gå som heltidsarbetslös än att räkna bruttolöner, pensioner, ob osv.
    Plus så tycker jag att formuläret har blivit svårare att förstå.

Någon annan som har stött på detta bekymmer?

• Svar på tråden Försäkringskassans nya regler
  • Anonym (Svea)

Det räcker ju inte att veta hur mycket jag har tjänat i OB, utan jag måste även vara säker på vilka dagar jag har fått OB. Jag förstår inte syftet från FKs sida..

• Anonym (Svea)

Det är svårt för att nu har jag endast fredag, måndag tisdag och onsdag på mig att ordna med detta och då gäller det att ingenting annat kommer mellan. Då företaget jag arbetar åt inte har skrivet någonstans när OB börjar gälla eller så, så kommer kommer jag måsta kontakta lönekontoret. Vilka har öppet vardagar 7-16. Samma som FK. 
    Är det någon som vet hur mycket man får tjäna på ett arbete innan all ersättning dras in helt från FK?

• Anonym (Svea)

Jag förstår tankesättet, för en timanställning är en så osäker anställning, man vet aldrig om man har något arbete, och att då riskera ersättning från FK med dessa nya extremt bökiga regler, gör att jag funderar på att säga upp mig som timanställd för att enbart gå på bidrag. Då har jag samma summa varje månad iaf och slipper allt bök med papper.

• Anonym (Svea)

nu då jag läser era inlägg ser jag att jag har glömt att räkna med semesterersättningen men jag har redan skickat in till FK.. Tror ni att det går att ändra på något sätt? Ska prova ringa de senare idag men är upptagen nu på fm.

• Anonym (Svea)
    Anonym (!) skrev 2018-02-06 12:36:21 följande:
    Hur fyller du i lönen?

Jag skickar via papper och där finns ingen ruta. Eller finns det nån speciell ruta om man fyller i på hemsidan?

Jag har jobbat 1 dag som jag måste fylla i

Jag gör via hemsidan.

Där finns det en massa rutor som man ska fylla i och det finns inte någon vidare bra förklaring till vad som gäller, om man ska fylla i rutorna. T.ex."Har du fått pension utbetalt av företaget? Ja/Nej" Menar FK att jag är pensionär och lever på pension eller att företaget betalar in till mitt pensionskonto? Tycker det är en ganska dum fråga. 

Sen är det t.ex. "Har du varit närvarande alla dagar? Ja/Nej" 
    Om du väljer Nej så finns det förvalda anledningar t.ex. VAB, sjukdom osv, men arbete med lön finns inte, inte heller någon förklaringsruta att om man har arbetat med lön så ska man välja JA.

Längre ner kommer det "Arbete med lön" och där får man fylla i vilken/vilka dagar man har arbetat, hur många timmar per dag och hur mycket man har tjänat brutto per dag. Men det står inte heller någon ruta t.ex. "OBS! Tänk på att du måste räkna med OB för att få rätt belopp, titta på vår beräkningskalkyl för att få rätt summa" ingenting sådant. 

Detta nya regelverk känns väldigt hastigt och lustigt, och det känns som att många som är t.ex. timanställda för att försöka få in en fot kan hamna i kläm för att de inte förstår hur det fungerar. 

Att dra ner på tiden då man får skicka in pappren till FK från hela månaden till 1-7 låter som en dum ide. 

Särskilt då man ska ta lönespecen till hjälp och den kommer inte förrän till slutet av månaden (2 veckor efter att detta ska vara inskickat)....

Svar på tråden Försäkringskassans nya regler