Inlägg från: mjölkallergiker |Visa alla inlägg
  • mjölkallergiker

Vad tror ni om riksdagsvalet 2018? Vilka partier/parti kommer exempelvis bilda regering tror ni?

Jag tror faktiskt inte att SD kommer öka så kraftigt som kanske många kärnväljare tror. De fick strax under 13% i valet 2014 och jag skulle tippa på att de landar på 16-17% i valet 2018. Jag tror att ökningen för SD blir liknande Centerpartiets.

I stort tror jag att det blir dött lopp, precis som idag. Ingen stark regering, och kanske ännu svagare än idag. Oavsett vilket block som regerar. SD kommer aldrig sitta i regeringsställning vilket är bra.

• mjölkallergiker
    sossetrollet skrev 2018-02-02 22:42:56 följande:
    Det sa dom också 2014 ,då ökade SD enormt

Du kan ha rätt , men 17 procent är MER än nog att tvinga fram nyval eller en ny DÖ , M kommer inte under några omständigheter få makten om dom inte stöds av SD

Det är dött lopp just nu i opinionsundersökningar Alliansen har 39 och rödingarna har 39, SD har resten
    Ja jo självfallet är 17% mer än 13%. Jag tror att vi kan utesluta allt annat än en ökning för SD men jag tror inte den blir så kraftig som den varit de tidigare åren där de i princip dubblat sina valresultat. Det blir en mer "normal" uppgång, precis som för C.

Jag tror att Alliansen är ett dött projekt efter valet 2018. I synnerhet om ett eller två av partierna som ingår i samarbetet åker ut. L och KD ligger båda farligt nära/under riksdagsspärren.

Att M och SD skulle bilda regering ihop ser jag heller inte vara möjligt. Jag tror att de skulle skrapa ihop kanske runt 40-42% tillsammans. Och vi kan räkna bort C och L direkt ur regeringsställning om SD sitter där med M. Kanske kan KD ansluta sig med sina knappa 4% om de kommer in. C+L+V+S+MP i opposition då mot en minoritetsregering. Den där oppositionen kommer ALDRIG rösta för den invandringspolitik som SD för. Finns inte en chans på kartan. Jag tror att regeringen kommer kunna bildas om C och L lägger ner rösterna men jag tror inte för en sekund att det kommer vara en regering som kommer få igenom de förslagen som bland annat SDs väljare förutsätter att de ska få igenom. En sådan regering förlorar SD mest på som jag ser det. De har minst chans att få igenom sin politik med besvikna väljare som följd.
  • mjölkallergiker
    sossetrollet skrev 2018-02-02 23:05:32 följande:
    Nu kan jag självfallet inte prata för alla SD väljare , men största anledningen varför jag röstar på SD är pga DÖ, Batra gav bort MIN röst och gav den till Löfven oförlåtligt

Jag och en del som jag har talat med VILL att SD ska ställa till kaos om dom inte samarbetar med dom, och vi är helt medvetna om att rösten som vi lägger på SD inte kommer ge dom verklig makt

C kan vi räkna bort ja, men L? Inte helt övertygad om att Björklund hellre skulle välja verklig makt och skolministerposten  , C ja men vet inte om L är så där yey i att sätta sig i skuggan i ytterligare 4 år och se på när Löfven dårar till ministrar raserar myndighet efter myndighet
    På vilket sätt skulle Sverige och det svenska folket få ut något av att ett politiskt parti bara skulle vilja ställa till med kaos? Vore oerhört intressant att få veta.

Decemberöverenskommelsen va bra och den hade tjänat alliansen efter valet 2018 om de blev största blocket. KD va ju det parti som bröt överenskommelsen i hopp om att partiet skulle lyfta men väljarnas svar blev minst sagt svalt. DÖ va en bra konstruktion för att få till en stabil minoritetsregering med det parlamentariska system vi har. I andra länder där man har andra parlamentariska system skulle situationen bli helt annorlunda i riksdagen. Med ett majoritetsvalsystem som i storbritanien skulle ju sossarna vinna valet med en förkrossande majoritet. Om vi utgår ifrån valet 2014 så skulle sossarna få 296 ledamöter, M 50 och SD 2. Så givet det faktum att vi har det parlamentariska system vi har och att det finns 3 block så är/var DÖ en bra överenskommelse för att få till stabila regeringar.
Svar på tråden Vad tror ni om riksdagsvalet 2018? Vilka partier/parti kommer exempelvis bilda regering tror ni?