• veronicaalice

Kläder krymper

Alla våra kläder krymper både på längden o bredden. 

Nyköpta byxor kan sitta bra och vara lagom långa sen tvättar vi dom i endast 30 grader med parfymfritt tvättmedel o sköljmedel. Då krymper de jättemycket. 

Jag har aldrig varit med om detta och jag har tvättat kläder i många olika maskiner i snart 20 år. 

Vi har inte gått upp i vikt. Vi får köpa nya kläder till dottern eftersom dom blir för korta tex efter en tvätt. Trist. 

Vi har provat köpa en ny tvättmaskin och använda flytande parfymfritt tvättmedel. Och provat dosera mindre.

Vi drar ut kläderna efter tvätten också. 

Tvättar vi på för låga grader. Kan man göra det? Jag tänker att ju lägre desto mindre krymper de?!

• Svar på tråden Kläder krymper
  • Zinken

Du skriver mycket om hur du tvättar, men hur torkar du kläderna?

• Qecdvf

Torktumlaren brukar vara grundorsaken till krympning av kläder...

• veronicaalice

Vi hänger kläderna på en torkställning och har oftast den i vardagsrummet. I vardagsrummet har vi en kamin som vi eldar i då o då ifall de har nån betydelse. 

• veronicaalice

Att bomull krymper de vet jag. Men kläderna ska väl inte få en storlek mindre efter en tvätt och bli för korta. 

Jag har som sagt tvättat bomullskläder i snart 20 år och aldrig vart med om detta. 

• kela t

Liten som ena tesked då..som gumman sa..

• veronicaalice

Vi måste också köpa nya lakan för de har krympt så de går inte att vika fast de under madrassen nå mer. 

• SofieJ

Det låter ju skitskumt. Tror ju inte att kaminen gör att det blir varmare än 30 grader i rummet. Om inte torkställningen står vääääldigt nära.

• Fjäril kär

Tvätta alltid enligt tvättråden. För varmt eller kallt gör att det krymper och tappar passformen.

Kvalité på plagget spelar också roll. Billiga kläder från tex Wish och annan postorder krymper nästan alltid väldigt mycket.

Så fundera på vart ni handlar och hur ni tvättat.

• JodiBabe

Kan vara nåt fel på varmvattenberedare etc. Att varmvattnet värms upp för mkt av nåt skäl, även om maskinen fungerar korrekt. 

• blomman 2

Verkar som att plaggen har dålig täthet i tyget och att när de sedan tvättas så packas trådarna ihop och krymper. Eller så är det uppblandat med något annat material som krymper vid tvätten. Bra och ren bomull brukar inte krympa så nämnvärt...tvärtom bli lite stora och " hängiga". Tänker här trosor...köper bomullstrosor till dottern men ser stor skillnad mellan kvalitén efter tvätt. Vissa krymper mycket, speciellt runt låren, och andra måste torktumlas lätt för att återfå formen. Knepigt det här, och kostsamt.

Svar på tråden Kläder krymper