Anonym (!) skrev 2018-02-06 12:36:21 följande:
Hur fyller du i lönen?
Jag skickar via papper och där finns ingen ruta. Eller finns det nån speciell ruta om man fyller i på hemsidan?
Jag har jobbat 1 dag som jag måste fylla i
Jag gör via hemsidan.
Där finns det en massa rutor som man ska fylla i och det finns inte någon vidare bra förklaring till vad som gäller, om man ska fylla i rutorna. T.ex."Har du fått pension utbetalt av företaget? Ja/Nej" Menar FK att jag är pensionär och lever på pension eller att företaget betalar in till mitt pensionskonto? Tycker det är en ganska dum fråga.
Sen är det t.ex. "Har du varit närvarande alla dagar? Ja/Nej"
Om du väljer Nej så finns det förvalda anledningar t.ex. VAB, sjukdom osv, men arbete med lön finns inte, inte heller någon förklaringsruta att om man har arbetat med lön så ska man välja JA.
Längre ner kommer det "Arbete med lön" och där får man fylla i vilken/vilka dagar man har arbetat, hur många timmar per dag och hur mycket man har tjänat brutto per dag. Men det står inte heller någon ruta t.ex. "OBS! Tänk på att du måste räkna med OB för att få rätt belopp, titta på vår beräkningskalkyl för att få rätt summa" ingenting sådant.
Detta nya regelverk känns väldigt hastigt och lustigt, och det känns som att många som är t.ex. timanställda för att försöka få in en fot kan hamna i kläm för att de inte förstår hur det fungerar.
Att dra ner på tiden då man får skicka in pappren till FK från hela månaden till 1-7 låter som en dum ide.
Särskilt då man ska ta lönespecen till hjälp och den kommer inte förrän till slutet av månaden (2 veckor efter att detta ska vara inskickat)....