• Anonym (Manne)

Tips om varierad mat! Ge mig era matsedlar!

Hej

Sedan jag flyttade hemifrån har jag knappt lagat mat en gång. Jag kan, men jag tycker att det är så ointressant. Så jag har mest ätit mackor och färdigrätter med cirka noll näringsvärde. Nu har jag i alla fall varit på hälsokoll och jag har brist på en hel del och läkaren sa helt enkelt åt mig att börja äta och då framförallt mer grönt. Jag känner mig peppad inför att göra det, men har noll inspiration. Så snälla kan ni tipsa om era grönare rätter och ge mig era veckomatsedlar. Jag har inga allergier och gillar det mesta så allt är välkommet! Tack!

• Svar på tråden Tips om varierad mat! Ge mig era matsedlar!
  • nnnnnnnn

Ett bra tips är att hålla koll på matkassarnas recept och ta de mest intressanta recepten.
    .
    Och hålla sig till tex:
    1 köttfärsrätt
    1 kycklingrätt
    1 kötträtt (helt kött)
    1 fiskrätt/skaldjur
    1 vegorätt
    1 korvrätt
    1 festlig rätt
    varje vecka. Så blir det variation!
    Givetvis kan man öka på det man gillar bäst eller tycker är mest ekonomiskt eller nyttigast. Det är alltså inte fel att tänka att man på 2 veckor ska ha gått igenom dessa, övriga 7 dagar tar man tex vego eller det man gillar mest.
    T.ex:
    1 köttfärsrätt
    1 vego
    1 kycklingrätt
    1 vego
    1 kötträtt (helt kött)
    1 vego
    1 fiskrätt/skaldjur
    1 vegorätt
    1 korvrätt
    1 vego
    1 festlig rätt

Annars har ICA och citygross veckans recept, om man vill kan man gå bakåt någon/några veckor och hoppa över de recept man inte kan tänka sig att äta. Man kan ju även välja några vegorecept, några familjerecept osv.

Titta här: (skrolla ner långt, underst finns alla kassarnas recept för några veckor)

www.ica.se/handla-online/ica-matkassen/

• fluu

Nästa vecka hos oss:

Måndag: Morotssoppa, sesamkringlor och grönsaksstavar.
    Tisdag: Stekt spätta, potatis och varm pepparrotssås.
    Onsdag: Linsfärssås och spagetti.
    Torsdag: Ugnsrostade morötter och sötpotatisar med vitkålsbiffar och rödbetshummus.
    Fredag: Vego Tacopaj.
    Lördag: Vego cheeseburgare
    Söndag: Rödbetssoppa.

Sedan serveras det grönsaker vid sidan av till varje måltid, oftast minst en varm grönsak och en kall, dottern är olika med vad hon för tillfället tycker bäst om. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • modsey

Den här veckan;

Vegetarisk lasagn ( zucchini och Västerbottenost)

Tomatsoppa med krutonger

Rotsaksgratäng och lammbiffar

Lax i ugn med fetaost och tomater .pressad potatisen till

Grillade Hamburgare

Pasta vongle

Fiskförsbiffar med potatis och romsås.

• nnnnnnnn

Just det, kanske skulle tagit med vår egen meny... Varje dag serveras något grön tex rivna morötter, rostade rotsaker eller kokt broccoli osv.

Mån: Potatismos, färsbiff, gräddsås.
    Tis: Ugnsbakad lax med kokt potatis och romsås
    Ons: Soppa på potatis och vita bönor
    (hacka 1 gul lök, 1 vitlöksklyfta, skala o tärna 500 g potatis, fräs i olja, lägg i 1 dl vitt vin koka, på med 8 dl vatten och 1 grönsaksbuljong , koka 25 min. I med 1 paket stora vita bönor (sköljda), mixa, servera)
    Tors: Korv stroganoff med ris.
    Fre: Tacos
    Lör: Köttgryta tex dillkött eller julmustgryta ej klart än, men har högrev
    Sön: ej bestämt, antagligen fisk.

• fluu
    nnnnnnnn skrev 2018-02-02 19:10:56 följande:
    Just det, kanske skulle tagit med vår egen meny... Varje dag serveras något grön tex rivna morötter, rostade rotsaker eller kokt broccoli osv.

Mån: Potatismos, färsbiff, gräddsås.
    Tis: Ugnsbakad lax med kokt potatis och romsås
    Ons: Soppa på potatis och vita bönor
    (hacka 1 gul lök, 1 vitlöksklyfta, skala o tärna 500 g potatis, fräs i olja, lägg i 1 dl vitt vin koka, på med 8 dl vatten och 1 grönsaksbuljong , koka 25 min. I med 1 paket stora vita bönor (sköljda), mixa, servera)
    Tors: Korv stroganoff med ris.
    Fre: Tacos
    Lör: Köttgryta tex dillkött eller julmustgryta ej klart än, men har högrev
    Sön: ej bestämt, antagligen fisk.
    Får man fråga vad julmustgryta är? 
  • nnnnnnnn
    fluu skrev 2018-02-02 19:12:44 följande:
    Får man fråga vad julmustgryta är? 
    En variant på julmustkyckling då vi har kycklingallergi i familjen + att vi är lite lata och frångår originalreceptet:

0,5-1 kg kött tex högrev, rostbiffkött eller fläskfilé eller vad man gillar att göra gryta på.
    3 dl julmust/påskmust
    lika mycket matlagningsgrädde eller iMat (vegangrädde)
    1 bljongtärning
    1 tsk malen ingefära
    1 msk soja

Dela köttet i tärningar tex 3x3 cm, bryn snabbt på hög värme, häll över allt försiktigt eftersom läsken skummar, koka tills köttet är klart. Vill man ha mycket sås så dubblar man såsen!

