• samira11

Hur mycket gröt ger ni era 6månaders

Alla säger ge henne lite gröt vilket jag har gjort men vad är lite gröt?? Självklart får hon mer om jag märker att hon vill men kan va bra att ha något o utgå ifrån

Jag är jätte osäker när det gäller maten vill inte att min lilla tjej ska vara hungrig inatt vakna hon 03 drack 150,ersättning. Nu kl 07 en halv kaffekopp gröt plus 120ersättning. Vid 10 igen 120 ersättning och frukt pure. Kl 13 hel burk mat hon älskar det kl 16 ersättning igen däremellan lite pure. Ø sen vid 20 tiden 200 ersättning så hon blir mätt hon är jätte sprallig och gör av med en del Snälla hur gör ni

• Svar på tråden Hur mycket gröt ger ni era 6månaders
  • 81EE

Du kan väl börja med att ge henne en hel portion gröt enligt anvisningarna på gröt paketet.

• Alvina

En portion, dvs grötpulver blandat med en dl vatten. I övrigt fick de mjölkersättning vid den åldern.

• Fru Ve

En portion gröt åt gången enligt anvisning på paketet skulle jag rekommendera. Sen om hon inte är mätt ge ersättning tills hon är nöjd. Man ska inte ge gröt + välling mer än 3 måltider per dag. Åt en 6-månaders kan det ju vara lagom med en gång per dag och så en gång med barnmat som du gör. Ge resten ersättning. Sen kan du ju långsamt trappa upp till fler måltider med riktig mat eller gröt. Det är ingen brådska att hon ska äta mer än.

• Snuttis2

Tycker inte att du ska känna stress runt maten. Om barnet är nöjt och växer bra så får det i sig tillräckligt. Har en sex månaders son som börjat äta lite grann men vi tar det försiktigt o enligt rek och har inte bytt ut några måltider än(byta är ju först framåt 8-9 månader).

En vanlig dag ammar han 2-3 timma och har nu kommit upp till ca en halv portion gröt och några skedade vanlig mat typ potatis, morot och eller banan .

Började med den naturella havregröten som bvc rek vid ungefär 5 1/2 månad o nu är han 6 1/2 månad och har gått från kryddmått och tsk till nu matsked o halv dl(halvportion) . Kör samma princip med övriga saker vi introducerar.

• samira11

BVC säger lite olika har jag märkt.. Hon tyckte att jag skulle byta ut ersättningen mot mera mat. Men jag fortaätter ger henne som innan sen får hon självklart inte den då när hon ätit en hel burk mat hon. Älskar mat lik mamma :)

Svar på tråden Hur mycket gröt ger ni era 6månaders