• Anonym (!)

Försäkringskassans nya regler

Du vet väl att allt du tjänar dras av?

Dvs det är som att arbeta gratis.

Jag tex tjänar mellan 1.000 och 5.000 per månad på min timanställning.

Mitt aktivitetsstöd är 5.000-6.000 beroende på hur många dagar det bir per månad.

Så jag fick sluta mitt jobb.

Jag kan ju inte jobba gratis.

• Anonym (!)

Jag har haft samma timanställning i 6 år så jag vet att den aldrig kommer leda till något.

Varför ska jag arbeta 6 dagar per vecka 5 timmar per dag och sen bara få exakta summan till räkningar.

Inte en krona blir över.

Jag kan inte ens åka buss till vårdcentralen eller arbetsförmedlingen än mindre betala oväntade utgifter.

Nu som inte fattar det ni har aldrig varit fattiga

• Anonym (!)
    Ixoye56 skrev 2018-02-03 12:26:00 följande:

Vad jag förstått så är det fortfarande fritt att arbeta med lön på helger och röda dagar utan avdrag från aktivitetsstödet, själv har jag den förmånen att kunnat flyttat min timanställning till enbart helger för att slippa avdrag.

Har du nån skriftlig information på det?

För när jag läste stod det att allt man tjänar när som helst på dygnet ska redovisas med arbetad tid och intjänad lön som sen dras av från ens ersättning.
  • Anonym (!)
    Ixoye56 skrev 2018-02-04 21:14:30 följande:

Det var det svar jag fick av ABF, det gäller bara dom dagar du har ersättning från FK, dvs, mån-fred.

Det var ju innan 1 januari men nu efter 1 januari är det dygnet runt
  • Anonym (!)
    Ixoye56 skrev 2018-02-04 21:20:35 följande:

Enligt FK

Om du arbetar en dag som du får aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning så minskas din ersättning med hela lönen oavsett när på dygnet du arbetar. Tidigare har ersättningen bara minskats om arbetet sammanfallit med programtid. Om ditt program inte är på heltid minskas inte din ersättning med hela lönen. När du ansöker om ersättning ska du ange hur mycket du har arbetat och tjänat per dag.

Det gäller alltså enbart dom dagar du har ersättning, dvs, Mån-Fred.

Det var det jag läste ocskå

Jag har precis skrivit en fråga till de så väntar jag på svar.

helger och röda dagar får man alltid ersättning för så i så fall gäller det bara lörd+sönd

Det är ju skitbra! Då behöver jag inte vara så utfattig längre. Då får jag 1500 kr per månad -lite men bättre än inget
  • Anonym (!)
    Ixoye56 skrev 2018-02-04 22:39:43 följande:

Så du menar att vi har ersättning på typ Nyår och Midsommar? Det visste jag inte, men Lörd-Sönd har i alla fall inte jag någon ersättning, och om jag väljer att arbeta då jag är ledig är väl min ensak och inget dom har att göra med.

Ja precis tex så var det nyligen jul och nyår och pengarna kom måndag till fredag.

När man har akassa innan aktivitetsstöd räknas ju allt man gör dygnet runt. Då finns ingen fritid.
  • Anonym (!)

De har svarat!

.

.

Lite halvdant svar som vanligt när man frågar myndigheter

.

.

.

.

Hej .

Om ditt program är förlagt mån - fre så är det under den tiden du anger arbete med lön om du arbetat. Skulle du arbeta på helgen så behöver du inte ta med det.

Med vänlig hälsning

...................................................................

Försäkringskassan

.

.

.

.

.

.

Nu har ju inte jag något program-jag är bara med i JOB. -Ska jag då tolka det som att jag är med måndag-fredag eftersom jag bara dår ersättning för måndag-fredag?

Vissa har ju fått speciella klockslag som de är med i programmet. Jag har inga klockslag.

Kan jag arbeta lördag-söndag utan att behöva redovisa?

• Anonym (!)
    Anonym (Svea) skrev 2018-02-06 08:56:13 följande:

nu då jag läser era inlägg ser jag att jag har glömt att räkna med semesterersättningen men jag har redan skickat in till FK.. Tror ni att det går att ändra på något sätt? Ska prova ringa de senare idag men är upptagen nu på fm.

Hur fyller du i lönen?

Jag skickar via papper och där finns ingen ruta. Eller finns det nån speciell ruta om man fyller i på hemsidan?

Jag har jobbat 1 dag som jag måste fylla i
Svar på tråden Försäkringskassans nya regler