Originalrecept med kyckling:
    www.hemmets.se/julmustkyckling-allas-favorit/

• nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2018-02-02 19:19:32 följande:
    En variant på julmustkyckling då vi har kycklingallergi i familjen + att vi är lite lata och frångår originalreceptet:

0,5-1 kg kött tex högrev, rostbiffkött eller fläskfilé eller vad man gillar att göra gryta på.
    3 dl julmust/påskmust
    1 bljongtärning
    1 tsk malen ingefära
    1 msk soja

Dela köttet i tärningar tex 3x3 cm, bryn snabbt på hög värme, häll över allt försiktigt eftersom läsken skummar, koka tills köttet är klart. Vill man ha mycket sås så dubblar man såsen!

1 bljongtärning = 1 buljongtärning...
  • Anonym (T)

Nu är jag dålig på att planera veckan men brukar ofta göra:

Linsfärssås

Veg lasagne

Veg tacopaj i långpanna (många matlådor)

Olika grytor med det som finns hemma med bas på typ kokosmjölk och olika kryddor, curry tex

Chili sin carne

Palt

Ärtsoppa

Oumph

Olika veg burgare med sötpotatisstrips

Morotssoppa

Ungarna brukar äta fisk så lax i ugn bakar ju sig själv. Köp färdig sås eller smeta på något kladd

Fiskpinnar är väl inte helt näringsfattiga och bara att steka.

Och har alltid sallad/rotfrukter till det. Mycket spenat och broccoli blir det :)

• Anonym (Tänk smart)

Vet inte alls om du bor ensam, eller inte, eller hur din ekonomi är så jag ger ett förslag på veckomeny som är vettigt om man behöver hålla koll på pengarna.

Måndag : Korv stroganoff med ris. Alternativt Bönor i stroganoffsås och ris.

Tisdag : Panerad sätta, spenatstuvning och potatis. Alternativt Bönröra och mosgratäng.

Onsdag : Potatis och purjolökssoppa med nybakat bröd.

Torsdag : Pannkakor med sylt. Alternativt crêpes med svampstuvning.

Fredag : Tacokväll. Bönor, kycklingfärs eller köttfärs.

Lördag lunch :Kylrensning.

Middag : Köttfärsgratäng.

Söndag lunch: Rester.

Middag: Stekt ris med grönsaker.

• fluu
    nnnnnnnn skrev 2018-02-02 19:19:32 följande:

3 dl julmust/påskmust
    1 bljongtärning
    1 tsk malen ingefära
    1 msk soja

Hade faktiskt inte hört talas om julmustkyckling heller, men tack, det lät spännande!
  • Mrs Green

Exempel på mat som vi ofta äter:

Kokt torsk med äggsås
    Halloumistroganoff med röda linser
    Morotssoppa med ingefära
    Grön ärtsoppa
    Ugnspannkakor av olika slag (med t.ex. äpplen, bacon, morötter eller spenat)
    Lasagne av olika slag (med lax, kyckling eller vegetarisk med t.ex. spenat, aubergine och keso)
    Bönbiffar
    Bolognese på belugalinser
    Nasi goreng med kyckling eller fläskkött
  • nnnnnnnn
    fluu skrev 2018-02-02 19:23:39 följande:
    Hade faktiskt inte hört talas om julmustkyckling heller, men tack, det lät spännande!
    Smakar rätt mycket som thai-mat, fast man slipper jobbet med fisksås, ostronsås, sötsur sås osv. Alla dessa mustiga smaker av salt, sött och exotiskt finns i buljong + soja + julmust.

En riktigt hit!
  • Whitehorse1979

Kycklinggryta Huvudrätt 4 portioner

Skär 1 kyckling eller 6-7 filéer i bitar. Skala och skär 6-7 potatisar, 4-5 morötter, ½ purjolök och 1 gul lök i stavar. Häll 3 msk olja i formen, lägg kycklingbitarna och löken. Tillaga i ugnen 200 grader i 8 minuter. Rör om någon gång under tiden. Tag ut formen och häll i 5 dl buljong, 1 dl crème fraiche, 3 msk tomatpuré, 1 krm timjan, 1 krm oregano, lite cayenne ? och svartpeppar. Rör om och tillaga 12 minuter. Lägg i potatis, morötter, purjolök och tillaga 25-30 minuter. Klipp över lite persilja före serveringen. Servera ris, sallad och bröd.

----------------------------------------------

Potatissoppa med herrgårdssmak

Lägg 2 dl finstrimlad purjolök och 5 medelstora potatisar i tunna skivor i formen. Smula över 2 tärningar av kött/grönsaksbuljong, ½ tsk timjan, ½ tsk oregano, 4 dl vatten. Rör om och sätt på locket. Tillaga 5 minuter på full effekt. Rör om och ytterligare 6 minuter. Tillsätt 4 dl vatten och tillaga ytterligare 6 minuter. Mosa soppan. Blanda med 1 dl lagrad herrgårdsost och 1 dl grädde och vispa ner det i soppan. Servera med grovt bröd eller knäckebröd.

--------------------------------------------------------------

• Anonym (Sara)

Sallader! Enkel sallad på tex pasta, soltorkad tomat, oliver feta, rucola, gurka och tomat. Satsa på att 50 % ska vara färska grönsaker så är du snart kvitt dina brister.

Svar på tråden Tips om varierad mat! Ge mig era matsedlar!